fa-nandor-spirit-of-hungary-vendee-globe-rajt-start-les-sables-dolonne-2016-vitorlazas5-sailing-hajozashu

Fa Nándor a “nyugodt hajózás” belülről

Fa Nándor és a Spirit of Hungary immár az északi féltekén vitorlázik az Atlanti-óceánon. Nyolcadik helyen nagyjából háromezer mérföldnyire van a céltól, és szinte zökkenőmentesen ért át a déli félteke passzátszeleiből az északi féltekén fújó északkeletibe.

A “zökkenőmentes” kifejezés persze csak a térképen a hajója pozícióit és a szeleket karosszékből az interneten át figyelve csoroghat ki a tollamból. Az Egyenlítőtől északra az 5. szélességi fok táján ott a doldrums, az intertrópikus zavart szelek zónája, kiszámíthatatlanul kószáló, lokálisan lecsapó zivataraival, zavart hullámzásával és gyakran hosszú szélcsendeket követő viharos széllökéseivel. De ez a zóna hol kiszélesedik és benne erősödnek a szélsőséges hatások, megfogva, megszenvedtetve az arra hajózókat minden egyes északra vezető mérföldért, hol pedig leszűkül, és akár sima áthaladást is biztosíthat, különösen napjaink gyors hajóinak.

Nándi áthaladása ezúttal azért nevezhető zökkenőentesnek, mert mindvégig haladhatott, és egy-két nap alatt túljuthatott ezen a zavaros zónán.

De hogy mennyire más belülről, ami kívülről zökkenőmentesnek látszik, annak bemutatására íme egy részlet a Spirit of Hungary hajónaplójából:


“Nem lett volna semmi baj ezzel az éjszakával, ha arra számítok, ami jött. De nem erre számítottam, mert teljesen sima könnyűszeles áttörést jelzett a prognózis, és úgy is indult. Mikor túl voltam az egyenlítőn, nagyon vidáman csobogtunk fölfelé, pár nagyobb felleg kivételével teljesen passzátos volt a kép, úgy nézett ki, hogy összeérnek a szelek és egyszer csak az ÉK-iben találom magam. Aztán besötétedett, és most nagyon besötétedett.

Úgy jött be fölénk egy óriási sötétség, mint egy roló, de egy ideig nem változott semmi. Aztán meg pillanatokon belül megváltozott minden és fenekestül felfordult a világ. A szelem fölpörgött, beerősödött 22 cs-ra, beejtettem és rohantunk Ny-nak 10 percig, aztán leszakadt az ég, ránk döntötték a dézsát. Utána teljes szélcsend, himbálózás, föltekertem a C1-et, ne legyen baja. Nem írom le a teljes éjszakát, de kevés, nagyon gyors rohanás, sok teljes megállás, és szakaszos özönvíz. Tipikus, de a legvadabb egyenlítői zivatarrendszer. Éjszaka csak párszor láttam csillagot, akkor sem tudom, hogy melyiket, mert csak lyukon jött át a fénye. Hajnalig nem volt megállás. Teljesen beöltözve kint tettem a dolgom, és arra nem volt szünet, hogy beugorjak egy flakon vízért. Hajnalban az egyik csapkodós szélcsendesben állva, kezem a kávédaráló karjain, ráborultam és elaludtam. Másodpercek lehettek, de álmodtam, aztán fölriadtam.

