Alex Thomson csúcsot döntött, de mégsem

A Vendée Globe földkerülőn vezető Alex Thompsonnak nem kicsit balszerencsés napja volt november 19. Történt vele kis baj és nagy baj is.

A déli Atlanti-óceánon száguldva megdöntötte Francois Gabart 24 órás rekordját. És mégsem! A négy éve felállított csúcs 534,48 tengeri mérföld. Ugyan Alex a Hugo Boss-szal 535,34 mérföldet, azaz 991,45 kilométert vitorlázott egy nap alatt,

ám ezt nem fogják elismerni rekordként.

A szabály ugyanis úgy szól, hogy a csúcsdöntéskor legalább egy egész tengeri mérfölddel vagyis 1852 méterrel messzebbre kell jutni, mint amennyit a csúcstartó vitorlázott korábban. Ehhez pedig a velszi versenyzőnek hiányzik 259 méter!

Lehet, hogy a rekorddöntés szabálya kissé elavult korunk műszaki színvonalához viszonyítva?


De Alex Thompson ezen nem sokáig rágódhatott, rövidesen akadt ennél sokkal nagyobb gondja. Ugyanis ugyanazon a napon valamilyen víz alatt úszó tárgynak ütközve letört a Hugo Boss jobb oldali DSS-uszonya. Így természetesen lelassult. Ezen a versenyen többé nem repülhet a jobb oldali támaszuszonyán. Csak azért drukkolhat, hogy a Jóreménység-fok után minél többet mehessen jobbcsapáson, a bal oldali „bajszon” száguldva.

Egyelőre (november 21.) még vezet a versenyen. A többiektől délebbre kicsit erősebb szélben, mint az üldözők, még tart 90 mérföldnyi előnyt Armel Le Cléec’h és Sebastien Josse-szal szemben. De az esélyei jelentősen csökkentek ezzel a sérüléssel.

banque-populaire-vendee-globe-skipper-dss-crash-sailing-vitorlazas-record-hajozashu

Hátrébb a mezőnyben, szintén még egy a portugál partok közelében történt víz alatti tárggyal való ütközés uóhatásai következtében Bertrand Le Broc kényszerült a verseny feladására.

A szóló földkerülő verseny még versenyben lévő 27 hajóját éppen háromfelé szakítja az időjárás. Az első hét hajó 20-25 csomós szelekben száguld dél felé. Üldözőiket a nyugatra húzódó Szent Heléna magasnyomású rendszer éppen leszakítja az élbolytól. Ők  gyengébb szélben már legalább 10 csomóval lassabban vitorlázhatnak, vagyis Jéremie Beyou-val bezárólag az első hét előnye rohamosan növekszik. Béyou és a nyolcadik Yann Eliés között, már több, mint 500 mérföldnyi a különbség.

Ugyanakkor a következő öt hajó is elszakadt a többiektől, szintén az időjárási rendszereknek köszönhetően. A verseny tempóját jellemzi, hogy négy évvel ezelőtt a legutóbbi győztes Francois Gabart ugyanekkor ott járt, ahol most ők. Konkrétan a négy éve győztes tempóval most 11. lenne. Persze nem csak a hajók gyorsultak ennyit, a mostani versenyen eddig sokkal kedvezőbb volt az időjárás is, mint 2012-ben. Egyébként a verseny nyomkevető oldalán a rendezők Gabart négy évve ezelőtti pozícióját is ábrázolják a valóban versenyző hajók között.

Fa Nándor a Spirit of Hungaryvel a 19. helyen a harmadik csoportban vitorlázik, akik szintén egyre gyengébb szélbe érkeznek.

fa-nandor-spirit-of-hungary-vendee-globe-rajt-start-les-sables-dolonne-2016-vitorlazas-sailing-hajozashu

Ebben a csoportban az elmúlt napokban Stéphane Le Diraison haladt előre a legjobban. A franciaországi H2X hajógyárban magyar hajóépítő csapat (Pata) által felújított hajójával az elmúlt hat napban Nándi mögül, mellől előretörve már Conrad Coleman előtt jár.

