kekszalag-erste-world-balaton-sailing-hungary-vitorlazas-hajozashu

Erste World Kékszalag sajtótájékoztató 2016

2016-ban a 48. verseny kerül megrendezésre. A Kékszalag Európa leghosszabb távú és legrégebbi tókerülő versenye.

Elegáns környezetben, a Várkert Bazár kiállítótermében mutatkozott be szerdán a 48. Kékszalag Erste World Nagydíj. A sajtótájékoztatón Kollár Lajos az MVSz elnöke köszöntötte a résztvevőket, majd Holczhauser András főtitkár ismertette a verseny részleteit. A névadó szponzor részéről Harmati László vezérigazgató-helyettes és Kállay András, az az Erste Prémium, World és Private Banking Igazgatóság vezetője vallott arról, hogy miért támogatják a legnagyobb európai tókerülő versenyt.

Meglepetésként prezentáltuk a Kékszalag új arculatát is, amelyet Páncsity Lídia, a KREA Kortárs Művészeti Iskola harmadéves tervezőgrafikus hallgatója készített. A sajtótájékoztató záróakkordjaként talk-show következett két esélyessel: Király Zsolt, a Raffica Sailing Team és Kaiser Kristóf az Extreme 40 Sailing Team kormányosa beszélt esélyeikről, felkészülésükről. A sajtótájékoztató nagy érdeklődés mellett zajlott, közel hatvan fő töltötte meg a termet.

Mint Holczhauser András elmondta, idén július 14-én, a hagyományoknak megfelelően 9 órakor dördül el az az ágyú a balatonfüredi mólón, amely a 48. Kékszalag Erste World Nagydíj rajtját jelzi. A legismertebb magyar vitorlásverseny egyúttal Európa leghosszabb és legnépesebb regattája is: a szervezők körülbelül hatszáz résztvevő hajóra, mintegy háromezer vitorlázóra számítanak, akik között az elmúlt évekhez képest a külföldiek száma jelentősen nőhet.

Tavaly a Magyar Vitorlás Szövetség megállapodást kötött Európa két másik nagy tókerülő versenye, a Genfi-tavi Bol d’Or Mirabaud és a Garda-tavon zajló Centomiglia szervezőivel arról, hogy kölcsönösen segítik egymás vitorlázóinak eljutását ezekre a versenyekre. „Ezért a 48. Kékszalag Erste World Nagydíjon hajókat bocsátunk külföldi versenyeket promotáló csapatok rendelkezésére, és a ’Team Kékszalag’  is indul mindkét külföldi versenyen. Ezen felül folyamatosan kommunikáljuk a legfontosabb információkat a balatoni versenyről. Ennek eredményeképpen a tavalyi 12 külföldi nevezettel szemben idén 25 határon túlról érkezett csapatra számítok” – hangsúlyozta az MVSz főtitkára.


Esélylatolgató – 48. Kékszalag Erste World Nagydíj

Bő egy hónappal a verseny rajtja előtt teljes értékű esélylatolgatót írni lehetetlen. A Kékszalag abszolút győzelem elérése sok csapat álma. Akik újonnan épült vagy frissen importált hajóval törekszenek az elsőségre, azok egy része még nem ismert, vagy akár maga a hajó sincs ilyenkor még készen. A meglévő, ismert, győzelemre képes darabok kisebb-nagyobb átalakításait is jórészt még homály fedi ilyenkor, tulajdonosaik titkolóznak. Nem utolsósorban pedig érkezhet versenyképes külföldi kihívó is. Tavaly svájci csapat győzött, 2010-ben egy német hajó és kormányosa vitte el a pálmát.

Idén a 48. Kékszalag Erste World Nagydíj a szokásosnál is izgalmasabb versengést hozhat az abszolút elsőséget illetően. A többtestű hajók győzelme szinte teljesen biztos, őket csak nagyon extrém körülmények esetén lehet legyőzni, mert számuk egyre nő, és egyre jobban vitorláznak.


