Kopár István megjavította szélkormányát, tovább versenyez a GGR-en
Kopár István a Kanári-szigeteknél, fotó © Christophe Favreau / GGR 2018
24 órás büntetéssel, de maradt teljes értékű résztvevő a földkerülőn. Egy hónapja zajlik a verseny.
Néhány nappal ezelőtt hírt adtunk arról, hogy a működésképtelen szélkormányának cseréjére Kopár István kikötni kényszerül a Zöldfoki-szigeteken, és ezzel a szabályok értelmében már csak a Chichester Classba kerül, nem lesz helyezett a Golden Globe Race-en. Ám a helyzet időközben megváltozott.
István július 17-én a vészhívásokra fenntartott szatelit telefonnal felvette a kapcsolatot a rendezőséggel, és bejelentette, hogy ki fog kötni és ezért kéri átsorolását a Chichester osztályba. A rendezőségtől kérte csapatvezetőjének értesítését, miszerint új szélkormányra lesz szüksége, illetve tanácsot kért, hogy melyik kikötőt válassza.
Két nappal később azonban arról értesült, hogy július 31-e előtt az alkatrész nem érkezhet meg, illetve a hajóján lévő szélkormány gyártójától tanácsot kapott a javítás mikéntjéről.
Július 23-án reggel behajózott Mindao kikötőjébe, de nem állt a partfalhoz.
Horgonyt vetett, nem szállt partra és nem kapott segítséget senkitől. Egyedül szerelte a szélkormányát, majd másnap este újra útra kelt.
Elfogadta, hogy a megállással a Chichester osztályba került, ám kérte a rendezőségtől visszasorolását a Golden Globe résztvevők közé, mivel nem vett igénybe külső segítséget. Csak a július 17-i telefonálással sértette meg a szabályt.
A verseny rendezősége mérlegelve a történteket Kopár Istvánt visszasorolta a teljes értékű résztvevők közé. Ugyanakkor összesen 24 órás időbüntetést kapott a telefon használatáért és mert navigációs tanácsot kért. Úgy ítélték meg, hogy a sok kormányzásból eredő kialvatlansága miatt rosszul mérte fel a helyzetét, de nem sértette meg a Golden Globe Race szellemiségét.
Így tehát Kopár 13. helyen továbbra is versenyezhet a Golden Globe Race-en, amely egy hónappal ezelőtt rajtolt Les Sables D’Olonne-ból.
Az éllovasok a hétvégén már az Egyenlítőn is túl jutottak.
A célhoz, illetve köztes pontokhoz (mint például a Jóreménység-fok) viszonyított távolságok alapján továbbra is a francia Philippe Peché vezet 18 tengeri mérfölddel a szintén francia Jean-Luc Van Der Heede, és több, mint háromszázzal a jóval nyugatabbra tartó holland Mark Slats előtt. Ám kelet-nyugati irányban messze széthúzódtak egymástól, így majd a következő napokban derülhet ki, melyikük ítélte meg helyesen a délkeleti passzátszél várható változásait, illetve melyiküknek kell majd később a Szent Heléna magasnyomású övezet kellemetlen hatásaival nagyobb mértékben szembesülni. Akinek kedvezően fordul majd a passzát és tovább kitart sokat nyerhet az ellenfeleihez képest.
Mindenesetre Mark Slats a nyugati pozíciójával a földkerülő versenyeken tapasztalható szituációk alapján nagyon bíztató helyzetben van.
- Philippe Péché (FRA) / Rustler 36 PRB / 21680 / 130 / 0
- Jean- Luc VDH (FRA) / Rustler 36 Matmut / 21698 / 145 / 18
- Mark Slats (NED) / Rustler 36 Ohpen Maverick / 21999 / 72 / 319
- Susie Goodall (GBR) / Rustler 36 DHL Starlight / 22002 / 76 / 322
- Uku Randamaa (EST) / Rustler 36 One and All / 22025 / 65 / 345
- Are Wiig (NOR) / OE 32 Olleanna / 22035 / 48 / 369
- Gregor McGuckin (IRE) / Biscay 36 Hanley Energy Endurance / 22054 / 48 / 374
- Tapio Lehtinen (FIN) / Gaia 36 Asteria / 22057 / 50 / 477
- Igor Zaretskiy (RUS) / Endurance 35 Esmeralda / 22124 / 73 / 544
- Abhilash Tomy (IND) / Shuaili replica Thuriya / 22290 / 25 / 610
- Löic Lepage (FRA) / Nicholson 32 Laaland / 22363 / 42 / 683
- Mark Sinclair (AUS) / Lello 34 Coconut / 22373 / 56 / 693
- Istvan Kopar (USA) / Tradewind 35 Puffin / 22570 / 106 / 892
Chichester Class:
- Antoine Cousot (FRA) / Biscay 36 Métier Intérium
Carozzo Class:
- Francesco Cappelletti / Endurance 35 007
Kiálltak a versenyből:
- Ertan Beskardes (GBR) / Rustler 36 Lazy Otter
- Kevin Farebrother (AUS) / Tradewind 35 Sagarmatha
- Nabil Amra (PAL) / Biscay 36 Liberty II