A következő napokban a háromfelé szakadó mezőny egyes csoportjain belül akár jelentős változások is történhetnek.

Az élcsoport már keletre haladva rövidesen a 40. és 50. szélességi fokok közé, az „üvöltő negyvenesek”  világába az Indiai-óceánra ér.

Az élen Thompson, a többiektől délebbre még meglepően jól halad, csak keveset veszített az előnyéből. Csak az egyetlen hagyományos, támaszuszony nélküli hajóval versenyző Vincent Riou (PRB) csúszik lassan egyre hátrébb a listán.

A második csoport jelentősen szétszóródva a magasnyomású időjárási rendszer gyenge szeleivel küzdve próbál előre jutni. Itt a 8. helyezett Yan Eliés és a 12. Kito De Pavant között 1200 mérföldes távolságot jelez a lista, de ennek jelentős része kelet-nyugati irányú távolságukból ered és az egymáshoz viszonyított helyzetük egy alacsonnyomású időjárási rendszer elérésével gyorsan változhat.

A harmadik csoportban Fa Nándor előtt öt hajó is van elérhető távolságban, száz mérföldön belül. A Spirit of Hungary a csoport nyugati oldalán vitorlázik.

Idézetek Nándi hajónaplójából november 19-20-án:

Bertrand de Broc, MACSF bejelentette, hogy olyan sérüléseket szenvedett a hajója külső héjszerkezete, hogy azzal nem lehet folytatni a versenyt.

Sajnálom őt is, mert ő az egyetlen, akivel mi már 1992-ben is versenyeztünk, de akkor sem volt szerencséje. Most indult neki negyedszer és egyet tudott befejezni.

bertrand-de-broc-a-bord-de-macsf-r-1680-1200

Az előttem haladó hajók érzékelhetően, de nagyon minimális mértékben gyorsabbak nálam. Nem tudható, hogy alapvetően gyorsabbak, vagy jobban nyomják, Egyedül Conrad-nál gondolom, hogy annyit présel ki a hajóból, amennyit csak képes, ő egy könnyű, gyors hajót választott, készített fel. Most kell neki bebizonyítani a leendő szponzorai felé, hogy méltó a támogatásra, a többiek ambícióit nem ismerem.

A szamurájról viszont, aki itt átgázol közöttünk, nem gondolom, hogy kicsavarná a lelkét a hajónak. Az a hajó ennyivel gyorsabb ilyen körülmények között. Ezt a hajót Sebastien Jossenak tervezték, építették és BT néven a mezőny egyik leggyorsabb hajója volt, nekem is a kedvencem. Később Boss lett és Alexék is hozzátették, amit lehet, tehát egy nagyon kiforrott, megbízható, könnyű, gyors hajó került Kojiro alá, akit ráadásul Roland Jourdin, “Bilou” készített fel erre a VG-ra.

Én  azt a ritmust vitorlázom, ami a hajónak még nem árt. Nem tartalékolok, de nem is vagyok agresszív, viszont szeretnék lőtávolban maradni a csoporthoz. Sok van még hátra, és a végén is kell még puskapor. Ezt a közhelyet persze itt mindenki fújja, mégis nyomják. Ilyen a verseny…

Akárhogy vizsgálom az előttünk álló 5 napot, semmiképpen nem ígérkezik egyszerű feladatnak átlépni a DNy-i szelek birodalmába. A vezető hajók 20 csomóval levágtattak, mintha zsinóron húzták volna őket, de erre a vonatra csak nekik volt jegyük…

Pozíció nov. 20. 19:50 UTC, 09° 10,9′ S, 031° 39,4′ W, minden rendben.”

Fotó: Cleo Barnham / Hugo Boss / Vendée Globe és Vincent Corutchet / DPPI / Vendée Globe
Forrás: Magyar Vitorlás Szövetség 

Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!