Varga Lajos a Balatonkerülő körülményeiről és a rekordidőről

19 szólóvitorlázó vágott neki a tókerülő távnak és közülük tizenheten célba is értek.

Amint arról sok fotóval beszámoltunk a szombat reggel 10 órakor Beaufort 6-os erejű északi szélben rajtoló versenyen Varga Lajos a “tihanyi csőtől” végig vezetve magabiztosan győzött és megjavította a pályarekordot is. 10 óra 27 perc alatt tette meg egyedül vitorlázva a Balatonfüred – Keszthely – Balatonalmádi – Aliga – Balatonfüred távot. Aki ezen a Fa Nándor által alapított évente megrendezett versenyen elrajtol, és pláne aki végig vitorlázza a távot, a legkeményebb vitorlázók közé tartozik a célba futás sorredjétől függetlenül.

Mindenesetre kiemelendő Ian Ainslie harmadik helye, amit egy standard Melges 24-essel, vagyis kisebb, rövidebb vízvonalú hajóval ért el, felspécizett nyolcméteresek között! Illetve Schőmer Norbert kitartása, aki ezúttal is a nem versenyzésre alkotott Tofinou 8 daysailerével hajtotta végig a távot. Igaz, az ő hajója viszont a legelegánsabb darab a mezőnyben…

A verseny vasárnapi díjkiosztója után beszélgettem a győztessel:

  • Ezen a tókerülőn mindenkinek ideális szél fújt, ami neked és a hajódnak pedig különösen kedvező lehetett!

Most ez egy olyan verseny volt, amely nagyon ritka szélkombinációban zajlott. Az északi szél ugyanis ritkán szokott tartós lenni. Az északnyugati a jellemzőbb, meg a keleti és a délnyugati, de az ilyen tisztán és erősen fújó északi, az ritkaság. Már maga ez az egynapos front is különleges, mert nem volt délnyugati „előlába”.

Ettől lefele, vagyis Keszthely felé menetben a Tihanyi-csőtől 120-130 fokról fújt a szél (a hajó menetirányához képest), ami pedig az én hajómnak (Flaar 26 RR), a DSS-es szárnyas robogásnak rettentően kedvező volt. Lefele fokkal és a grószt kettes reffre húzva tudtam menni 15-19 csomóval. Az fergeteges volt.

Visszafelé pedig a szél korrigált kicsit északnyugat felé és akkor is lehetett jönni 60-80 fokra. Vagyis visszafelé is jöhettem 8-10, időnként 11 csomóval.

  • Akkor visszafelé már nem DSS-szel igaz?

Nem akkor már anélkül. Ez ugye elég egyszerű szárny, így akkor lehet szárnyalni, ha elérjük a 13 csomós sebességet. Találkoztam ma Goszleth Marcival és ugyanez van a Wild Joe-nál, amelyik a hasonló DSS-ével 110-120 fokon megy jól. (részletesen írtunk a Wild Joe DSS rendeszerről ide kattintva ) Élesebben nem is tudsz vele nagyon menni, mert olyan látszólagos szelet csinál, hogy így 40 fokra vitorlázol.

  • Nem szorongatott igazán senki ezen a versenyen.

Lefele ugye nekem ez a kedvező szakasz nyitotta a versenyt és azután már nem is kellett az ellenfelekkel túl sokat foglalkoznom. Olyan igazi hajóvezetéses, jó vitorlaválasztós, állítgatásokkal teli menet volt a többi. Ejtések, élesedések, ahogy a szél erejének változása megkövetelte. Keszthelytől vissza egyszerűen tempóvitorlázást kellett produkálnom.

  • Vagyis a visszaúton a szél és az ellenfelektől való távolság miatt nem kellett nagy startégiákkal foglalkoznod, déli part vagy északi között választani, hanem irányra menve a maximumot kihozni a hajóból?

