Golden Globe Race: Az utolsó nehézségek

Nincs szerencséje az időjárással a magyar földkerülőnek

A Horn-fok kerülés után az Atlanti-óceánon minden műszaki és egészségi nehézsége ellenére Kopár István remek tempóban vitorlázott a déli féltekén és aztán az egyenlítőtől északra is. Egészen addig, amíg az északi féltekén a passzátszéllel haladt. Ám az Azori magasnyomású övezetbe érve a szélviszonyok rendre a sokat szenvedett hajós ellen fordultak.

Előtte a harmadik helyezett észt Uku Randmaa – akinek előnyéből Kopár az Atlantin egy pontig kilencszáz mérföldnyit lefaragott – aránylag könnyen jutott túl az Azori-szigetek magasságában uralkodó magasnyomású időjárási rendszeren. Különösen miután rádión külső navigációs segítséget kapott, és miután ezt a rendezőség csak majd a befutó után hozzáadott háromnapos büntetéssel sújtotta. Ami inkább segítség volt, hiszen Randmaa így az Azori High északi oldalán elért friss nyugati szelekkel már jó tempóban, szinte akadálytalanul húzhatott Les Sables d’Olonne, a cél felé. Ha a vízen kellett volna megállnia a büntetését kitölteni, akkor az északra mozgó magasnyomás őt is megfogta volna. Ez esetben neki is közel egy héttel meghosszabbodik a vízen léte. Persze ettől még Kopár István nem előzte volna meg.

Víz nélkül szembeszélben

István viszont azóta is rendre kiterjedt gyengeszeles zónákkal küzd és a kezdetben még március 8-10-ére várt érkezése jelentősen eltolódott. Ráadásul kormányzási nehézségei miatt már nem tudja használni a szélkormányát. Vagyis lényegében akkor halad, amikor a kormánynál van. Mostanra ismét alig van már ivóvize. Így még nagyobb dicséret illeti emberséges hajós viselkedéséért, hiszen méga Golden Globe Race 88. napján az Indiai-óceánon kisegített egy verseny kívül a Föld körül vitorlázó hajóst. Az ott átadott 20 liter vízzel minden későbbi vízhiánya is jelentősen enyhébb lehetett volna.

Bár az egészségügyi problémáiról, a fogfájásáról és fertőzéseiről  igyekszik keveset beszélni a Don McIntyre-rel folytatott heti szatelitelefonos híradásaiban, ám ezek is komolyan hátráltathatják. Mindeközben a folyamatosan ellene alakuló szélhelyzet és az egyre csak tolódó várható érkezése a végsőkig próbára teszi a türelmét.

Ma, földkerülő útjának 261. napján, március 18-án délben a Viszkája-öböl vizein vitorlázva 219 tengeri mérföldre jár a céltól. 4,7 csomós sebességgel halad és az elmúlt 24 órában 123 mérföldet tett meg, ami Tradewind 35-ös hajójával az adott körülményei között kitűnő, kemény teljesítmény. Ám a szele rövidesen csökkenni fog és ráadásul jó eséllyel még szembe is fordul. Várhatóan az utolsó 70-90 mérföldön cirkálnia kell majd, ami a kagyló lerakódással teli hajófenekével nagyon lassú vergődéssé is válhat az előrejelzések szerint 20-án legyengülő és szembe forduló szélben.

A versenyrendezőség ma kiküldött sajtóanyaga szerint Kopár István célba érkezését március 21-én reggel 9 órára várják.

Ruji
Fotó: Christophe Favreau és Jesse Martin – PPL/GGR

Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!