Vendée Globe: Alex Thomson a legnagyobb esélyes feladni kényszerült a versenyt

Marad a francia dominancia a Vendée Globe-on

Bár Samantha Davies nagyszerűen hajt, de a francia hegemónia megtörésének legnagyobb esélyese Alex Thomson ma kiesett a földkerülő versenyből.

Thomson aki több napon át vezette a mezőnyt az északi féltekén, hajójának szerkezeti sérülése miatt,- amelyet nagyon kemény munkával, több napon át folytatott javítással helyre hozott -, az elmúlt napokban már lemaradt az elsőktől. De megjavított hajójával újra teljes erejével az előretörésre koncentrálhatott, amikor a csaapat közleménye szerint november 27-én az egyik kormánya valamilyen vízben úszó akadálynak ütközve eltörött.

Sokak szerint a dizájnja révén a legszebb hajó volt a mostani mezőnyben a Hugo Boss

Az elmúlt napon a csapatával konzultálva be kellett látnia, hogy ezt a sérülést már nem tudja rendbe hozni, és Alex Thomson ma, november 28-án délután hivatalosan is feladta a versenyt.

A Hugo Boss egy kormánnyal, biztonságosan vitorlázva most Fokváros felé tart, ahová várhatóan hat-hét nap múlva érkezik.

Kiegészítés december 1-én: Alex Thomson e döntés után három nappal tudta elküldeni szívszorító videóüzenetét miközben Fokváros felé vitorlázik

Ötszörös Vendée Globe résztvevő

Alex Thomson 1999-ben a Clipper földkerülő versenyt megnyerve a legfiatalabb földkerülő vitorlás versenyen győztes skipper lett. Ezután kezdte profi szólóvitorlázó karrierjét. A fő célja természetesen a Vendée Globe győzelem, a francia hegemónia megtörése.

2004-ben a deckre rögzített bumverete szakad fel olyan sérülést okozva a fedélzeten, hogy ki kellett állnia első földkerülő ksérletéből. A baleset akkor is a déli Atlanti-óceánon a Jóreménység-fok felé vitorlázva érte.

2008-ban a verseny előtt mindenki szerint a legjobban felkészített hajóval állhatott volna rajthoz, ám októberben egy edzésen éjszaka ütközött egy halászhajóval. A Hugo Bossba ütött hatalmas lyuk csaknem meghiúsította rajtolását. Õ és csapata sok-sok segítőkész baráttal kiegészülve, megfeszített munkával rendbe hozta a hajót, amely persze így már nyilvánvalóan nem volt tökéletes. A rajt után nagyon korán, 25 csomós szélben raumolva szendvedett súlyos szerkezeti sérülést az akkori Hugo Boss.  A korábbi ütközéssel ellentétes oldalon keresztirányban egy hatalmas repedés jelent meg a testen, amely jelentős hosszon nem csak a külső rétegeken volt látható, de a belsőben is elszakadtak a karbonszálak. A keletkezett léken beáramló vizet a szivattyúk kezelni tudták, így az érthetően elkeseredett Alex Thomson épségben visszaért a kikötőbe. Ám az IMOCA 60-as nem volt gyorsan javítható, a versenyt fel kellett adnia.

2013-ban ért először körbe a földkerülőn. Akkor Francois Gabart és Armel Le Cléac’h mögött a harmadik helyen ért célba 80 nap, 19 óra, 23 perc és 43 másodperces idővel. A 2016-17-es Vendée Globe-on egyértelműen a leggyorsabb és legjobban hajtó versenyző volt az Atanti-óceánon dél felé vitorlázva. Csúcsidőt ért el az Egyenlítőig és a Jóreménység-fokig egyaránt. Viszont a verseny 13. napján leszakadt, tőből letörött a jobb oldali emelőszárnya. Ennek ellenére végigvitorlázta a versenyt, sokszor kockáztatva és nagy küzdelemmel. Komoly műszaki hátránya ellenére is a 2. helyen ért célba, alig 16 órával a győztes Armel Le Cléac’h mögött! 78 nap, 5 óra 33 perc és 52 másodperc alatt kerülte meg a Földet.

hugo-boss-alex-thomson-vendee-globe-rekordido-egyenlito-sailing-vitorlazas-hajozashu

Alex Thomson 2017-ben az út javán az egyik Dali-bajsza nélkül vitorlázva is 2. helyen tudott célba érni (ezen a fotón még ép uszonnyal látható a hajója)

Az idei versenyre nyilvánvalóan és deklaráltan azzal a céllal készült, hogy dobogos helyezései után elsőként érjen célba a versenyen, amelyen eddig csak francia szólóvitorlázók győztek.

Különleges tervezésű hajó lett az új, 2019-ben született Hugo Boss, teljesen zárt kokpittal

A balszerencsés új hajó

A Guillaume Verdier tervezte új Hugo Boss a Carrington Boats műhelyében épült és 2019-ben szállt vízre. Egy pillanatig sem volt szerencsés hajó. 2019 őszén a kétszemélyes legénységekkel futott Transat Jacques Vabre transzatlanti versenyen leszakadt a hajó tőkesúlya, amelyet a törés után csak a hidraulika tartott és a hajó biztonsága érdekében le kellett vágni.

2020-ban az újjáépített hajóval Alex is kevesebbet vitorlázhatott a tervezettnél a koronavírus járvány miatt elrendelt korlátozásoknak köszönhetően. De Jeremie Beyou mellett így is neki adatott meg a legtöbb idő az új hajó kiismerésére. Feltehetően a legnagyobb költségvetésű csapat az idei Vendée Globe résztvevők között a Hugo Boss. Az egészen különleges teljesen zárt kokpittel épített hajóban többek között 320 lokális terhelést mérő szenzor volt hivatott időben figyelmeztetni Alexet egy esetleges túlterheléses szerkezeti sérülés veszélyére. Sajnos az érzkelőknek akadt dolguk és a hajó így sem bírta végig az utat.

Ennyi volt ezúttal…

A HugoBoss más irányba fejlesztett IMOCA 60-as, mint a szintén újgenerációs foilerekkel vitorlázó francia vetélytársaké. Elsősorban a foiljait, az emelőszárnyait tekintve. A sokkal nagyobb méretű francia szárnyakhoz képest a Hugo Boss-é kisebb felületű uszony, amely az előnyeit feltehetően a déli óceáni erősszeles, nagysebességű menetekben mutathatta volna meg. Ha a hajó sérülés nélkül eljutott volna odáig…

Ruji



Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!