Igen. A cső felé menetben igyekeztem 70 foknál soha nem menni élesebben. Inkább áldoztam a magasságból, mert legyezgetett a szél iránya. A hetven fok hol Sajkodra, hol Földvárra mutatott. Vagyis nem céloztam irányt, hanem inkább ideális szélszögre vittem a hajót. A Tihanyi-cső után Almádira elindultam azt gondolva, hogy ebből krajc lesz, de aztán a keleti medencében is lengett annyit a szél, hogy egy takkon fel lehetett menni. Onnan le Aligára Code Zéróval nagyot lehetett menni. Gennakerrel terveztem a menetet, be is kötöttem, de aztán látszott, hogy a Code Zéró 135 fokon nagyszerűen viszi a hajót. Onnan fel a célra a sötétben 90 fokon lehetett grósszal-fokkal jönni, már teljes taklival. Ott már csak az időre figyeltem, nyomtam a csengőt, hogy a lehető leggyorsabb legyek a rekord érdekében. Így aztán 10 óra 27 perc lett a vége, ami valljuk be, nem egy rossz idő! Az egy Kékszalagon is vállalható!

  • A Kékszalagon is ilyen szél kellene, hogy valaki elérjen valami nagyon nagy rekordot!

Igen, ez az egyik irányban kedvezően futtatott, a másik irányban szem nagyon préselt menet kifejezetten kedvező lenne egy foiler többtestűnek is. Ennél jobbat rajzolni sem lehet. Csak éppen júliusban az ilyen idő sokkal ritkább.

  • És mi történt a Tantállal? Fazekas Gábornak kinyílt a mentőmellénye?

Rengeteg vizet kaptunk lefele menetben. Vödörszám jött a víz ránk, és a neki a felfújódó automata mentőmellényének a jeladója már úgy érzékelhette, hogy bizony ez a csávó víz alatt van. Miután már két órája ázott, a jeladó Gyenesdiás előtt úgy ítélte meg, hogy most már mentenie kell. Ráadásul a két oldala nem egyszerre fujódott fel, Gábor elfordította a fejét és a bal oldali úgy elkapta, hogy kitört egy foga is és megharapta a nyelvét. De reggel azt mondta elsősorban azért állt ki, mert így nem volt mentőmellénye. Az kötelező, meg nem is szívesen ment volna neki az éjszakának anélkül. Pedig nagyon jól jött, ő volt a második. Annak ellenére, hogy az a szakasz az én hajómnak feküdt a legjobban a mezőnyből, a Tantál (Pauger 26-os) is nagyon jól jött. Biztos előnyöm volt Keszthelynél, de Gábornak feküdt volna a visszaút.

  • Azért annyi előny elég lett volna neked a visszaútra vele szemben is!

Én a végül második Nedbál Noelhez tudtam viszonyítani. Lefelé is kapott negyedórát és a visszaúton még egyszer annyit. És nem kellett éleskedni nagyon, hogy neki ne lett volna jó. Hetven fokra a Fahajó is tud lazán menni.

  • A szél ereje hogyan változott? Mert eddig csak az irányáról beszéltünk.

A rajtnál volt a legerősebb, akkor fújt 27 csomó, utána 22 körül és egy-egy rúgásban felment 26-ig. Nem volt harminccsomós szél vagy több, mint amikor 2014-ben George (Zolnai György) rekordot ment a ZipCode-dal. Folyamatosan mérséklődött. Visszafelé a nyugati medencében már csak 15-17 csomó közötti fújt. Délután a keleti medencében pedig 11-14. A befutó szakaszon este már csak 8-11 csomós volt. De végig kitartott. Nem volt benne nagy lyuk, igazi megtorpanás.

  • Hideg volt?

