spirit-of-hungary-fa-nandor-vendee-globe2016-sailing-ocean-hajozashu

Fa Nándor sikeresen kvalifikált a Vendée Globera

SIKERES TRANSZ-ATLANTI SZÓLÓVITORLÁZÁSSAL ÉRT PARTOT A SPIRIT OF HUNGARY FRANCIAORSZÁBAN.

Fa Nándor 20 évvel ezelőtti visszavonulása óta megtette az első szóló óceánátkelését, a 12 napos út során a teljes megtett táv: cca.3398 tengeri mérföld, ezen belül a Vendée Globe -ra kiírt kötelező 1500 tengeri mérföld szólóvitorlázásként előírt kvalifikációt is teljesítette az átépített Spirit of Hungary-vel.

Ahogy Fa Nándor a Spirit of Hungary transz-Atlanti hajónaplójában említette, valamint az előrejelzések is ezt mutatatták, a francia parthoz közeledve teljes Biscaya-térségben leállt a szél, ezért Nándor aúgy döntött, hogy a transzatlanti vitorlázást a Les Sables d’Olonne-tól kicsit Északra fekvő Lorient-ban fejezi be, a tranzat- távot ott tekinti befejezettnek.

A Lorient- parthoz közelítve mi is sikeredhetett volna az úgynevezett bretagene-i Imoca fészekbe érkezve “sztorisabbra” , minthogy két Vendée Globe vitorlázó fogadta, már messziről integetve segítette a parthoz kötést. Bertrand de Broc és Alessandro di Benedetto messziről észrevettek az Imoca testvért, és a parton várták a Spirit of Hungary-t.
Invitálták a versenytársak, hogy maradjon, de néhany lapocka-lapogatás után Nándor feltankolta az üzemanyagtartályokat és indult is tovább, lefelé a tagolt Atlanti parton az ő anyakikötőjébe, Les Sables d’Olonne -ba. Megy majd Bretagne-ba tréningezni a nyáron, de most irány hazafelé.

A Spirit of Hungary pénteken napközben ér Les Sables d’Olonne -ba, és az apály-dagály tevékenységet, a tőkesúlynak megfelelő vízmélységet figyelembe véve, délután tud behajózni a Port Olonába vezető csatornán a legendás Vendée Globe városba.

A Vendée Globe 107 nap núlva, 2016. november 6-án rajtol a francia atlanti parti Les Sables d’Olonne-ból. Ez az időszak további edzésre, felkészülésre szánt idő minden Imoca kormányosnak.


Pár adat. A skipperek a következő nemzeti zászlók alatt vitorlàznak.: Franciaország, Spanyolország, Magyarorszag, USA, Nagy-Britannia, Svájc, Hollandia, Új-Zéland, Japán, Írország. A benevezett és kvalifikált versenyzők többnyire mind tengerparti városokban, országokban élnek, többük épp az úgynevezett Imoca-fészekben, Bretagne-ban, ami szinte egy non-stop bentlakásos Imoca edzőtábornak számít mind a hajóepítés-átépítés, tesztelés, szkipper-felkészítés szemontjából.

Fa Nándor hajója talán az egyetlen a 30 kormányos közül, aki úgymond, szárazföldi országban alkotott óceáni versenyhajóval állhat rajthoz a világ legnívósabb, legnehezebben teljesíthető szóló óceáni versenyen.

A “nem-francia” eposzi jelzőt azóta a “legend” szóval egészíti ki a nemzetkozi média, miután Fa Nándor a mezőny egyetlen versenyzője, aki még a földkerülő versenyek klasszikus navigacióval, minimális elektronikai hátterrel, szeksztánssal hajózó hőseivel versenyzett a 90-es években. Számos tengeri ország, neves hajótervező csapatába és hajóepítő hívták. A 90-es évek legsikeresebb csapatainak nemet mondva Magyarországot választotta, szülővárosában megalapította sikeres pontongyártó üzemét, saját cégét, amely egyben tóbb hajós verseny-projekjének szakmai háttere, közreműködő cége, támogatója is.

Az 60 lábas Alba Regia hajóval az 1990-91-es BOC challenge teljesítményért Fa Nándor amerikában “Spirit of BOC Challenge Award” díjat kapott.
Az 1992-93-as Vendée Globe verseny sikeres teljesítményt követően a mind máig szülővárosában működő üzletembert Balsay István akkori polgármester javaslatára Székesfehérvár és Fejér megye Díszpolgárává választották.

Az 1996-os Vendée Globe-on, ahol a szintén Magyarországon épített Budapest hajót nyerőesélyesként kiáltotta ki a nemzetközi szakmai média, Fa Nándor a rajt utáni napokban több technikai probléma miatt feladásra kényszerült. A verseny rajtja előtt kikiáltott öt nyerőesélyes közül Christophe Auguin volt az egyetlen hajós, aki sikerrel végighajózta és megnyerte a versenyt. Technikai problémák miatt kiestek a “nagy menők”: Isabelle Autissier /FR/, Fa Nándor /HU/, Yves Parlier /FR/, és ami a legmegrázóbb, a verseny legdélibb szakaszán hajójával együtt tragikus körülmények között eltűnt a Vendée Globe-ot megelőző tranzat-verseny győztese, a francia-kanadai Gerry Roofs.

1997 – Transat Jacques Vabre újabb sikert hozott Fa Nándornak – Le Havre (Fr) – Cartagena (Columbia) kétszemélyes transzatlanti (óceán-átkelő) versenyen a Budapest 60 lábas magyar hajó a 4. helyen végzett. co-skipper: Albert Bargues (Esp)

Ekkor Fa Nandor átmenetileg vissza-hazavonult az óceáni versenyzésből és cégalapítással, üzleti, termelői tevekenységgel, balatoni, osztrák és svájci tavi- és adriai kikötők építésével, balatonkerülő “mini-vendée globe” versenyrendezéssel, balatoni versenyhajók innovatív alkotásával folytatta aktivitását.


2012-ben kezdte felvázolni az új óceáni 60 labas projektet. 2014-ben pedig felavatták a Spirit of Hungary-t.

SOH első Földkerülő teljesítmény – a BARCELONA WORLD RACE 2014-15
7. helyezettként az IMOCA 60 lábas hajók kétszemélyes földkerülő vitorlásversenyén a magyar hajó sikerrel teljesített, co-skipper: Conrad Colman (NZL-USA)
107 nap a VG2016 rajtig .
A 2016-17 Vendée Globe – a külső segítség nélkül teljesítendő nonstop-szóló földkerülő verseny, a szólóvitorlázás , az Imoca Ocean Masters legrangosabb versenye november 6-án rajtol.
A Les Sables d’Olonne- i érkezést követő mintegy 3,5 hónapban újabb apróbb felkészítőmunkák, tesztek, elméleti felkészülés zajlik a Spirit of Hungary háza táján.

Forrás: Spiritofhungary.hu

Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!