Fifty-Fifty

Az esélyesek számba vételekor az élre kívánkozik a kétszeres győztes és rekordtartó Fifty-Fifty, Józsa Márton hajója. A teljesen magyar tervezésű és kivitelű (Pauger Carbon), sőt egészen egyedi ötlet alapján (Paulovits Dénes) épített, két, a testekre állított árboccal vitorlázó katamarán.

fifty-fifty-vitorlazas-48kekszalag-balaton-erste-world-hajozashu

Balaton, BalatonfŸred, Hungary on July 04, 2014. Gabor Turcsi / DPPI

Az ötvenlábas Fifty-Fifty 2012-ben – szinte az első vízreszállása alkalmával – gyenge szélben is azonnal megdöntötte a Nemere II. 57 éves időrekordját, majd ebből a legközelebbi alkalommal, 2014-ben immár jó szélben újabb 3 és fél órát faragott le. Jelenleg 7 óra 13 perc 57 másodperccel tartja a Kékszalag-rekordot. A csapat továbbra is nagy esélyese a versenynek. Tavaly a jórészt gyenge szélben a svájci Safram legyőzte ugyan, de a többiek akkor is, a neki kedvezőtlen szélben is mögé szorultak.

Ha sokat lesz mérsékelt vagy közepes szél, feltehetően verhetetlenek lesznek. Ha teljesen megáll a szél, majd épp hogy fújni kezd, a kisebb, könnyebb ellenfelek esélye nagyot nő.

Az esélyeiket növeli, hogy Józsa Mártont volt olimpikon, sokszoros magyar bajnokokból álló összeszokott csapat segíti, akik a feladatok hatékony megosztását a Wild Joe hatvanlábas offshore versenyhajón már évek óta gyakorolják.


RSM-DTM Hungary – GC32

Ha erős szél fúj a pálya nagy részén, akkor a GC32 típusú szárnyalásra képes uszonnyal hajózó RSM-DTM Hungary katamarán gyorsabb lehet náluk, ahogy azt Vándor Róberték a Kenese-Keszthely rekord elhódításával bizonyították. Van erős szélre rövidebb, gyengére hosszabb árbocuk, és így gyenge szélben nem lesznek akkora hátrányban a nagyobb ellenállást jelentő ívelt uszonnyal, mint korábban. Sokat edzettek, és képesek tartósan a víz felett reptetni a hajót, ha erős a szél.

rsm-dtm-sailing-vitorlazas-48kekszalag-balaton-erste-world-hajozashu

Sokak szerint a Balatonon a hagyományos többtestűek esélyesebbek, mert a Kékszalagon ritkán fúj az egész vízterületen erős szél. Márpedig a GC-32-es foilos, vagyis kellő felhajtóerő esetén a szél alatti hajótestet szárnyashajó módjára is a víz felszíne fölé emelő ívelt uszonnyal vitorlázó kéttestű. Ám ha a felhajtóerő kevés, olyankor a teljes terjedelmében víz alá merülő különleges uszony ellenállása nagyobb a hagyományosnál, vagyis fékezi a hajót.


Cellum – Décision 35

Idén május közepéig még nem láttuk versenyezni a balatoni nagyhajós futamokon a tizenegyszeres Kékszalag-győztes Litkey Farkast és csapatát. De van most már győzelemre esélyes többtestű hajója. 2015-ben egy Décision 35-öst, az egykor Banque Populaire, majd Artemis néven versenyzett hajót vásárolták meg a Balatonra. A Décision 35-ös a Genfi-tó sikertípusa.

cellum35-vitorlazas-48kekszalag-balaton-erste-world-hajozashu

Rendre ilyen hajók nyerik az ottani tókerülőt a Bol d’Or Mirabaud-t. 2015-ben az első nyolc hajó volt ilyen típusú a versenyen, ott legyőzve a Saframot is, akik aztán diadalmaskodtak a Kékszalagon. A 2009-ben épült Artemis a legfiatalabb az osztályában.

2015-ben a Soling osztályban kétszeres világbajnok Litkey Farkast és csapatát balszerencse érte a hajó hazahozatalakor. Egy a parkolóban figyelmetlenül kanyargó kamionos miatt eltört a hajó árboca. A karbon profilt a Pauger Carbon műhelyben ugyan egy hét alatt rendbe hozták, de ez a hét komoly késedelmet jelentett a megismerésére rendelkezésre álló rövid időből.


