A Bajai Hajómalom története és építése képekben

A bajai hajómalom 17 méter hosszú, 4 méter széles és a dunai előírások szerint vasból készült, és több mint 10 tonna.

A zsindelyezés befejezésével elkészült az épülő bajai hajómalom malomháza; a házhajó felépítményébe bekerült az őrlőszerkezet egy része is.

Palik Vera a Bajai Hajómalom Egyesület vezetője az MTI-nek elmondta, hogy a 17 méter hosszú, 4 méter széles és a dunai előírások szerint vasból készült, több mint 10 tonnás házhajót még tavaly októberben szállították a bajai kikötőbe. A két fém hajótestet, a házhajót és a 4 tonnás völgyhajót júniusban daruval emelték a vízre. A további munkálatokat már a Sugovicán kikötött szerkezeten végzik a szakemberek.

 

A hajómalom orrtőkéjére illesztett, egy nagybőgő nyakára emlékeztető, csiga alakú díszt, a bőgős orrot egy helyi népművész készítette el.

A szükséges faanyagot – két kiszáradt tölgyfát – a gemenci erdőgazdaság biztosította.

A minél korhűbb dísz elkészítése érdekében a helyi Türr István Múzeum munkatársai a raktárukban fellelhető valamennyi eredeti bőgős orrot felkutatták, ezzel is segítve Wass János fafaragó munkáját – tette hozzá.

A hajómalom faborításához a bajai erdőgazdaságból kapott vörös fűzfát használták fel.

A felépítmény fenyőből készült, míg az alsó részek borításához a zalai dombokról származó, magas gyantatartalmú, víztaszító vörös fenyőt kapott az egyesület. A malomházat a gyergyószentmiklósi Márton László vezetésével építették meg.

A felépítménybe bekerült az őrlőszerkezet egy része és a két malomkő is.

A mesterember csapatával az elmúlt 25 évben több mint száz malmot készített Erdélyben és Magyarországon, köztük hengermalmot és patakmalmot is.

A malomház elkészülte után a munkákat az őrlőszerkezet szerelésével és a vízikerék építésével folytatják.

Palik Vera felidézte, hogy a régi időkben a Bajához közeli hajómalmok március 31-éig a Sugovicán teleltek, majd október végéig a Dunán működtek. A hajómalom a tervek szerint szeptember végére készül el és október első szombatján, a Hajómalom ünnepén avatják majd fel végleges helyén a Türr-kilátó melletti halászati miniskanzen közelében.

A magyarországi hajómalmosok örökségét bemutató “múzeum” az egyetlen olyan működő hajómalom lesz a Dunán, amelyet a folyó sodrása hajt.

A dunai hagyományok ápolása érdekében 2007-ben jött létre a Bajai Hajómalom Egyesület.

Tagjai a hajómalom megépítése előtt a Duna és a Sugovica találkozásánál, a Türr-kilátó mellé egy halászati miniskanzen felállításába kezdtek. Az egykori vízi életformát, a halászok mindennapjait és eszközeit bemutató Duna-parti létesítményt 2011-ben adták át. A skanzen területén az elmúlt évben 2500 gyermeket fogadtak kézműves foglalkozással egybekötött kemenceprogramra, melynek keretében a Sárközben hagyományos borsos kalácsot dagasztottak és sütöttek.

Fotók: Bajai Hajómalom Egyesület