A nagyvitorla beállítása

vitorla-felhuzas-vitorlazas-manover-hajozashu

1 / 6

A nagyvitorla alakjának állítása a szélviszonyok, illetve a menetirány függvényében az alábbi helyeken lehetséges:

1.schott
2.alba
3.alsó él
4.első él
5.achterstag
6.traveller

 

vitorla-felhuzas-vitorlazas-manover-hajozashu

2 / 6

Az alapvető állítást a schottal, vagyis a behúzókötéllel végezzük: szűkebb szélben behúzzuk, bővebb szélben kiengedjük. Célunk az, hogy a kormányon a hajó irányításához megfelelő mértékű erő keletkezzen. Ne túl sok, nehogy a szerkezetet túlterhelje, és ne túl kevés, nehogy hajónk elveszítse kormányképességét. Az alábbi ökölszabály biztonsággal alkalmazható: a nagyvitorla rúdját annyira húzzuk be, hogy a látszólagos szél iránya és a vitorlás haladási iránya által bezárt szöget felezze a bum képzeletben meghosszabbított vonala.

vitorla-felhuzas-vitorlazas-manover-hajozashu

3 / 6

Az alba a nagyvitorlarúd lefeszítésére szolgál. Elsődleges feladata, hogy hátszélben megakadályozza a bum csapkodását. Főként a hátsó él tetején fejti ki hatását. Cirkáláskor nincs nagy szerepe. Erősödő szélben érdemes húzni rajta. Ha túlfeszítjük, a jelzőszálak a vitorla szél alatti oldalára simulnak. Jegyezzük azért meg, hogy egy vitorlával felszerelt kis hajókon, illetve nagyhajókon az albahasználat nem mutat számottevő változást. Igazán a két vitorlával rendelkező kishajókon hatékony.

vitorla-felhuzas-vitorlazas-manover-hajozashu

4 / 6

Az alsó éllel a has feszességét tudjuk állítani, ami voltaképpen a vásznon keletkező felhajtóerőt csökkenti vagy növeli. Szűk és gyenge szélben lazítjuk, szűk és erős szélben feszítjük. Bőszeles szakaszon pont fordítva járunk el: gyenge szélben feszítjük, erős szélben lazítjuk.

Az első él a vitorla hasának helyzetét változtatja. Ez tulajdonképpen súlyponteltolódáshoz vezet. Ha feszítjük előre, ha lazítjuk, hátra vándorol a vitorla hasa, és vele együtt a súlypontja. Gyenge szélben törekedjünk arra, hogy laza legyen az első él, ezáltal az öblösség középen lesz. Erős szélben az élkötél feszítésével a vitorla öblét előbbre vihetjük.

 

vitorla-felhuzas-vitorlazas-manover-hajozashu

5 / 6

Az achterstag – más néven hátsó árbocmerevítő – az árbocot görbíti. Ha a merevítőt megfeszítjük, akkor azzal árboc csúcsát hátra húzzuk, ezáltal hasát kitolja. Vagyis a vitorla hasán lapítottunk. Ezt – már sejthetjük – erősödő, élesedő szélben érdemes megtenni.

vitorla-felhuzas-vitorlazas-manover-hajozashu

6 / 6

A traveller vagy lee-kocsi a hátsó él felső részét nyitja, illetve zárja. Erős szélben érdemes lee-be engedni, azaz nyitni, gyenge szélben pedig luv-ba húzni, azaz zárni.

A fent bemutatott lehetőségek természetesen elnagyoltak. Az „erős” vagy „gyenge” szél fogalmai mindig más és más megítélés alá esnek.

 

Zoli

hajós