spiritofhungary-fanandor-vitorlazas-vendee-hajozashu

Fa Nándor nem indul a New York-Vendée versenyen

Fa Nándor lemondta a részvételt a New York-Vendée transzatlanti vitorlásversenyen, mert nem készültek el a Spirit of Hungary új vitorlái.

Nándor a New York – Vendée távot versenyen kívül teljesíteni fogja, ugyanúgy egyszemélyben, melyet az IMOCA versenyszéria és a Vendée Globe 2016 rendezői elfogadtak hivatalos kvalifikációként.

Az idei első IMOCA 60′ versenyre, a szóló ún. “warm-up”-ra  óriási lelkesedéssel, teljes energiákkal készült Fa Nándor, de miután mindeddig nem érkeztek meg a Spirit of Hungary vitorlái az új-zélandi gyártótól, le kellett mondania a május 31-én induló New York – Vendée transzatlanti óceánátkelő szóló versenyt, ahová még a vitorlák felszerelése után át kellett volna hajózni.

A NY-Vendée mezőny európai résztvevőinek egy része e héten kelt útra az amerikai partok felé, Alex Thomson is úton van, vannak, akik szintén a Nándor által tervezett időben hajóznak ki a francia partoktól, de  a Vendée Globe hajósok közül több francia skipper az olcsóbb, európai versenyeket választotta a 2016-os óceáni szezon felkészüléséül, úgynevezett “warm-up” programként.

A Spirit of Hungary a tervezett munkaprogram szerint e hét végén hajózott volna ki Les Sables d’Olonneból Newportba, a verseny technikai kikötőjébe.  Fa Nándor a beszállítói információk után, ahogy az ellenőrző beszélgetéseket lefolytatta a vitorlagyártóval és az európai képviselővel, mely szerint május közepéig nem készülnek el az új vitorlákkal, azonnal döntenie kellett, telefonon jelezte az OSM versenyrendező és versenygazgató felé, hogy technikai okok miatt le kell mondania a versenyt.


Mint ismeretes, a 2014-15-ben teljesített Barcelona World Race földkerülő versenyt követően 2015-ben a Transat – Jacques Vabre óceánátkelő futamon árboctörés következtében a Spirit of Hungary hajónak szinte minden vitorlája a tengerbe veszett. A kemény időjárásban más résztvevők súlyosabb károkat is szenvedtek. Súlyos hajósérülések és skipperek mentése miatt a TJV mezőny fele kényszerült a verseny feladására.

Szerencsére és a magyar skipperek ügyességének köszönhetően Fa Nándor és kormányostársa, Perényi Péter épségben tartották a hajót és egynapos motorozással Madeirán kötöttek ki. Innen hajózott vissza decemberben a Spirit of Hungary egy ott, kollégájával legyártott,  jóval kisebb kényszerárboccal, és Nándor balatoni 8m versenyhajójának tartalékvitorlájával Les Sables d’Olonneba.

Nándor 2015. december végén, január elején megkezdte a tárgyalásokat az új karbon árboc beszerzése és az új vitorla garnitúra kialakítása ügyében. Februártól elindultak a munkák, az elvesztett eszközök, felszerelések beszerzése, beszállítása. Az új árboc alapelemét svéd gyártótól szerezte be Nándor, a vitorlagyártást pedig ismét a már jól bevált Doyle-Raudashl cégtől rendelte. Az állókötélzetet ismét a Futures Fibers készítette. A tőkesúly-hidraulika ellenőrzése, felújítása is elkészült időben a világhírű Cariboni cégnél Milanóban.

spiritofhungary-fanandor-vitorlazas-vendee-hajozashu

Fotó: Christophe Favreau

Nándor és csapata beszerezte a megannyi elektronikai, kommunikációs és navigációs kütyüt, Perényi Péter, a csapat elektronikai szakembere nekiláthatott a teendőknek, Keller András a kötélzetnek, így a kis magyar csapat Nándor mechanika munkatársával, Khilenberg Andrással és a francia szakemberekkel bővült team-mel feszes tempóban, de időben elkészültek és a Port Olona kikötői (Les Sables d’Olonne) támogatásával jó munkát végeztek.

A hatvan lábas magyar versenyhajó új árbocát és új karbon állókötélzetét három hónapos kemény munkával épp a napokban fejezte be Fa Nándor és technikai csapata.

A hajó felújításával, fejlesztői átalakításokkal, tőkesúly mozgató rendszerének felülvizsgálatával, az árboc és tőkesúly ultrahangos ellenőrzésével, az árbocba behúzott elektronikai rendszer felújításával, a navigációs és kommunkációs műszereket összekötő kábeleket behúzva e hét közepére a hajó készen állt, hogy Fa Nándor és tesztelő csapata legkésőbb május 1-én tesztvitorlázással útnak induljon az amerikai partok felé.

spiritofhungary-fanandor-vitorlazas-vendee-hajozashu

Fotó: Fa Nándor

Miután a nagyvitorla és négy másik új vitorla mindeddig nem érkezett meg, és a gyártó információja szerint május közepéig nem tudja Európába szállítani, ez az idő már semmiképp nem elegendő arra, hogy Nándor és csapata a francia partoktól áthajózzon az Atlanti-óceánon a versenyhelyszínre.

A NY – Vendée mezőnye a verseny technikai kikötőjéből, New Port -ból egy úgynevezett “buli verseny” keretében,  (amelyen barátok és média munkatársak is tartózkodhatnak a fedélzeten) május 20-án hajózik át New – Yorkba, ahonnan május 29-én rajtolnak a szólóvitorlázók a Vendée Globe városába, Les Sables d’Olonneba.

Bár Fa Nándornak a vitorlázat hiányában technikai okok miatt sajnos le kellett mondani a versenyt, a Spirit of Hungary felkészítése a vitorlák megérkezése után töretlenül folytatódik. A novemberben rajtoló Vendée Globe földkerülő versenyt megelőző hónapok elegendő időt adnak a bevitorlázásra, tesztelésre, kvalifikációs futamra és navigációs tréningekre.

Fa Nándor az idei első félév megváltozott programja szerint az új vitorlák megérkezése után néhány technikai munkatársával először tesztvitorlázó meneteket, majd szóló óceáni edző vitorlázásokat tervez a Vendée és Bretagne vízein. A megváltozott programban egy szóló óceánátkelő vitorlázás mindenképp fő szempont lesz, ezt semmiképp nem hagyja ki, mert ahogy elmondta, neki és a hajónak leginkább erre van szüksége a novemberben rajtoló szóló-non-stop földkerülő verseny előtt.

A cél: a Vendée Globe, amelyet 1992-93-ban ötödik helyezettként, az első “nem-francia” hajóként és skipperként Fa Nándor teljesítette, saját tervezésű és építésű hajójával.

Forrás: Spirit Of Hungary

Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!