Az orrvitorla beállítása

orrvitorla-genoa-sailing-hajozashu

1 / 6

Az orrvitorlákat alapvetően két csoportra oszthatjuk:

1.Nem, vagy csak kis mértékben nyúlik túl az árbocon, ekkor fockról beszélünk. A szélerő növekedésével egyre kisebb méretű, és erősebb anyagú fockot érdemes használni.

2.Jelentős mértékben nyúlik túl az árbocon, ennek neve génua, és ebből is lehet több méret.

A megfelelően kiválasztott és beállított első vitorla jótékony hatása több területen is megmutatkozik.

 

orrvitorla-genoa-sailing-hajozashu

2 / 6

A nagyvitorla szárnyprofilja mellett megjelenik még egy szárnyprofil, ami által a felhajtóerő megnövekszik. A hajó gyorsabban, élesebben tud haladni.

Az orrvitorla a nagyvitorla szél alatti oldalán az áramlást kedvezően befolyásolja. Ez úgy lehetséges, hogy megakadályozza a nagyvitorláról leszakadó légáramlás, a tulajdonképpen káros örvénylés keletkezését.

orrvitorla-genoa-sailing-hajozashu

3 / 6

A két vitorla fedése egy egyenletesen szűkülő rést hoz létre. Az áramlási törvényeknek megfelelően a szűk helyre kényszerülő áramló levegő sebessége nő, statikus nyomása csökken. Ez a nyomáscsökkenés a nagyvitorla szél alatti oldalán szívóhatást eredményez, vagyis növeli a felhajtóerőt.

A tolóerő, ami a résen áthaladó, felgyorsult levegő kiáramlásával keletkezik.

 

orrvitorla-genoa-sailing-hajozashu

4 / 6

Ezek után adja magát az orrvitorla-beállítás alapelve: a két vitorla takarásával minél nagyobb felületen minél szűkebb rést kialakítani.

1.az átfedés növelése csökkenti a nagyvitorla hasznos felületét, de annyival nem növeli a réshatást, hogy megérje az áldozat.

2.ha túlságosan szűkítjük a rést az orrvitorla behúzásával, akkor a nagyvitorla első része remegni, lobogni kezd, mert az orrvitorláról leváló áramlás „ráver” a nagyvitorlára.

Az orrvitorla beállítása tehát a megfelelő méretű rés megtalálása.

 

orrvitorla-genoa-sailing-hajozashu

5 / 6

Az orrvitorla két szárral rendelkezik, mindegyik a hátsó, alsó sarokhoz erősítve. Az árbocot egy-egy oldalról megkerülve futnak hátra. Az állítást a szél alatti szár behúzásával-kiengedésével végezzük, csapásváltáskor a szél felőli szárat kell húzni.

A szárak a fedélzethez sínen rögzített, és így előre-hátra mozgatható csigákon keresztül futnak. Ezzel a behúzópont, azaz a hátsó él nyitása-zárása, feszítettsége állítható. Ökölszabály: nagyon gyenge vagy nagyon erős szélben húzzuk hátra, közepes szélben toljuk előre a csigákat.

 

 

orrvitorla-genoa-sailing-hajozashu

6 / 6

Az orrvitorlák jelentősége főleg éles menetben mutatkozik meg. Minél inkább fordulunk el a széltől – vagyis egyre bővebb szélben vitorlázunk – annál inkább veszít az előzőek szerint állítva szerepéből az első vitorla. Háromnegyed- és hátszélbe érkezve pedig már speciális vitorlák, vagy más elvű vitorlaállítási módok vehetik át a szerepét. De ez már egy másik történet.

Zoli

hajós