SOH felkészülés a 2016-os IMOCA szezonra

Mérnöki egyeztések, levelezés, telefonálás, sok ezer km autózás, kimerítő fizikai tennivalók sora jellemzi Fa Nándor mindennapjait.

spiritofhungary-vitorlazas-hajozashu

Aprólékos mérnöki egyeztések, engedélyeztetések,  tengernyi koordinációs  tevékenység, sok ezer kilométer autózás,  elképesztő óraszámú nemzetközi telefonforgalom, levelezés Európa-szerte és fáradságot nem kímélő fizikai tennivalók sora jellemzi Fa Nándor mindennapjait a magyar IMOCA 60′ hajó felújítási folyamataiban, A munkák párhuzamosan zajlanak idehaza és az óceánparton.

Számlálhatalan munkaóra előzi meg minden óceáni verseny után és előtt az IMOCA hajók rendbetételét és az új versenyszezon megkezdését.  A 2016-os tavaszi szezonkezdet felkészítési munkáiban újabb szabálymódosítások, felmérési kötelezettségek tetőzik az átalakítási munkákat.

Az utóbbi hónap alatt az SOH/ Fa Hajó csapat által a Port Olonában és idehaza elvégzett munkákat legfrissebb felvételünkön hallgatva elképzelhető lesz az érdeklődők számára az a temérdek munka, ami egy IMOCA 60-as felkészítését jellemzi.

Ugyan a SOH hazai szakmai csapatlétszám kicsi, de a “Vendée Globe-elkötelezett” hazai, francia és nemzetközi közreműködő szakembereknek köszönhetően lépésről – lépésre közelebb van a Spirit of Hungary a vízretételhez. Április végén már Newport felé kell venni az irányt. A szezon első versenye a NEW YORK – VENDÉE Alanti-óceánt átszelő verseny. Az új “cájg”beidomítása és a tesztvitorlázás a New Portba áthajózás során zajlik.

Fa Nándor:

Április közepe lesz lassan, rengeteg munka vár ránk. Az árboc már majdnem kész, de csak majdnem. A hajóbelsőben már minden munkát elvégeztünk. Az összes olyan elemet kifaragtuk, ami nem való oda – értem ezalatt az orr-ballasztot és a hátsó ballasztot, ennek minden elemét, minden laminálását kikoptattuk belőle, mintha soha nem is lett volna beépítve. Ezek mind rakódó súlyok, amiket ha az ember nem szed ki, amikor már nem kell, viszont beépíti ami kell, akkor a hajó mindig nehezebb lesz tőle. Most kiszedtünk minden olyat, ami oda nem kell. Ez egy hét munka volt, bármilyen furcsa is, legalább 100 kilót ki tudtunk menteni ezzel a hajóból.

A következő hét feladata az, hogy a hajó tükrén lévő kormánytokot, amiben ezek a kormányok vannak, 10 centivel előbbre kell helyezni, beljebb a hajóba. Útólag kitatlálta a felmérő, hogy nem jó helyen van, úgyhogy most vita és óvás helyett inkább átépítjük. A régieket kivágjuk, újakat beépítünk. Hét közben, úgy tűnik a hírek szerint, hogy az állókötélzetem megjön, most éppen Sri Lankáról (oda helyezte át a Future Fibers a gyártását és onnan érkezik). Nagyon komoly mérnöki munka előzte meg a gyártást. Azt gondolom ennek megfelelően, hogy minden precíz és pontos lesz, legalábbis remélem. Én itthon befejeztem a szálingokat. A száling-végek nagyon speciálisan vannak befejezve, hogy úgy csatlakozzon ehhez a kötélzethez, ahogy annak lennie kell.

Az állókötélzet munkái zajlanak folyamatosan, ebben Keller Andris segít nekem. Bagaméri Tibor és Andi dolgoznak a hajóban ebben a pillanatban. Két nagyon precíz, nagyon fegyelmezett, nagyon ügyes ember, nyugodtan ott mertem hagyni őket a feladattal. Most  nekiállunk a kormánymunkáknak, illetve én az árbocnak, hogy azt befejezzem. Olyan árbocot szeretnék csinálni, amivel itt a következő versenyek alatt nem lesz baj.

Közben a tőkesúly-kontrol rendszert ki kellett szerelnünk, ennek egyik fele a hidraulika. A legutolsó szembeszeles menetben már volt olyan, hogy erős széllökésnél 60 fokra megdőltünk. Eleresztett a hidraulika és pár fokot mindig engedett, ami nem jó. Leszereltük a szelepszigetet is, leszereltük a hidraulika-hengert is, ezeket visszavittük a gyártónak Milánó mellé, csinálnak egy teljes felújítást, ellenőrzést rajtuk. Amint kész lesz, el kell hozni, és a hajóhoz vissza kell vinni.

A tőkesúly-mozgató rendszer másik fele az úgynevezett “recovery”, ami arra szolgál, hogyha a hidraulika nem működik, akkor ott le lehessen reteszelni és rögzíteni középállásban a tőkesúlyt. Ezt is kiszereltük, bár nem volt egyszerű, mert össze-korrodált minden mindennel. Végül sikerült kivennünk, hazahoztam és egy szakműhelyben ebből is kimartuk-fúrtuk-reszeltük azokat az anyagrészeket, ami nem feltétlenül kell. Ebből is, olyan 6 kiló körül sikerült lementeni még. Minden grammért küzdeni kell, de megküzdünk minden egyes grammért, érdemes energiát tenni bele. Tehát a tőkesúlynak ez a része egyelőre darabokban, a jövő héten szereljük azt is össze.

Jövő hét végén, vagy az azt követő hét talán hétfőjén vissza kell tennünk a hajót a vízbe. A vitorlázatról az a hír járja, hogy szintén időben elkészül, tehát összességében optimista vagyok, a hó végéig mindenképpen el tudunk indulni Newport felé.

Forrás, fotó: Spirit Of Hungary