maersk-hajozasi-ceg-nemetorszag-bankvalsag-hitel-teherhajozas-kontenerhajo-hajozashu

100 milliárd dollár a német hajózási cégek hitelállománya

Újabb bankválság fenyeget, a tenger felől jöhet a baj

Évek óta Damoklész kardjaként lebeg a hajózási szolgáltatás válsága a német bankok fölött. Csak nőttek mára a finanszírozási kockázatok: az észak-németországi bankoknál sokan egyre inkább az állami bankmentés veszélyétől tartanak emiatt.

A Deutsche Welle az ARD közszolgálati televízió riportjára hivatkozva azt írja, hogy Hamburg és Schleswig-Holstein tartományok összesen akár 20 milliárd euró garanciát is nyújthatnak a bankoknak, hogy ezzel csökkentsék a konténerszállító hajózási cégeknek nyújtott finanszírozás kockázatait. Egyes bankoknál állami vagy tartományi tőkeinjekcióra is szükség lehet.

A probléma oka, hogy a német hajózási cégek rohamosan vesztik el versenyképességüket.

A globális piacon működő ázsiai óriásvállalatokkal szemben, különösen a Panama-csatorna tavaly befejeződött kiszélesítése óta. Olyan nagy túlkínálat alakult ki e szolgáltatás piacán, hogy a német cégek igen gyakran a költségeiket sem fedező áron tudják csak vízre bocsátani konténerhajóikat.

A válság miatt visszaeső keresletre nem kapacitáscsökkentéssel, a Maersk Line vállalattal az élen új, még nagyobb hajók üzembe helyezésével reagáltak a cégek (hogy a kisebb piacon legyűrjék a náluk gyengébbnek hitt versenytársakat), és most ez lehet a vesztük. Sokan attól tartanak, hogy a tavaly augusztusban becsődölt dél-koreai Hanjin sorsára jutnak.

A német bankok hajózási cégek felé fennálló teljes hitelállománya 100 milliárd dollár körül van, ami a világ teljes hasonló hitelállományának a negyede.

A leginkább a HSH Nordbank, a Nord Landesbank és a DVB Bank van kitéve a kockázatoknak, de nem ők az egyetlenek: a Dekabank például ötödével csökkentette korábban 2016-ra vonatkozó üzleti előrejelzését, mivel váratlanul nagy céltartalékot kellett képeznie hajózási kitettsége miatt a múlt év első felében. Tavaly a Bremer Landesbank már összerogyott a hajózási hitelek súlya alatt, ügyfeleit a NordLB vette át. A második legnagyobb német bank, a Commerzbank a korábbi 18 milliárd euróról mára közel 5 milliárd euróra csökkentette hajózási kitettségét.

Schleswig-Holstein tartomány vezetője, Torsten Albig pedig a múlt héten jelezte, hogy EU-s vagy német szövetségi segítségre lehet szüksége a tartománynak ahhoz, hogy fedezze a 85%-ban Schleswig-Holstein és Hamburg tartományok tulajdonában álló HSH Nordbank hajózási veszteségeit. – írta a portfolio.hu

Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!