Flaar 18: Szelíd lélek vad külsőbe csomagolva
A külsejével talán elriasztja – hé, én a hajóról beszélek! – a kezdő vagy a gyakorlatból kijött vitorlázót.
Ugyanis egy nagyon sportos szkiffnek látszik. És attól tartok a következő felvételek is ezt a képet erősítik, hiszen a katamarán élversenyző Virág Flóra és barátai húszcsomós szélben hajtották meg a Flaar 18-ast.
De hát éppen ez benne a remek!
Bár aránylag alacsony árbóca árulkodik békés természetéről, azért ha nagy szélben előveszi az ember az összes vitorláját és nem rest keményen megindítani, a kis hajó komoly tempóra képes. Ezt amúgy már bizonyította egy-két nagyhajós versenyen is: volt rá példa, hogy az összes karbonhajót maga mögött hagyva abszolút elsőként ért célba a kis 18-as.
Ha viszont az uszonya végére épített – bulbának talán nem is nevezhető – ólom kidudorodást nézi az ember, vagy még inkább, ha belekóstol a vele való vitorlázásba, akkor egy pillanat alatt változik a kép.
A tigrisszem doromboló macskáéra változik.
Ilyesmiről álmodozhat egy valaha dingi osztályokban versenyeken indult, ám a vízen létből akár húsz-harminc évet kihagyott családfő, aki úgy szeretne kényelmesen vitorlázni a gyerekeivel, hogy éppen annyit mutasson meg a sportosságból, amennyit ő maga kíván vagy amannyit az utasai elviselnek.
Nem véletlen, hogy Németországban vitorlás oktatók körében is nagyon népszerű a Déry Attila tervezte típus.
A képek mellé pedig halljuk, hogy a Nacra 17 foiler osztály világbajnoksága és junior világbajnoksága után, hogy tetszett a kis hajó Virág Flórának:
- A Flaarosok minket hívtak, hogy jószeles időben jöjjünk el és vitorlázzunk a Flaar 18-assal, amíg videózás és fotózás történik. Hárman mentünk a hajóval, Molnár Dáviddal, akivel a Nacra 17 katamaránon versenyzünk és Gond Gergellyel. Szerencsére jó szelünk volt, húszcsomós északi. Ugyan az elég foltos, de Tihany déli végén voltunk, a THE kikötőből mentünk ki, és ott jó nagy hullámok voltak. Régen mentem már egytestű jolléval.
- A Flaar 18 nem is tisztán jolle, hiszen az uszonya végén van valamennyi plusz súly!
- Igen, az javítja a stabilitását, de amúgy, a hajóvezetését tekintve és érzésre tiszta jolleként viselkedik. Ebben a szélben nagyon jól ment, jó volt újra játszani a hullámokon. Nacra 17-ben nem számít annyira a hullámtechnika, pláne szárnyaláskor. Korábban, amikor lasereztem nagyon szerettem, hogy hátszélben lehetett játszani a hullámokkal. Így hát a Flaar 18-ban is nagyon élveztem a bőszeles meneteket. Jó nagy a gennaker, Dávid jól sottolt. Krajcban persze nehezebben ment át a hullámokon, viszont nem billenékeny. Vagyis, ha korrigálnunk kellett, akkor nem kezdett össze-vissza dülöngélni. Stabilan lehetett tartani, könnyen vezethető.
- Összefoglalva a Flaar 18 viselkedését húszcsomós (Beaufort 5-ös) élénk szélben?
- Könnyen kormányozható, elég stabil, hátszélben nem hajlamos lefúrni. A bejövő víz, a duplafenék és a hátul nyitott tükör révén azonnal ki is folyik. Tágas, egyszerű és észzerű a felszerelése, könnyű például a gennaker kezelés, beleértve a levételt is. Szelíd, de ha kell tud menni is szépen!
Virág Flórával ezután még beszélgettem az újabban már foileres – vagyis levegőbe emelkedő testekkel szárnyalni is képes – Nacra 17-esről, az olimpiai katamarán osztályról, amelyben Molnár Dáviddal a világversenyeken hajtanak.
De ez már egy külön cikk témája…
Ruji
A képeket köszönjük Török Briginek!
Jövő héten mutatunk drónfotókat, addig is
egy ízelítő: