M3 Team Hungary

Az M3 Team Hungary vitorlázói nem az első magyar indulók a Sydney Hobarton, de az első magyar csapat!

2013-ban két magyar versenyző is volt a mezőnyben. Ormándlaki Áron először rajtolt: a Nautical Circle nevű Archambault 40-es fedélzetén, Ian Prentice csapatában hajtott. Abszolútban a 65. helyen értek célba 4 nap és 3 órányi vitorlázás után. Roni azóta még egyszer versenyzett, ez lesz most a harmadik Sydney Hobart rajtja.

Ugyanabban az évben a Clipper Round the World mezőnyének hetvenlábasai is ott voltak a versenyen. Az Old Pulteney fedélzetén Bacsó Tamás vitorlázott. A Clipper 70-es a 40. helyen futott be Hobartba, és osztályukban harmadikként végeztek 3 nap és 21 órányi vitorlázás után.

Csapatépítés

Természetesen egy ilyen offshore versenycsapat kialakításakor két fő szempontot kell figyelembe venni. Az egyik vitorlás, a másik financiális. Utóbbi egyszerűen értendő: valakinek vagy valakiknek elő kell teremtenie a részvételhez szükséges pénzt. Jelen esetben a hajón kívül a nélkülözhetetlen helyi és tapasztalt profi vitorlázók költségét, a részvétel egyéb kiadásaival együtt. Ha nincs külső, a költségeket biztosító fő szponzor, akkor a szükséges összeget többeknek kell összeadni.

AZ M3 Team Hungary tizenöt fős legénységében akadnak olyanok, akik az anyagi hátteret biztosítják. Persze ők is tapasztalt versenyzők, csak az ilyen színtű offshore versenyzésben újoncok.

Roni

A skipper és az M3 Team Hungary kiötlője Ormándlaki Áron. Profi vitorlázó szinte gyerekkora óta. Tinédzserként lett fontos eleme a Kékszalag győzelmeket halmozó Litkey-csapatnak. A szűk mag tagjaként Litkey Farkassal versenyzett a nemzetközi programot futó kis J24-esben is, és fontos szerepe volt az Európa-bajnoki helyezések elérésében. Ugyanakkor önálló skipperként vitt csapatokat, versenyeken is.

Hat éve ment Ausztráliába, ahol tudásának köszönhetően hamar keresett szakember lett a vitorlás életben. Megalapította és magas szintre fejlesztette a Roni Rigging and Racing céget. http://ronirigging.com.au/ 

Ennek keretein belül tette versenykésszé az M3 nevű TP52-est. (A verseny után eladó! Részletek a hajóról lejjebb…). Kicserélte a futókötélzetet, készült rá négy új vitorla és minden apróságot ellenőrzött és ha kellett, javított.

A magyar csapattagok

Újvári Gábor, Újvári Ádám, Horváth Tamás, Gyűrű Lajos, Mónus Gyula, Czap Zoltán, Kelemen Tamás, Németh Áron

Roni mellett akad még komoly offshore tapasztalattal bíró profi a csapatban. Ketten biztosan kelendőek lennének bármelyik rajtoló egységen.

Németh Áron korábban szintén élt és vitorlázott Ausztráliában. Azelőtt 470-esezett Siófokon és a családi 30-as Cirkálóval (Bohó) tanult vitorlázni. Ő az egyetlen magyar offshore versenyhajó a 60 lábas Mini Maxi a Wild Joe bowmanje és értelemszerűen a Kékszalag rekordtartó katamarán a Fifty-Fifty legénységében is nélkülözhetetlen.

Szintén a Wild Joe és a Fifty-Fifty csapat alapembere taktikusi és olykor kormányosi szerepkörökben Kelemen „Keló” Tamás. Nem mellesleg vitorlakészítő és edző, például finnes világbajnokunk, Berecz Zsombor állandó kísérője. Kishajós versenyző korábban Repülő Hollandi világbajnokságon beugróként vitt egy hajót a negyedik helyre. Mondhatjuk, hogy ő és Áron az offshore versenyzésben a két letapasztaltabb magyar vitorlázó.

