Multifunkciós kiszolgálóhajót kap az orosz atomjégtörő flotta

A szentpétervári Ájszberg (Jéghegy) Központi Tervezőiroda nyerte el az orosz ipari és kereskedelmi minisztérium pályázatán a megbízást arra, hogy elkészítse egy új, multifunkcionális, atomtechnológiai kiszolgálóhajó terveit.

Az új jármű a most épülő, 22220 modellszámmal is ismert atommeghajtású jégtörők és az első, a Lomonoszov akadémikusról elnevezett úszó atomerőmű ellátásához szükséges. Képes lesz közreműködni ezek fűtőelmeinek cseréjében, tárolni és szállítani mind a friss, mind a kiégett nukleáris üzemanyagot.

A fejlesztés azért vált elkerülhetetlenné, mert az orosz atomjégtörő-flottát üzemeltető társaság, a Roszatom állami atomenergetikai konszernez tartozó Roszatomflot mostani kiszolgálóhajója, az immár több mint 35 éves Imandra a korábbi technológiájú nyomottvizes reaktorokhoz épült, és nem lehet az újak ellátáshoz szükséges korszerűsítéseket elvégezni rajta.

A jégtörők reaktoraiban általában három-négy évente kell fűtőelemeket cserélni

– írja a The Barents Observer című orosz nyelvű honlap.

A kiégett fűtőelemek most az Imandra rakterébe, speciális, henger alakú konténerekbe kerülnek, ahol néhány évig őrzik, míg vasúton el nem szállítják őket feldolgozásra a dél-uráli cseljabinszki területen lévő Ozjorszkban működő Majak kombinátba.

A 22220 vagy LK60Ja típusnéven ismert szupererős jégtörőből három készül a szentpétervári Balti Üzem hajógyárban. Az Arktika átadása 2019 közepén, a Szibiré 2020 novemberében, az Urálé pedig egy évvel később várható. Az ugyanott épülő első úszó atomerőművet a tervek szerint 2019-ben helyezik üzembe. A létesítmény a csukcsföldi Pevek város áramellátásról gondoskodik majd.

Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!