9. Vendée Globe földkerülő – Epilógus

A legek versenye lett

33 induló – az eddigi legtöbb résztvevő. Kilenc verseny összesített átlaga 22.

6 nő – az eddigi legtöbb női versenyző. Az első nyolc versenyen összesen nyolc vitorlázónő vett részt és három alkalommal egyetlen egy sem.

25 befutó – az eddigi legtöbb és így a legjobb résztvevő/célba érő hajós arány. A versenyzők 76 százaléka teljesítette a távot. Korábban ez a mutató 40-62 % között ingadozva összesítésben 54 % volt. A mostani verseny ezt az átlagot 58 százalékra emelte.

4 +2 – Négy női versenyző szabályosan célba ért, de a kiesettek – Sam Davies és Isabelle Joschke –, ha versenyen kívül is, de teljesítették a földkerülő távot.

Samantha Davies – Initiatives Coeur – megérkezése előtt a nyomvonalával egy óriási szívet rajzolt a hajójával a Viszkája-öböl vízére

Az eddigi legszorosabb Vendée Globe célba érkezés

8 versenyző érkezett meg egy napon belül, sőt, 19 órán belül a célba Les Sables d’Olonne-nál. Ha pedig a korrekció nélküli időket nézzük, akkor heten futottak be 16 és fél óra alatt.
Az első két helyezett menetideje között a különbség mindössze 2 óra 15 perc.
Korábban a legszorosabb eredmény  3 óra 17 perc volt. 2013-ban ennyivel győzött Francois Gabart a négy évvel később majd már diadalmaskodó Armel Le Cleac’h előtt. A legnagyobb időkülönbségel Alan Gautier győzött 1997-ben. De azon a nagyon kemény versenyen csak hat hajó tudta teljesíteni a távot és ketten is életüket vesztették.

Időkorrekció

Más alkalommal is előfordult, hogy mentésben való részvételért valaki menetidő korrekciót kapott, és az is, hogy ez befolyásolta a dobogós helyeket. Például 2009-ben Marc Guillemot a Yann Eliés mentésében való segítségéért kapott 50 órányi kompenzációt, ami őt tette a befutás után a nála 48 és fél órával korábban célba ért Samantha Davies elé a harmadik helyre. Ám ezúttal a győztest is meghatározta ez, ráadásul a nagyon szoros befutó miatt az első ötben végzett az a három vitorlázó, aki segített Kevin Escoffier mentésében. Így Bestaven 1. lett, Jean Le Cam 4. és Boris Herrmann 5. a végső sorrendben.

Yes We Cam – A verseny legidősebb résztvevője Jean Le Cam mentette ki Escoffier és ekkor kissé kiesett a verseny ritmusából

Először nem született új pályarekord

Az első, 1989-90-es verseny óta a győztes minden alkalommal javított a menetidőn. Ezúttal Bestaven korrigált ideje is elmaradt bő hat nappal Armel Le Cléac’h 2017-ben elért 74 nap, 3 óra, 36 perces rekordjától.

Született viszont női pályarekord

A 12. helyen befutó francia Clarisse Cremer a Banque Populaire X. hagyományos uszonyos hajóval vitorlázva 87 nap, 2 óra és 24 perces idejével egy hetet és másfél órát javított Ellen MacArthur 2001-ben, 24 évesen elért csúcsidején. Ellen MacArthur akkori hajója is ott volt a mezőnyben. Az egykori, 2000-ben épült Kingfisherrel most a spanyol Didac Costa vitorlázott és két órával ért körbe lassabban, mint egykor a brit lány.

Davies és Joschke kiesése után Clarisse Cremerre és a Banque Populaire X-re maradt az új női Vendée Globe rekord elérése

Először győzött nem új, a versenyt megelőző években épült hajó

Yannick Bestaven ezúttal Maitre Coq IV. néven futó szárnyas IMOCA 60-asa Morgan Lagraviere-rel a fedélzetén (akkor Safran) ott volt a 2016-ban rajtolt földkerülőn, de kiesett a versenyből. A VPLP Verdier tervezésű, a CDK üzemben 2015-ben épült hajót 2019-ben újították fel és alakították át.

A győztes Maitre Coq IV., első generációs, 2015-ben épült foiler – Fotó: Jean-Marie Liot/Alea

A várakozásokkal ellentétben az új generációs, erre versenyre épült modern emelőuszonyos hajók (foilerek) nem uralták a mezőnyt. Bár előzetesen bizonyos szelekben 2-3 csomós fölényüket jósolták a szakemberek, ez nem valósult meg. Persze figyelembe kell venni, hogy többen közülük kiestek (Corum L’Épargne, Hugo Boss, Arkeaa Paprec) vagy éppen valamilyen szerkezetileg fontos részük sérülése miatt kerültek hátrányba (Charal) vagy csökkent részlegesen a teljesítményük (Apivia, LinkedOut).

Ráadásul az időjárás alakulása sem kedvezett nekik. Sokszor a passzátszeles zónákban és aztán a déli óceánokon sem fújt a nekik a többiekhez képest előnyt adó, igazán kedvező irányú és erejű szél, legalább is sokkal ritkábban, mint azt várni lehetett.

