5 milliárdos kikötő fejlesztés Mohácson

A fejlesztés 2017 végére készülhet el, amivel a cégek gyakorlatilag a világ bármely pontjára eljuttathatják áruikat.

kikoto-epites-mohacs-dunai-hajozashu

Megindulhat az új mohácsi kereskedelmi határkikötő kivitelezése, miután az Európai Bizottság és a kormány is támogatja a projektet. A fejlesztés 2017 végére készülhet el, amivel a cégek gyakorlatilag a világ bármely pontjára eljuttathatják áruikat.

Több éve elkezdett munkánk van abban, hogy a városnak megfelelő ipari befektetési területei legyenek és ezen belül is a Dunán kereskedelmi kikötő létesüljön. Egyebek mellett a megszerzett Duna-parti szakaszon létesíthettük a határkikötőt, és mostanra nyílt lehetőség ugyanott Mohács és Dél-Dunántúl egészének a gazdasági fejlesztését szolgáló darabáru kikötő megvalósítására is – nyilatkozta a Mohácsi Újság.hu-nak Szekó József polgármester.

A 2000-es években tervbe vett kikötő beruházását módszeresen előkészítve pályázati forrásokból elkészíttettük egy konténer- és darabáru rakodására alkalmas közforgalmú kikötő, valamint egy logisztikai bázis terveit – fogalmazott Szekó József.

A részletes megvalósíthatósági dokumentáció, a költség-haszon elemzés birtokában az Európa Bizottsághoz benyújtott pályázatunkra már a nyár végén jött értesítés 94 százalék intenzitású támogatási lehetőségről. Tehát Brüsszelben arról döntöttek, hogy a mohácsi közforgalmú kikötőfejlesztés igen magas arányban támogatható. Ezt követően döntött a Nemzeti Fejlesztési Kormánybizottság a program támogatásáról, és a napokban Tasó László közlekedéspolitikáért felelős államtitkár bejelentette, hogy a mohácsi kikötőfejlesztés megvalósul – részletezte az eddig történteket Szekó József.

Az európai unió támogatja a mohácsi és a hasonló kikötőfejlesztést, ugyanis a közútihoz mérten a vasúti szállítás négyszer-, míg a vízi tízszer kisebb környezeti terhelést jelent, és nálunk adott úgy a közúti, mint a vasúti kapcsolat. Ezért kap a jóváhagyott ötmilliárdos beruházás 94 százalékos hozzájárulást, míg egy tengerparti kikötőnél 50 százalék a támogatás mértéke.


A polgármester megjegyezte, a mintegy 300 milliós önrész előteremtése nem lehet gond, hiszen a városnakis van a fejlesztésre fordítható tőkéje, de a beruházás iránt máris érdeklődnek vállalkozások. Az a véleménye, hogy Dél-Dunántúl több szállítmányozója is igénybe veszi a kikötő szolgáltatásait, ha a 20-40 lábas konténerek, valamint egyéb darabáru ki- és berakodását daruk végezte kikötőből a világ bármely részébe el tudja majd juttatni a termékét hajóval.

Természetesen még van tennivaló a program előkészítése, valamint a forrásbiztosítás érdekében, de miután az Európai Bizottság és a magyar kormány is támogatja a mohácsi közforgalmú kikötőfejlesztést, minden esély megvan rá, hogy az belátható időn belül megvalósul – hangsúlyozta a polgármester.

Elmondta továbbá, hogy a beruházás része a vasútvonal- és az útcsatlakozás korszerűsítése, valamint a kikötői irányító épülettel bezárólag a teljes parti infrastruktúra kiépítése is. Azzal számol, hogy az újabb munkahelyteremtő fejlesztéshez az engedélyes tervek aktualizálását és a kiviteli tervek elkészítését, valamint a közbeszerzési eljárást követően a kivitelező 2016. év végére ismertté válhat, maga a munka 2017-ben kezdődhet és még abban az évben be is fejeződhet.

MTI Fotó: Kálmándy Ferenc