IMOCA 60 – Úton Amerikába a mezőny, ki versenyben, ki nem

Weöres Szabolcsnak nem kellett indulni ezen a versenyen

Hat nappal ezelőtt vasárnap rajtolt el Lorient-ből a Transat CIC verseny. Harminchárom IMOCA 60-as, tizenhárom Class 40, és két egyéb hajó rajtolt el a 3500 mérföldes New Yorkba tartó transzatlanti futamra, amely része a Vendée Globe rajtjogra hajtók kvalifikációs rendszerének , illetve része lehet a mérföldgyűjtésnek is, azoknak, akik nem új hajóval készülnek a novemberben rajtoló földkerülőre.

Weöres Szabolcs nagyon jól áll a Vendée Globe rajtjogért való küzdelemben. Megvan minden szükséges kvalifikációja és a mérföldgyűjtéses versenyben elért pozíciójának köszönhetően kihagyhatta Transat CIC-n való részvételt.

Kockázatok

A negyvenhajós rajtkorlátozás és a sokversenyes kvakifikációs rendszer kemény kényszert jelent a földkerülőn rajtolni akaró szólóvitorlázóknak. Az idei évre maradt utolsó két transzatlanti menet pedig komoly kockázatokat is rejt. Egy komolyabb hajósérülés akár lehetetlenné is teheti a maximum negyvenhajós földkerülő mezőnybe kerülést. Ha például olyan része sérül a hajónak, amely csak nehezen javítható, vagy olyan alkatrészt igényel, amelyet az IMOCA osztályelőírás alapján csak egyetlen, konkrétan megnevezett gyártó készíthet. Amennyiben valakinek, és különösen, ha több hajónak esetleg javíthatatlanul eltörne az árbóca, akkor lehet, hogy novemberig nem kerülhetne nekik pótlás, mert egy-egy ilyen karbonrudazat gyártása hosszú időt igényel, különösen, mivel az egyetlenként kötelezően megnevezett gyártó cég termelőkapacitása általában hosszú időre lekötött. Raktáron pedig nem tartanak ilyen árbócot, legfeljebb egyet, ám a hírek szerint most egy sincs készen.

De bármilyen más, akár még javítható, pótolható veszteség is kettétörheti az adott felkészülési programot. Az olyan kis költségvetésű csapatok, mint amilyen a Szabi Racingé a New Europe-pal, anyagi lehetőségeit is meghaladhatja egy komolyabb javítás, vagy hiánypótlás, de még a leggazdagabb projekteknek is komolyan keresztbe tenne a kieső idő.

Arról nem is szólva, hogy a célba érkezés után nagyon kevés idő marad az utolsó kvalifikációs verseny rajtjáig. Ráadásul a New York Vendée-n a mérföldgyűjtés másfélszeres szorzóval díjazott lesz. Ezért többen is úgy döntöttek, hogy csak szép békésen a mezőny mellett, nem szólóban, hanem segítőkkel hajóznak át New Yorkba, hogy majd május 29-én tökéletesen felkészülten rajtolhassanak a Transat CIC-nél fontosabb New York Vendée futamon.

Weöres Szabolcsot állandó csapattársa Irina Gracseva mellett a New Europe fedélzetén segíti régi vitorlás barátja Sükösd Balázs is, akivel annak idején, Szabi első óceáni vitorlázásakor, 1996-ban csapattársak voltak a MOL Hungária Tripp 55-ös hajó fedélzetén, amely Kopár István vezetésével elsőként ért célba a Hongkong Challange csapatos, többszakaszos földkerülő versenyen.

A New Europe útja nyomon követhető a Szabi Racing oldalán ITT  Jelenleg nagyjából félúton tartanak New York felé.

A Transat CIC

A rajt óta már hét IMOCA adta fel a versenyt. Egészségi problémák miatt Jean Le Cam csak elrajtolt és azonnal visszatért a kikötőbe, de kiesett már Sébastien Marrset, Antoine Cornic, Louis Duc, Arnaud Boissieres, valamint Jeremie Beyou is, aki az első nap végén az erősszeles cirkálásban új foiljait, emelőuszonyait tesztelve a második helyen haladt, de megsérült az első forstágja.

Műszaki okok miatt megállásra kényszerül és az Azori-szigetek felé fordult a verseny első felén a hagyományos uszonyos hajók között legjobban hajtó Benjamin Ferré. Azóta a legjobban álló  uszonyos hajó a Lazare, amellyel Tanguy Le Turquais. Ő ismét aggódhat a felesége sikeréért, mert Clarisse Cremer is bajba került. Ő a L’Occitane en Provence-on 1000 mérföld megtétele után a J3-as válaszfalán talált sérülést, ezért a csapatával való konzultáció után most szintén az Azori-szigetekre tart, hogy kijavítsák a hibát.

Clarisse-nek nagyon fontos a mérföldgyűjtés, mert jelenleg még nincs az első negyvenben a Vendée Globe rajtra hajtók között. Az esélyei így is jók, mert a tavaly árbócát majd szponzorát is elvesztő Nicolas Troussel nincs ott a versenyen, és Cramer a már eddig megtett mérföldjeivel beéri és előzi őt a listán. Ha végül megérkezik New Yorkba, akkor ő áll majd a legjobban a most még negyvenen kívüliek közül.

Clarisse Cremer hajója a L’Occitane en Provance nemrégiben még Charlie Dalinnel Apivia néven nyerte a versenyeket.

De ehhez meg is kell érkeznie, mert ott van a mezőnyben, és jól halad Violette Dorange, James Harayda és Oliver Heer is.

Dalin nem óvatoskodik

Dalin új hajója a MACIF június 24-én került vízre, majd Charlie betegség miatt nem tudott versenyezni a Transat Jacques Vabre és a Retour á la Base versenyeken

Fontos a célbafutás Charlie Dalinnek is, hiszen tavaly a betegsége és az utolsók között elkészült új hajója miatt még nincs meg a kvalifikációja. Vagy most a Transat CIC-n, vagy az Európába tartó versenyen célba kell futnia.

Ehhez képest a rajt után padlóig nyomta a gázt, és több napon át vezette a mezőnyt. Igaz neki kedvező krajcos és éles félszeles menetek voltak, amely kedvez a hajójának (MACIF). De jelenleg mégsem ő vezet, mert az élre időközbe Yann Richomme állt a Paprec-Arkeával. Ez annak is köszönhető, hogy időközben hátszelessé alakult az élmezőny menete, és a Koch-Finot Conq tervezésű  új foiler már tavaly is megmutatta, hogy ilyenkor határozott sebességfölénnyel bír.

Jól hajtanak a kápolnásnyéki Pauger műhelyben készült hajók

Samantha Davies – Initiatives Coeur – a 3-4. helyen hajt Boris Hermannal vetélkedve a dobogós helyér, míg Louis Burton az egykor L’Occitane en Provanece néven már földkerülőt teljesített a Bureau Vallée-val jelenleg hetedik.

Samantha Davies – Fotó: Yann Riou

Persze a sorrendnek a fent leírtak miatt nincs nagy jelentősége, mert a versenyzők többsége nem hajtja szét magát és a hajóját ezen a versenyen.

A Transat CIC nyomkövető térképe





 

Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!