Sikerrel túl egy nagy veszélyen

Kopár István újra kelet, a Horn-fok felé halad

Magyar idő szerint éjjel és hajnalban haladt el a magyar hajóstól szerencsére északra az a ciklon, amelyet a versenyrendezőség figyelmeztetésével úgy kerülhetett el, hogy megnyitották előtte a versenyben tiltott területet és délre vitorlázhatott.

Reggel és délelőtt sokszor néztem a Golden Globe Race élő nyomkövetéses térképén Kopár István és a Puffin, illetve a viharfront mozgását. Az óráról órára frissülő adatokból jól látszott, hogy a legkeményebb szelek tőle északra fújtak  ̶  neki “csak” 40-55 csomós jutott. Aztán látszott, hogy a szélcsendes mag környékén jár, majd elérte a front a kemény szélváltóval. Ezután már az enyhülés és a markánsan délnyugatira forduló szél következett.

Igazán akkor nyugodtam meg, amikor a UTC 12 órai nyomkövető térkép változtatásnál már az lástszott, hogy István kelet-délkelet felé fordult és 106 fokos irányba vitorlázik. Ez már biztos jele volt annak, hogy rendben van.

Az előzmények időjárás-térképekkel tegnapi cikkünkben olvashatók

Rövidesen megjelent a verseny honlapján és meghallgatható az a beszélgetés, amelyet Kopár István a verseny ötletadójával és főrendezőjével, Don McIntyre-ral folytatott. Csupa jó hírt hallhatunk tőle angol és magyar nyelven:

“Köszönöm a figyelmeztetést, és azt, hogy megnyitottátok előttem a délre kitérés lehetőségét. A legrosszabbtól elmenekültem, de persze nem volt kellemes. Hol vihar fújt, hol szélcsendben voltam. De kikerültem!

Ami nagyon fontos, hogy esik az eső! Ez nagyszerű hír, már mindkét víztartályom kiürült. Megvallom

már a ködből lecsapódó vizet nyalogattam az acélkorlátról…

Most még nagyon kemény, 45-50 csomós fúj, de remélem az eső megmarad, amikor a szél mérséklődik, és legalább a kisebbik víztartályomat meg tudom tölteni.

Az is jó hír, hogy sok egyéb munka és szerelés mellett sikerült sokat javítanom a kormány problémán egy ötletes megoldással. A szélgenerátorom tartószerkezetének egy veretéből és az azt tartó csőből kreáltam egy betétet, amelyet epoxival feltöltve építettem be. Ez most csapágyként elviszi a terhelés javát. Sikerült egy kenőnyílást is csinálnom rá. Bár van egy kis kotyogása és naponta kell kennem, de a kormányvesztés veszélye elmúlt, a fő félelmeim eloszlottak. Majd még meg kell állnom egy öbölben a Falkland-szigeteknél vagy valahol, hogy nyugodt vízen felmásszak az árbócra és megcsináljam a széljelző világítását, ami éjszaka nagyon hiányzik.

Jókat remélek és örülök, hogy a zóna megnyitása révén már lenn vagyok az 50. foknál. Amikor a Salammbóval vitorláztam errefelé, ilyenkor már az 50. alatt voltam, de ennek is örülök már. Irány a Horn-fok!

Rádióamatőr barátaimnak köszönöm a segítséget! Tibinek és a távollétében őt váltó Lacinak! Laci kérlek konzultálj Tibivel, hogy mit mondhatsz el nekem és mit nem! Nem szeretném, ha kizárnának a versenyből, de nagyon köszönöm a segítségeteket!”

És búcsúszavai:

“Hajrá magyarok! Luca nap már elmúlt, gondolom otthon mindenki készül a karácsonyra. Remélem addig még tudunk szót váltani veletek, de ha nem, akkor mindenkinek boldog karácsonyt kívánok!”

Viszont neked is István!

Ruji
Fotó: Jessie Martin/PPL/GGR és Christophe Favreau/PPL/GGR


Kopár István a verseny 166. napján 4. helyen áll a tradicionális födkerülő szólóvitorlás Golden Globe Race-ben.

Bő kilencezer tengeri mérföldnyire van a céltól. Érkezése körülbelül 97 nap múlva várható Les Sables d’Olonne-ba. Miután minap az utolsó előtti Mark Sinclaire kiállt Ausztráliánál, az utolsó Igor Zaretszkij pedig kikötött és így átsorolták a Chichester osztályba, az eredetileg elrajtolt 19 résztvevő közül már csak öten vannak versenyben.

Az élen Brazília partjainál lassan fogyatkozó, ám még így is bőséges előnnyel halad a francia Jean-Luc Van Der Heede. Eksztázisban vitorlázva üldözi és csökkenti a hátrányát az óriás holland Mark Slats.  A Horn-fokot közelíti az észt Uku Randmaa. István 1500 mérfölddel nyugatabbra vitorlázik. Az ötödik helyen a finn Tapio Lehtinen csaknem kétezer mérfölddel jár hátrébb, mint a Puffin. Tizennégyen pedig feladták vagy feladni kényszerültek a versenyt. Négy viharban felborult és árbócot vesztett hajóból kellett kimenteni versenyzőt.

Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!