Black Jack: új hajóval a régi néven a Kékszalagért

Roland Gaebler tízszeres világbajnok, olimpiai bronzérmes, a többtestű vitorlások specialistája

2010-ben eljött a Balatonra és a NaturAqua nevű Ventilo 28-as katamaránt kormányozva magyar csapattal megnyerte a Kékszalagot. Nem esett azonnal szerelembe a Balatonnal – nem csodálható, iszonyat flautés egy verseny volt az – de 2014-ben Nagy R. Attila, vagyis Rozsda hívására beszállt a Black Jack csapatba az SL33-ast kormányozva.

Ma már, ha lehet, ki nem hagyná a Kékszalagot. Egyáltalán az elmúlt évek fejlődése miatt a Balatont a többtestű vitorlázás paradicsomának tartja és mindig rendkívüli lelkesedéssel beszél a balatoni versenyekről. Persze mindig, mindenről rendkívüli lelkesedéssel beszél, ami a többtestű hajókkal, vitorlázással kapcsolatos…

New Black Jack Décision 35, fotó © Marton Adrienn Photography

Most a Black Jack csapat váltott, és a Gino Morelli tervezésű SL33-ast lecserélte a Genfi-tavon sikeres Décision 35-ös flotta egy darabjára.

Olyanra, mint amilyennel Litkey Farkas már nyert kétszer Kékszalagot. Az új Black Jack várhatóan még keményebb ellenfél lesz tapasztalt kormányosával.

New Black Jack Décision 35, fotó © Marton Adrienn Photography

Roland Gaebler egy hetet már a Balatonon edzett az új hajóval. Ennek kapcsán kérdeztük tapasztalatairól.

Hogy alakult az első vízre szállás és edzéshét az új Black Jackkel?

Nagyszerű hetünk volt, jót edzettünk az új hajóval. Kezdetben gyengébb, aztán egyre erősebb szélben. Ideálisan alakult a helyzet.

A megvásárolt hajó a genfi-tavi Décision 35 flotta egyik sikeres darabja. Nyertek vele Bol d’Ort, genfi-tavi tókerülőt is.

A helyzet az, hogy az SL33-as nagyszerű, gyönyörű hajó volt, igazán élveztem vele vitorlázni, de volt egy teljesítményhatára cirkáláskor. Bőszélben nem éreztem hátrányban magunkat, de krajcban igen. Rövidebb távú versenyeken, mint például a Volvo High Tech Regatta meg tudtuk verni az ellenfeleket, ha a körülmények is számunkra szerencsésen alakultak, de már egy teljes tókerülőn mindig akadnak olyan szélviszonyok, amikor az SL33-as lassabb. Gondolkoztunk azon, hogyan gyorsíthatnánk a hajót. Új vitorlákkal, új uszonyokkal, de mivel ezt a hajót nagyon jó áron, sok vitorlával együtt tudtuk megvenni, egyértelműen ez a jobb megoldás a Black Jack csapat számára.

A csapat teljesen a régi?

Nem. Három teljesen új, fiatal, kevés katamarános tapasztalattal rendelkező csapattagunk van. Eleinte aggódtam kicsit a váltás miatt, de nagyon kellemesen meglepődtem. Remekül dolgoztak és mozogtak az edzéseken. Májusban újra jövök, ismét edzünk és aztán majd meglátjuk, hogy milyen felállásban indulunk a nyári versenyeken. Az új hajó erőteljesebb, mint a régi Black Jack volt, nagyobbak az erők a köteleken is, keményebb munka a vele való hajózás, így hát a srácoknak lesz dolguk a konditeremben!

New Black Jack Décision 35, fotó © Marton Adrienn Photography

A feleséged, akivel együtt vitorlázva sok katamarános sikert elértél ott lesz a csapatban például a Kékszalagon?

Nem, sajnos volt egy balesete, eltört egy csontja és emiatt idén nem lehet ott velünk a fedélzeten. Jól érzi magát, de csak jövőre tud újra versenyezni.

Gondolom tudod, hogy más új hajók is kerültek Magyarországra. Szaporodnak az ellenfelek.

Igen, tudom, hogy Petrányi Zoliéknak is van egy Décision 35-ösük (hamarosan róluk is írunk – szerk.), és azt is, hogy a kétszeres Kékszalag győztes Ventilo katamarán a Safram is magyar tulajdonban van már. Örvendetes, hogy gyarapodnak a minőségi hajók a tavon. Még élvezetesebbek lesznek a versenyek! És ez egyben az M1 katamárán osztály balatoni újjászületését is jelenti, ami nagyszerű.

A Décision 35-ös Litkey Farkas és csapata által már Kékszalag győzelmekkel bizonyított a Balatonon. De a világ a foilerek, a szárnyaló hajók felé halad.

Igen. Megfelelő szélkörülmények között ma is nyerhetne egy szárnyas katamarán, de a Balatonra egy olyan hosszútávú versenyre, mint a Kékszalag, ahol a viszonyok többnyire rendkívül változatosak egy minden körülmények között gyors hajó kell a győzelemhez. Alakulhat úgy, hogy az AC45 nyerjen, de azt gondolom egy „all round” hajónak az esélyei nagyobbak. Ritkán esik az meg a verseny napján, hogy végig, egyenletesen, az egész tavon olyan erős legyen a szél, ami a foilereknek kedvez.

Ruji

New Black Jack Décision 35, fotó © Marton Adrienn Photography

New Black Jack Décision 35, fotó © Marton Adrienn Photography

New Black Jack Décision 35, fotó © Marton Adrienn Photography

New Black Jack Décision 35, fotó © Marton Adrienn Photography

A Black Jack felkészülését segítette Nathalie Brugger olimpikon, katamarán edző és versenyző, D35 képzési specialista.

  • 2018 edző, taktikus Okalys D35
  • 2017 fizikai edző és legénység Realteam D35
  • 2007 – 2010 legénység LadyCat D35
  • 2016 Rió Olimpia 7. hely Nacra 17 legénység
  • 2012 London Olimpia 14. hely Laser radial
  • 2008 Beijing Olimpia 6. hely Laser radial

New Black Jack Décision 35, fotó © Marton Adrienn Photography

New Black Jack Décision 35, fotó © Marton Adrienn Photography

New Black Jack Décision 35, fotó © Marton Adrienn Photography

New Black Jack Décision 35, fotó © Marton Adrienn Photography

New Black Jack Décision 35, fotó © Marton Adrienn Photography

Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!