Mónus Gyula, alias Medve finnezik és több balatoni csapatban vitorlázik, oszlopos tagja a Raffica Teamnek. Amint az becenevéből sejthető, ha valamit nagy erővel kell majd helyre tenni az M3-on, ő biztosan képes lesz rá.

A többiek sem „trópusi turisták”. Sokat vitorláznak, versenyeznek is a Balatonon vagy adriai charterhajós regattákon. Ehhez képest egy Sydney Hobart nem egy hétköznapi lépcsőfoknyi feljebb lépést jelent. Reméljük mindannyian bírják majd az extra terhelést és helyt állva nagy élménnyel és értékes tapasztalatokkal gazdagodnak!

Közülük Czap Zoltán a legismertebb, legeredményesebb versenyző. 2018-ban kormányosként a 11M OD osztály bajnoka valamint az Adrián megrendezett tengeri nagyhajós bajnokság győztese.

Az ausztrálok

Zárójelben a nevek  után a Sydney Hobart részvételeik száma: Will Parbury (2) – aki Roni társa a Ronni Rigging cégben -, Andrew Stuckey (1), Bret Pery (10), Cameron Mckenzye (13), Paul Heyes (14), Peter Hickson (5)

Számunkra a legismertebb Bret Pery, aki többször versenyzett a Wild Joe-n, sőt főszerepet játszott a csapat szakmai összerakásában, betanításában. Vagyis pontosan tudja mire számíthat Kelótól és Árontól, akikkel vitorlázott már.

A navigátor Cameron Mckenzye lesz, akinek ez lesz a tizennegyedik Sydney Hobart menete.

A magyar csapat részvétele új nemzetként természetesen a verseny rendezők számára is fontos hír. Az itt látható videóban a World on Water december 21-i adásában a 9 perc 15 másodperctől nyilatkozik az M3 csapatból Ormándlaki Roni, Kelemen Tamás és Bret Pery.

A hajó

Az M3 egy 2006-ban a Götz-műhelyben épült, Bruce Farr tervezésű TP52-es hajó. Korábbi neve Calm illetve Stay Calm volt, de az elmúlt két évben már M3 néven versenyzett. A hajót Roni teljesen rendbe tette a versenyre, az álló és futókötélzetét, műszereit, vitorláztát. Az M3 eladó és verseny után vehető át.

A TP 52 – Transpac 52 –  bő tízéve sikeres versenyhajó típus. A nevéből is láthatóan először a Csendes-óceáni Transpac versenyekre készült. Mnt oly sok tengeri versenyosztály a TP52 tervezési alapja is egy „Box Rule” vagyis doboz szabály, amely lehetőséget ad a tervezőnek, hogy egy önálló arculatú versenyhajót készítsen, mégis az elkészülő darabok hasonló teljesítményre legyenek képesek.

Az M3-mal a magyar csapat természetesen nem esélyes az abszolút győzelemre, de kedvező szélben viszont pályázhat az előnyszámításos összetett elsőségre. 2015-ben a Tattersall’s Cupot a Balance nevű TP52-es hajó csapata nyerte.

2018. december 26-án Sydneyben 13 órakor,  magyar idő szerint hajnali 3 órakor elrajtolt a mezőny! 90 perces közevtítés a rajtról az alábbi videóban:

Ruji

Címlapfotó © Rolex/Studio Borlenghi

Előző cikkek:

december 19: Először indul magyar csapat a Rolex Sydney-Hobart Race-en
december 21.: Sydney – Hobart: A verseny

Summary
M3 Team Hungary Rolex Sydney Hobart
Article Name
M3 Team Hungary Rolex Sydney Hobart
Description
A Sydney Hobart 74 éves történetében először vesz részt magyar hajó M3 Team Hungary néven, Ormándlaki Áron (Roni) kormányzásával.
Author
Publisher Name
HAJOZAS.HU
Publisher Logo

Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!