Egyelőre sima menet a Rolex Sydney Hobarton
Ideális időjárás a rajtnál és várhatóan az egész versenyen
Gyönyörű időjárás, a rajtnál napsütés és 10-12 csomós északkeleti szél. Mi kell több egy látványos rajthoz, ahol így a rajtvonalak olyanok, mint egy rendes kishajós pályaversenyen. A 11 nemzet 83 hajója számára a menet cirkálással kezdődött, kifelé a város öbléből, majd két bója kerülése és némi szélkihagyás, gyengülés után a mezőny kinn a nyílt vízen megkezdhette a délnek rohanást.
2018. december 26-án Sydneyben 13 órakor, magyar idő szerint hajnali 3 órakor elrajtolt a mezőny! 90 perces közvetítés a rajtról az alábbi videóban:
Az időjárás előrejelzések alapján egy könnyű, veszélytelen Sydney-Hobart menet vár a résztvevőkre. Már amennyire egy ilyen offshore verseny egyáltalán könnyű lehet. Mert ha nincsen éppen viharveszély, akkor a tatikai harc, a küzdelem válik sokkal intenzívebbé. Az első tíz óra pedig azt mutatja, hogy bármi megtörténhet.
Az időjárást a pálya északi részén magasnyomású időjárási rendszerek alakítják. Alacsonnyomású rendszer, ciklon elhaladása 28-29 -én várható Tazmámnia déli oldalán, ám ezt a rendszert egyelőre gyengülőnek látják a meteorológusok. Így jelenleg nincs arra utaló jel, amely a veszélyes “déli romboló” befújását prognosztizálná. Viszont a Bass Straiten és Tazmánia keleti oldalán izgalmas, változatos lehetőségek várnak a navigátorokra és a taktikusokra.
Esélyek
Az abszolút győzelem megszerzése – és esetleg a Comanche tavaly elért 1 nap, 9 óra, 15 perces pályacsúcsának megdöntése – az öt elrajtolt százlábas Maxi egyikére vár. Közülük a hongkongi Scallywag már ki is esett, miután eltört az orrsudara. Ezeken a gyors, aszimmetrikus bőszeles vitorlákat hordó gyors hajóknál ez sokkal súlyosabb sérülés, mint egy hagyományos, szimmetrikus spinnakerekkel is felszerelt vitorlás esetében.
A rajt utáni dél felé tartó bőszelezés természetesen a világ leggyorsabb Maxijának az Comanche-nak kedvezett a leginkább. Lévén sokoldalúb hajó, a régebbi építésű, igaz sokszor átalakított, ám keskenyebb nyolcszoros győztes Wild Oats XI esélyét cirkálásokkal is tarkított változatos szelek növelhetik.
A rajt utáni első kilenc órában a Comanche közel húszcsomós átlagokat teljesítve elhúzott a vetélytársaktól és önmaga 2017-es pozíciói előtt járva a rekordot megdöntő menetben volt. Ám a tizedik órában szembeszélbe került. A szélváltó nem csak a csúcsmenet esélyét rombolta, de azonnal utolérték a vetélytársak, sőt a nyugatabbra tartó Wild Oats XI. meg is előzte.
De ott van a harcban a Black Jack is. Peter Harburg hajója nem más, mint a 2009-ben győztes Ala Romeo 2. Ismerős? Az elmúlt években Esimit Europe 2 néven végigtarolta a mediterrán versenyeket. Visszajutott haza…
Sőt! Ott van az Infotrack, Christian Beck Maxija is az élbolyban. Speedboatnak született 2012-ben, Rambler 100 néven lett igazán ismert, majd Perpetual Loyal néven győzött a Rolex Sydney Hobarton 2016-ban.
A négy versenyben lévő százlábas között még sokszor fog változni a sorrend.
M3 Team Hungary
De leginkább engem az első magyar Sydney Hobart csapat szereplése érdekel. Nagyszerűen kezdtek és a első órák bőszeles menetében náluk nagyobb – potenciálisan gyorsabb – hajók közt vitorláztak a huszadik hely környékén. A szélváltó után ennél hátrébb mutatja őket a nyomkövető, feltehetően a szélváltó idején nem a legkedvezőbb helyen voltak.
Ám ilyenkor nem a közvetlen helyezési szám a fontos. Az, hogy miként élnek a változó időjárási lehetőségekkel, csak órákkal később derül ki. A mezőny első harmadában vannak, miközben például egy másik TP52-es a Zen már kiállt a versenyből rudazatának sérülése miatt.
Azt pedig most megmondani, hogy a hendikep számítással kinek lesz esélye a győzelemre, a Tattersall’s Cup elhódítására most megtippelni még igencsak nagyképű, botor próbálkozás lenne.
A verseny nyomkövetője: http://rolexsydneyhobart.com/tracker/
Ruji
Címlapfotó © MTI/EPA/AAP/STEVE CHRISTO
Előző cikkek:
december 19: Először indul magyar csapat a Rolex Sydney-Hobart Race-en
december 21.: Sydney – Hobart: A verseny
december 25.: M3 Team Hungary
Rolex Sydney Hobart győztesek 2004 óta:
Győztes hajók | |||||
Év | Mezőny | Abszolút győztes | Tattaresall’s Cup | Abszolút győztes ideje | |
2004 | 116 | Nicorette | First National (Béneteau 40.7) | 2 nap, 16 óra, 1 perc | |
2005 | 85 | Wild Oats XI | Wild Oats XI | Rekord | 1 nap, 18 óra, 10 perc |
2006 | 78 | Wild Oats XI | Love & War | 2 nap, 8 óra 52 perc | |
2007 | 82 | Wild Oats XI | Rosebud (STP 65) | 1 nap, 21 óra, 24 perc | |
2008 | 100 | Wild Oats XI | Quest | 1 nap, 20 óra, 34 perc | |
2009 | 100 | Alfa Romeo II. | Two True (Béneteau First 40) | 2 nap, 9 óra, 2 perc | |
2010 | 87 | Wild Oats XI | Secret Men’s Business 3.5 | 2 nap, 7 óra, 37 perc | |
2011 | 88 | Investec Loyal | Loki (63 lábas Minimaxi) | 2 nap, 6 óra, 14 perc | |
2012 | 76 | Wild Oats XI | Wild Oats XI | Rekord | 1 nap, 18 óra, 6 perc |
2013 | 94 | Wild Oats XI | Victoire (Cookson 50) | 2 nap, 6 óra, 27 perc | |
2014 | 117 | Wild Oats XI | Wild Rose (ex Wild Oats I.) | 2 nap, 2 óra, 3 perc | |
2015 | 108 | Comanche | Balance (TP 52) | 2 nap, 8 óra, 58 perc | |
2016 | 88 | Perpetual Loyal | Giacomo (Volvo 70) | 1 nap, 13 óra, 30 perc | |
2017 | 102 | Comanche | Ichi Ban (60 lábas Minimaxi) | Rekord | 1 nap, 9 óra, 15 perc |