Philippe Starck a francia dizájner zseni

"Ha a munkád során az emberi haszonért dolgozol, akkor sikeres leszel " ... és ez teszi Starckot igazán naggyá.

“A legtöbbet kihozni a legkevesebből” – ez a hitvallás vezérli Philippe Starckot.

Váratlan megoldásai és merész, a dizájn határait feszegető szemléletmódja mindig mutat valami újat a világának. Starck dizájnelmélete felforgató, érdekes és intelligens. Ő maga pedig egy igazi csodabogár.

Az iskolában mindig kívülállónak érezte magát, az órákon hat-hét éves korától már rajzolt, míg a nyári szünetben játékautót tervezett magának. Kedvenc szimbóluma a John Wallis által 1655-ben bevezetett végtelenjel, mellyel Starck szerint Wallis

elérte azt a célt, melyre minden jó dizájnnak törekednie kéne: az eleganciát.

Leginkább egyedül szeret dolgozni, ezért sem jellemzőek rá a kollaborációk, az évben a kedvenc időszaka a június 15-étől szeptember 15-éig tartó három hónap, amikor mindenkitől teljesen elzárva alkothat, és a mai napig csupán egy tollal és papírral tervezi meg a termékek prototípusait.

Ahogy ő fogalmazott:

Olyan vagyok, mint Dr. Faust. Aláírtam egy szerződést az ördöggel, az életemet adtam a kreativitásért.”

Innentől nem meglepő, hogy huncut mosolya és természetes megjelenése csak a kezdet, ha Philippe Starck karakterét le akarnánk írni. Minden, ami e mögött van pedig olyan meghökkentő és elgondolkodtató, amelynek köszönhetően a francia tervező neve kitörölhetetlen a 20. század dizájntörténelméből.

Többek között enteriőrök, háztartási eszközök, bútorok és luxushajók tervezése köthető Philippe nevéhez, aki az iskolát idő előtt otthagyva az 1970-es években két éjszakai klub belső tereinek megtervezésével kezdte karrierjét. A projektek annyira jól sikerültek, hogy a tervező nem sokkal később az Élysée-palotában találta magát: az akkori francia miniszter, François Mitterrand felkérte, hogy bútorozza újra az egyik privát szobát a miniszteri rezidencián.

A nemzetközi karrierhez innentől egyenes út vezetett: a párizsi Café Costes enteriőrje után olyan elegáns hotelek kérték fel, mint a Royalton és a Paramount New Yorkban, a Delano Miamiban vagy a Mondrian Los Angelesben. Starck sokoldalúságát mutatja, hogy az enteriőrökkel mellett számos más területen is bizonyította tehetségét: a háztartási kiegészítők, lámpák, motorok, luxushajók és székek tervezésében épp annyira innovatívat és meghökkentőt alkotott, mint korábbi munkáiban.

VENUS

Steve-Jobs-Superyacht-Luxushajo-Philippe-Starck-Tervezo-HAJOZASHU

A Steve Jobsnak tervezett Venus jacht

Steve sajnos nem élhette meg, hogy jachtjának fedélzetéről fotózhassa iPhone-jával, ahogyan a nap perzselő korongja alábukik a tengernek – már ha egyáltalán eszébe jutott volna ilyen képet készíteni. A 78 méter hosszú jacht azonban nem tűnik el csak úgy. A Venus végül több mint 100 millió euróba került, ami meglehetősen sok pénz egy 256 láb (78 méter) hosszú hajóért, Jobs munkásságának és természetének ismeretében azonban sejthetjük, mennyire nem volt könnyű élete a tervezőknek és az építőnek.


A 2024-es olimpia aranyérme

Ami nálunk néhány aláírással romba dőlt, az Párizsnak és Philippe Starcknak összejött. A 2024-ben, Párizsban megrendezendő nyári olimpiára ki más tervezhette volna a legjobbaknak járó medált, mint az ország egyik kiemelkedő tervezője… A medálban pedig minden benne van, ami a dizájner hitvallását jellemzi: a négyfelé osztható medál célja, hogy a nyertesek megoszthassák a győzelem élményét a családjukkal, azokkal, akik végigkísérték és támogatták őket a karrierjük során.

Ma sokkal inkább igaz az, mint valaha, hogy nem egyedül nyerünk, így szerettem volna, ha a medál is tükrözi ezt.”

Ha a munkád során az emberi haszonért dolgozol, akkor sikeres leszel.

És ez teszi Starckot igazán naggyá: feltalálóvá, alkotóvá, dizájnerré, építésszé, művészeti vezetővé, de leginkább egy igazán tudatos és őszinte emberré, aki tehetségével egyszerre szolgál, szórakoztat, és gondoskodik a természet és az emberiség jövőjéről.

(roadster.hu)