Én ezt egy ideje áthidaltam.
Hidegnek hideg volt, de a kezeslábasomra varrattam négy zsebet, és a vadászboltban vettem bele hőpatront. Elindítom a háton meg a vállon ezeket a hőpatronokat, a cipőbe is teszek, és ezek öt órán át mennek, adják a meleget. Innentől kezdve nekem tök mindegy, hogy milyen idő van. Ehhez szereztem egy neoprem sapkát, Rauschtól (Rauschenberger Miklós) kaptam, ami egyszerűen megszárad, amikor lemegy róla a víz. Nem mondom, hogy melegem volt, az hazugság lenne, de a hideg nem korlátozott a teljesítményben. Annyi meleget ezek a hőlapok simán adnak, hogy ne fázzak.

  • Ez egy vadászoknak kifejlesztett dolog?

Fém-oxid keverékekből való anyag le van fóliázva, olyan, mint egy lapos teafilter, csak ötször akkora. Amikor levegőt kap, akkor elindul a kémiai folyamat és öt órán keresztül termeli a hőt. Negyven fokra felmelegszik, nem is szabad közvetlenül bőrre rakni, hanem egy tasakban vagy zsebben rá kell tenni a ruhára. Ezekkel ezt az időszakot, amikor el is fáradtál meg fáznál, át lehet vészelni. Én 2014-ben megfagytam a tókerülőn, amikor 30-35 csomós szél volt és el is tört a DSS-em. Teljesen letompultam, lelassultam, vagyis kihűléses tüneteim voltak. Ezt többet nem akartam átélni és elkezdtem azon gondolkodni, hogy miként lehetne ezt áthidalni. Tényleg marha jó! A cipőbe, a talpba is beraksz egyet, az felmegy 35-38 fokra és nagyon jó.

  • És mennyibe kerül egy ilyen?

Egy patron nagyjából 400 forintba kerül. Bőven megéri, hogy öt-hat patronnal négy-öt órán keresztül jól tudsz dolgozni, nem hűlsz ki. Nyilván nem használ ilyet állandóan az ember, de évente néhányszor, hideg versenyeken ki lehet ezt fizetni. A verseny előtt kipróbáltam egyet. Felbontottam és valóban még órákkal később is adott negyven fok hőt. Egyébként hideg volt, éjszaka, amikor befutottunk nem volt több, mint tíz-tizenkét fok, és ha ehhez vesszük a szelet, meg a sok vizet, hát nem árt egy ilyen segítség.

  • Akkor ezt ajánlod minden hajósnak?

Ajánlom mindenkinek! Azért az nem hátrány, ha hidegben nem kocog a fogad és tudsz gondolkodni, illetve gyorsan cselekedi.

Ruji
Fotó: Török Brigi

A 18. Szóló Balatonkerülő Nagydíj  végeredménye:

Hely. Versenyző Hajó neve és típusa Célba érkezés
1. Varga Lajos Nelson Flottalízing (Flaar26 RR) 20:27:45
2. Nedbál Noel Fahajó (8mPRO) 20:56:16
3. Ian Ainslie Strangebrew (Melges24) 21:34:23
4. Juhász György Kolibri (Flaar26) 21:39:12
5. Fazekas László Fazék (Flaar26 Air) 21:42:56
6. Zolnai György Zipcode (Code8) 21:43:58
7. Sótonyi Botond HUNSail Nelson (Fa 8mPro) 22:14:35
8. Dalos Attila C8 Fight Club (Code8) 22:21:35
9. Bujáky Attila Hód (Melges24) 22:35:48
10. Kónya Balázs 8One (8mOD) 22:36:46
11. Kugler Zsolt el nino (8mOD) 22:41:40
12. Huber Lél Passion (Melges24) 22:42:22
13. Matlaszkovszky Miklós Márta Mária (Melges24) 23:07:05
14. Makai Gábor Code8 (Code8) 23:08:00
15. Szamosi Viktor Déli szél (8mOD) 23:17:52
16. Kerényi Csaba Zerge (8mOD) 23:48:40
17. Schőmer Norbert Mandolin (Tofinou 8m) 0:36:55
18. Fazekas Gábor Tantál (Pauger 27) DNF
19. Illésy Pál CLOUDNOMAD (Seascape 24) DNF

Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!