A hajnali derengés hozta a legsötétebb, legvadabb zivatart, ami, mint később kiderült, abból a sorból az utolsó előtti volt. Nagyon megkergetett, de szerencsére ezt már láttam jönni, és fölkészültem rá. Húszpercnyi rohanás után most nem állt le a szél, hanem befordult K-ire, és két zivatar között ki tudtam csusszanni É felé. Az óta egyértelműen ÉK-ivel haladok. Körülöttem felhők, de nem zivatarfelhők, szorítom É – Ény-nak, és van rá esélyem, hogy talán végleg kicsúszok a buborékból. Még egy órát kell így haladnom, akkor kimenekültünk. Hátradőlni még nem lehet, mert a mostani GRIB szerint jön K felől egy még nagyobb buborék, még több zivatarral, és az fölér a 3. fokig. Ebben a tempóban, és irányban talán ki tudok előle slisszolni. Csibész a szelem, amit el kellene érjek, mert, most 15 SM-re van előttem, de ahogy haladok, úgy szívódik előlem É felé, és csak estefelé érem utol. Ami most van az is elég a meneküléshez, de nem szabad leállnom, ami nem rajtam múlik.

Menetelésemet tegnap este óta egy É – ÉK-ről érkező, rövid, gonosz hullámzás keseríti meg, pont olyan szögből jön, hogy nagyokat püföl rajtunk, és nem tudok másfelé menni, muszáj nekivitorláznom, vállalni a pofozkodást.

Délelőtt, mikor már automatán hagyhattam a hajót, végre megreggeliztem. Pontosabban ittam egy kávét és ettem hozzá két szelet kenyeret, kicsit bekenve Nutellával. Nagyon jól esett. Most majd nézek valami tartalmasabb ebédet, mert kicsit fáradtnak érzem magam, és azt nem szeretem.

Most, délután már nem pofozkodunk. Na, nem azért, mert a hullámzás jobb belátásra tért, hanem mert a szél majdnem É-ról jön, és így már nem megyek nekik szembe. 310 – 320° közé tudok most vitorlázni, ami nagyon negatív, de később szerintem pörögni fog keletebbre, és én is följebb tudok majd menni. Leszedtem, és mindjárt el is raktam a C1-et. Most több nap éles menet jön, és a mostaninál erősebb szelek, nem maradhat fent.

3°20′ É-nál járok, úgy gondolom, hogy már nem nyúl utánam a doldrums, túl vagyok rajta. Két nap alatt drámaian megváltozott az előjelzés erre a területre. Már napok óta, de még tegnap is homogén szeleket mutattak a vektorok, úgy tűnt, teljes biztonságban, gyorsan át lehet majd suhanni a zónán. A mai térkép már legalább 60 SM széles zavartszeles zónát mutat nagyon aktív zivatar tevékenységgel. Mögöttem, most nagyon nehéz és lassú lenne átkelni. Nem vagyok naiv, tudom, hogy ez a környék nem a stabilitásról híres, de előfordulhatott volna egy szerencsésebb időablak. Belátom, nem fordulhat elő, fizetünk a révésznek.”

Nándi a még hátralévő útján pár napig remélhetőleg jól halad majd az északkeleti passzátszéllel. Eközben figyelnie kell maga előtt az időjárás alakulását, látni, hogyan mozog és alakul az úgynevezett “Azori high”, vagyis a  központjával általában az Azori-szigetek magasságában mozgó magasnyomású időjárási rendszer, amelynek északi oldalán görögnek egymást követve Európa felé az alacsonnyomású ciklonok. Ha a magasnyomás kiterjedt és egységes, akkor messze nyugat felé kell majd eltérnie az ideális, Les Sables d’Olonne felé vezető nyomvonaltól. Ha gyenge az Azori high, akkor rövidebb jó szeles útja is nyílhat a cél felé.

A Spirit of Hungary nagyjából ezer tengeri mérfölddel mérfölddel jár a kilencedik helyen vitorlázó Beillou előtt, és “papíron” 800 mérfölddel a hetedik helyezett Louis Burton mögött. Neki például már ennél nagyobb előnye is volt Nándival szemben, ám napokra lefékezte a doldrums, majd nyugati kitérőre is kényszerült az Azori magasnyomású miatt. A nyugati kitérővel eltávolodott az ideális nyomvonaltól, amelyhez viszonyítják az egyes hajók közti távolságát is. Ez is hozzájárul a kettejük közti távolság csökkenéséhez az eredménylistán.

Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!