Black Jack – SL33

Nagy R. Attiláék az SL33-as katamaránnal bő két éve hajtanak a Balatonon és egyre gyorsulnak, több balatoni versenyt megnyertek.

team-black-jack-sailing-48kekszalag-balaton-vitorlazas-hajozashu

Fotó: Leonard Szabo, Leopix

Maga a hajó, a Black Jack szerzett már a Kékszalagon második, velük a fedélzeten harmadik helyet, és eddigi meneteihez képest is van benne még sebességpotenciál. Nagy reményeik elsősorban gyenge szélben lehetnek a mindösszesen 750 kilós hajóval.


Extrém 40-esek

2010-ben már rajtoltak a Balatonon Extreme 40 típusú katamaránok, ráadásul olyan világsztárok kormányzásával, mint Roland és Andreas Hagara vagy Mitch Booth. Éppen csak szél nem fújt akkora, hogy érvényesíthessék sebességfölényüket, és legyőzte őket egy kisebb, könnyebb Ventilo 28-as, a NaturAqua, a szintén sokszoros világbajnok német Roland Gaebler kormányzásával.

extreme40-vitorlazas-48kekszalag-balaton-erste-world-hajozashu

Fotó: Extreme Sailing Team Facebook

Most két hajó is magyar tulajdonba került és a Balatonra költözött. Ehhez feltehetően hozzájárult az is, hogy az évek óta zajló Extreme Sailing Series versenysorozaton ezt a típust a GC32-esre váltották, és a használthajópiacon aránylag kedvező áron jelentek meg ezek az amúgy méregdrága rohanógépek.

A tavaszi balatoni versenyeken két csapat kergette egymást Extreme 40-ek fedélzetén, amelyeket dr. Kaiser Kristóf illetve Rauschenberger Miklós kormányzott. Utóbbi számos alkalommal hajtott a Kékszalag győzelemre az egytestű korszakban a Principessa Libera csapatát vezetve, majd még akkor is, amikor már a többtestű hajók uralkodtak az élen. Most már ő is katamaránozik.


Rapidophen – Ventilo 28

Van egy kisebb katamarán, egy Ventilo 28-as is a Balatonon. A korábban Gemini névre hallgató, idén Rapidophenként versenyző hajót idén is az egyik legtapasztaltabb magyar katamarános Váradi-Szabó János kormányozza majd, de a rövidebb vízvonalú kisebb hajónak csak nagyon gyenge szélben lehet esélye a nagyobb többtestűekkel szemben. Ők is erre számítanak, amit a tavaly meghosszabított árboc és megnövelt vitorlafelület is bizonyít.

Győzelmi potenciáljukat idén is bizonyították már az Évadnyitó megnyerésével. Igaz azon a versenyen előttük vitorlázott Kaiser Kristóf csapata, de egy pályajelet hibásan kerültek, és a futamuk érvénytelen lett.

A Rapidophen lényegében olyan, mint a 2010-ben győztes NaturAqua


NaturAqua – Ventilo 28

Talán idén is rajthoz áll a 2010-es győztes, amelyet 2014-ben – amikor a Fifty-Fifty új rekordot futott – Andreas Hagara kormányzott a második helyre.

naturaqua-ventilo28-vitorlazas-48kekszalag-balaton-erste-world-hajozashu

Érdekesség, hogy azon az erősszeles Kékszalagon a Siófok-Keszthely távot, amely szakaszon az élmezőnynek a legkedvezőbb irányból és erővel fújt a szél, nem a Fifty-Fifty vagy a Szigligeti-öbölben végig szárnyaló RSM DTM Hungary volt a leggyorsabb, hanem a NaturAqua.


Fekete lovak

Ha Kékszalag, akkor soha ne feledkezzünk meg a még nem ismert, nem látott esélyesekről!

Nem pusztán a külföldről érkező ellenfelekre kell gondolni. A Kékszalag a teljes magyar vitorláséletet fejlődésre serkenti. Számos hajó épült a magyar hajóépítő műhelyekben kifejezetten azért, hogy a Kékszalagot megnyerje. Ezzel a hajóépítés, a mesterek fejlődését is folyamatosan ösztökéli a nagy tókerülő.

A Pauger Carbon műhelyben készülőben van a Fifty-Fifty kistestvére, kicsit rövidebb testekkel, de hasonlóan a testeken álló két árboccal, könnyebb kivitelben és számos apró módosítással, újítással. Elkészül-e időben, milyen legénységgel versenyez majd, és nekik mennyi idejük lesz a különleges hajóval edzeni még a rajt előtt?