A versenyből pedig idejekorán kiesett vagy behozhatatlan hátrányba került a két legnagyobb esélyes Jeremie Beyou és Alex Thomson. Több mértékadó szakembernek is az a véleménye, hogy ha ők szerencsésebbek és végig tudják versenyezni a távot, akkor előbb-utóbb elszakadtak volna a többiektől és a földkerülő nem lett volna ilyen szoros vereny. Beyou behozhatatlan hátránnyal rajtolva, az élmezőnyben való vitorlázás motivációja nélkül, gyakran elsősorban a biztonságra figyelve, a hajóját kímélve is ugyanolyan teljesítményt nyújtott, mint elől a legjobbak.

Jeremie Beyou nagy hátrányban esélytelenül, a hajóját nem túlhajtva is olyan tempót ment, mint az éllovasok. Mire lett volna képes éles versenyhelyzetben?

A magyar hajó bizonyított

Az új hajók közül szerkezetileg csak a magyar Pauger Carbon üzemben épült és a francia Black Pepernél felszerelt L’Occitane en Provcance maradt épen a célig. Sajnos ennek a különleges testformájú, Sam Manuard tervezésű hajónak a teljesítményét a vele versenyző földkerülő újonc Armel Tripon hullámzó produkciója vetette vissza. De legalább az akár hetekig is tartó jó pillanataiban meg tudta a hajó kiemelkedő képességeit.

Nagy lett az érdeklődés a Sam Manuard tervezésű hasas orrú IMOCA 60-as iránt

A legtisztább szakmai elismerést kétségtelenül az jelenti, hogy a célba érkezése után szinte azonnal megvásárolták a hajót, amikor jónéhány versenyző még az Atlanti-óceánon törekedett a cél felé. A jövőben a most 3. helyen végzett Louis Burton vitorlázik majd vele, pedig ő a négy évvel ezelőtt győztes foilerrel hajtott ezen a versenyen.

Új nemzetek vitorlázói a dicsőségtáblán

A japán Kozsiró Siraisi az első ázsiai vitorlázó, ak célba ért a Vendée Globe-on. Boris Herrmann az első német és Ari Huusela az első skandináv, az első finn aki végig tudta vitorlázni a versenyt.
Nem mellesleg a Vendée Globe történetében Fa Nándor volt az első célba érő nem-francia vitorlázó, amikor a 2. Vendée Globe-on 1993-ban 5. helyen célba ért.

A japán Siraisi az előző Vendée Globe-on kiesett. Új hajója a Charal testvérhajója, egy új generációs foiler

Biztonság

Nyolcan estek ki a versenyből és közülük egy hajó el is süllyedt, de senki nem szenvedett komolyabb sérülést. A PRB elsüllyedésekor ismét bebizonyosodott, hogy vészhelyzetben a versenyzőtársak nyújtják a leggyorsabb és leghatékonyabb segítséget. A többi hét hajó önerőből jutott a partra.

Hárman közülük a hajósérülésük természetéből fakadóan komoly veszélyben voltak, amíg menedékbe jutottak. Közülük is kiemelkedő Isabelle Joschke este, akinek a Horn-fok előtt kezdődtek technikai gondjai és az Atlanti-óceán déli vizein vált igazán életveszélyessé a hajója. A rögzíthetetlenül billegő tőkesúlyával, még több, mint kétezer mérföldet tett meg a brazil Bahiáig, ahonnan a hajója javítása után – Samantha Davieshez hasonlóan – még be is fejezte a földkerülést.

Nézettség

Nem csak a médiumok fejlődésének és gyarapodásának köszönhetően a Vendée Globe nézettsége világszerte nagyot lépett előre. Nyilván az izgalmas, szoros verseny és a korábbiaknál is magasabb szintre emelt közvetítésnek köszönhetően a rajtnál megszokott nagy érdeklődés a verseny iránt később, a napok múlásával sem csökkent.

A rajtot 190 országban élőben közvetítették. A franciák pedig már tökéletes Vendée-őrültek. A felmérések szerint a lakosság 49 százaléka követi a földkerülő eseményeit. Ezzel a Vendée Globe megelőzi a Tour de France-ot vagy a Roland Garrost.

Nagyon népszerű az élő számítógépes földkerülő játék. A Vendée Virtual Regattára világszerte 975 ezer játékos regisztrált, kétszer annyian, mint négy éve.  Többségben francia, de amúgy 150 nemzet vitorlázó kockái irányították naponta többször hajóikat a rendezőségtől kapott időjárás-előrejelzések alapján.

A virtuális versenyhez Franciaországban már oktatási program is csatlakozik. A Virtual Regatta Academyn résztvevő közel 4500 osztály mindegyike egy-egy hajót irányított, valamint a versenyzésükhöz oktatási csomagok kapcsolódnak, amelyek segítségével  különféle témákat szórakoztató módon dolgozhatnak fel a tanárok.

Ruji








Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!