Elindult Magyarország legnagyobb jégtörő hajója
A Dunán kialakult jéghelyzetre tekintettel hajózási zárlat van érvényben a Duna teljes magyarországi szakaszán. Az ország legnagyobb jégtörő hajója, a Széchenyi is akcióba lendül.
Be kellett indítani az ország legnagyobb jégtörő hajóját a Dunán, mert a jég több hajózási jelzést elsodort a Győr és Budapest közötti 150 kilométeres szakaszon, ezeket ellenőrzik, illetve helyeznek ki új bójákat, illetve ellenőrzik a hidak állapotát is.
Az ország legnagyobb jégtörő hajója kedd este indult el Győrből. Éjszaka Esztergomban állomásozott, egyelőre nem indult újra útnak, mert még tart a műszaki felkészítése.
A Széchenyi “a legnagyobb magyar” jégtörő hajó
- Épült: 1988, Ganz Danubius Hajó- és Darugyár Óbudai Hajógyár
- Típus: ikerdöngölős jégtörő-vontató
- Hossz: 40,55 m
- Szélesség: 9,33 m
- Fixpont magasság:7,85 m
- Legnagyobb merülés: 1,90 m
- Vízkiszorítás: 420 tonna
- Főgép teljesítmény: 2 x 735 kW (2 x 1000 LE)
- Fogyasztás jégtörés közben: 130 l/üzemóra/főgép + 30 l/üzemóra segédüzem (kb 290 l/óra)
- Személyzet: min 6 fő, jégtörésnél 10 fő
Specifikus berendezések:
- döngölő: a hajót billenő-csavaró mozgásba hozza (mintha tengeren a hullámok mozgatnák), így nem csak a súlyánál fogva képes jeget törni;
- megerősített orrkiképzés: 20 mm vastag nagy szilárdságú acéllemez borítás (normál hajókon 6 mm), különleges merevítő bordázat, kanál alapú orrkiképzés a feltört jég jobb elvezetésére;
- különleges farkiképzés: hátramenetben is hatékony jégtörés, széttört darabok zúzása. 30 cm vastag síkjégben 3-4 km/h sebességgel képes haladni, akár napi 30 km-t tud törni. Fenékig összetorlódott jég, ún. jégtorlaszok bontására, jégrombolásra alkalmas.
A döngölő bekapcsolása után képtelenség megmaradni a fedélzeten.
A haladó Széchenyi úgy rángat, mint egy árokba forduló busz, és a korlátba kapaszkodva is úgy érezhetjük magunkat, mintha egy elszabadult légkalapács markolatát szorongatnánk. A hajó gyorsan siklik a vízen: a két, egyenként 735 kilowattos motor közel kétezer lóerős teljesítményt présel ki magából, így látszólag közegellenállás nélkül halad.
A következő napokban ez csak a jégtörő hajók kiváltsága lesz. A Duna teljes magyarországi szakaszán ugyanis jelenleg tilos a hajózás. Mivel a jégzajlás csak a Széchenyihez hasonló monstrumok hajótestén és hajócsavarjában nem okoz nagyobb károkat, a folyami hajók a téli kikötőkbe húzódva várják a zajlás végét.