És vajon még hol rejtőzik, készül még más esélyes kihívó?

Ezek megszokott, és ilyenkor, bő egy hónappal verseny előtt megválaszolhatatlan kérdések.


Egytestű hajók

Az egytestűeknek szinte semmi esélyük a jobb többtestűek ellen, de azért érdekes lesz a küzdelmük, hiszen 2014-ben a Raffica Libera is megdöntötte az ősöreg Nemere rekordot, és többen javítanák meg az ő csúcsukat is.

Idén is nagy harc várható a két balatoni Libera, a Raffica és a Principessa, illetve az átalakított, felújított, kikönnyített, sokszoros győztes Lisa között.

raffica-vitorlazas-48kekszalag-balaton-erste-world-hajozashu

Fotó: HAJOZAS.HU

Ők az élmezőny, a krém, de a Kékszalagon idén is több, mint 500 olyan hajó is részt vesz, akiknek nincs esélyük az abszolút győzelemre. Ám ők is szerezhetnek érmet, kupát, hiszen a Kékszalgon több, mint harminc hajóosztályban és kategóriában hirdetnek eredményt, a szépszámú különdíjakról nem is szólva.

Emellett mindenkié a kaland, az embert próbáló feladat, a Balaton körülvitorlázása a legrövidebb úton a 155 kilométeres Balatonfüred – Kenese – Siófok – Tihany – Keszthely – Tihany – Balatonfüred pálya teljesítésével, kikötés és külső segítség igénybevétele nélkül, maximum 48 óra alatt.


Új arculatot kapott a Kékszalag

Budapest, 2016. május 25. – Új arculatot kapott a Kékszalag, a magyar vitorlás sport legismertebb versenye. A grafikai terveket Páncsity Lídia, a KREA Kortárs Művészeti Iskola harmadéves tervezőgrafikus hallgatója készítette kurzusa egyik kötelező feladataként. Véleményezésre megküldte a vitorlázók sportági szervezetének, ahol annyira megtetszett a javaslata, hogy úgy döntöttek, bevezetik. Az új arculatot szerdán egy sajtótájékoztatón közösen mutatta be a Magyar Vitorlás Szövetség és a 48. Kékszalag Erste World névadó támogatója, az Erste Bank.

kekszalag-logo-erste-world-krea-vitorlazas-48kekszalag-balaton-erste-world-hajozashu

Kép: Krea Grafika

A Kékszalagot 1934 óta rendezik meg a Balatonon, ám a mai napig nem volt teljes körű, igényes vizuális megjelenése. „Amikor Lídia megküldte nekünk az anyagot, azonnal láttuk, hogy kiválóan ráérzett arra, hogyan lehet a verseny lényegét grafikusan kifejezni” – mondta el Holczhauser András, a Magyar Vitorlás Szövetség (MVSz) főtitkára.

Abban, hogy az arculat nemcsak iskolai feladat maradt, nagy szerepe volt az Erste Banknak is, amellyel az MVSz ebben az időben már tárgyalt egy esetleges együttműködésről. „Gondoltunk egy merészet, és meghívtuk Lídiát, hogy készítse el az arculatnak egy olyan változatát, amely a pénzintézet új szegmense, az Erste World vizuális megjelenítésére is alkalmas lehet. Újszerűen közelítettük meg a témát: nem szokványos szponzorációt javasoltunk, hanem azt, hogy a Kékszalag és az Erste World partnerségét már a vizuális megjelenés is fejezze ki. Azzal kezdtük prezentációnkat, hogy a Kékszalag és az Erste World a mi felfogásunkban egy egység” – avatta be a médiát az együttműködés kialakulásának részleteibe a főtitkár.

Lídia 2017-ben végez tervezőgrafika-brand designer szakon, s az iskola mellett pedig egy grafikai cégnél dolgozik. „Főleg arculatokkal, webdesignnal, online kommunikációval és kiadványokkal foglalkozunk; egyelőre minden érdekel és mindent élvezek, friss szemmel a szakmában” – mondta el a grafikus.

További információk:
www.kekszalag.hu
www.ersteworld.hu
Kékszalag sajtóiroda, e-mail: kekszalag@livepr.hu

Cikk főkép: Szantó Áron & Team Black Jack

Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!