Megmutatjuk ki nyerheti a jubileumi 50. Kékszalagot
fotó © HAJOZAS.HU
Az 50. Kékszalagon a jubileumhoz méltón eddig soha nem látott számú esélyes küzd majd július 26- án az abszolút győzelemért.
Igaz ennek– bár egyetlen marketingest vagy szervezőt sem szeretnék megsérteni – a jubileumhoz kevés köze van. Egyszerűen az 1934-ben nyíltnak hirdetett, majd az évek során korlátozásokkal beszűkített tókerülő szabályainak 2014-ben véglegesen érvényre jutó fokozatos feloldása kinyitotta a kapukat az abszolút győzelemre törő versenyzők előtt. Ha minden jól megy jövőre még többen küzdenek majd az élen.
A különféle katamarán versenyosztályokban tízszeres világbajnok német Roland Gaebler – nem mellesleg a Kékszalag 2010-es győztese– többtestű kánaánnak nevezte a Balatont a július 12-14-én megrendezett Volvo High Tech Regattán vitorlázva. Meg is magyarázta, miért mondja ezt:
Olyan sokféle típusú hajóval, annyira érdekes csapatokkal, köztük nagyon felkészültekkel is, és nem utolsó sorban olyan újdonságokkal, ötletekkel, kreatív megoldásokkal találkozhat itt a vízen, mint a világon, tavi versenyen talán sehol sem.
Ezzel nem csak az olyan extrém módon egyedi, magyar gyártású hajókra utalt, mint a kétárbócos többtestűek, a rekordtartó Opel Fifty-Fifty vagy a Pauger Evergreen, esetleg a gyökeresen más elképzelések alapján gyorsnak szánt furcsa trimarán a Hungarian Silence. Hanem arra is, ahogy a versenyzők a külföldről behozott ismert típusokat, osztályhajókat átalakítják, a speciális balatoni körülményekre optimalizálják.
A Balatonon az utóbbi években dinamikus fejlődésnek indult a katamarán vitorlázás. Ez a Kékszalagon is érezteti a hatását.
A svájci Bol d’Oron annyira uralkodnak a Decision 35-ösök, hogy mellettük leginkább csak néhány Ventilót látni. A Boden-tavi Rund umon is szűkebb az élmezőny a balatoninál, mert az a német vitorlás sportban nem olyan meghatározó esemény, mint nálunk, nekünk magyar vitorlázóknak a Kékszalag. A Garda- tavi Centomiglia az utóbbi tíz évben nagymértékben elsorvadt, legalább is nagyon sokat vesztett a fényéből, vonzerejéből és ez a versenyen belül a Multicento futam növekedését is akadályozza.
Mindehhez óriási pluszt ad a Balaton a leghosszabb 155 kilométeres tókerülő versenytávval, az időjárási szempontból legalább három részre osztható tagoltságával, és (az olykor túlságosan is) változatos szélviszonyaival.
A július 26-án rajtoló jubileumi 50. Kékszalagon tíz-tizenöt, akár a győzelemre is esélyes modern többtestű lesz a rajtvonalon.
Vegyük hát sorra ezeket a hajókat és csapatokat!
De én előbb lelövöm a poént, és megmondom ki nyeri meg a tókerülőt! Tehát, ahogy mondani szokás vigyázat a következő sorok spoilernek minősülnek!
Az esélylatolgatás persze átlagos balatoni időjárásra vonatkozik. A Kékszalagok története is bizonyítja, hogy nekünk extrémnek a Balaton teljes területén egyenletesen fújó észak-északnyugati középerős-erős szél számít, amelyben nem kell cirkálni, de még sokat gondolkozni sem, viszont lehet rohanni körbe, csak a bójáknál fordulva vagy halzolva. Ilyen mindössze 1955-ben fújt, meg talán valamennyire egyenletesen még 2009-ben. Vagyis a Kékszalag első napján negyvenkilencből legfeljebb kétszer.
Viszont mielőtt nagy tudornak próbálnék látszani, elárulom, hogy bőven van mankóm a következő kijelentéshez. Ugyanis a Kékszalag előtt kevesebb, mint két héttel megrendezett Volvo High Tech Regattán alkalmam volt megkérdezni több esélyest, hogy – persze önmagukat kihagyva a sorból – szerintük ki lesz a győztes. A válaszok meglehetősen egységesek voltak.
Szerintük a jubileumi versenyen elsőként a már tizenháromszoros győztes Litkey Farkas és csapata ér majd célba az ezúttal PreVital néven szereplő Decision 35-össel.
Őket a vetélytársak közül a Kékszalag rekordtartó Opel Fifty-Fifty, vagyis Józsa Márton csapata előzheti meg. Az ellenfelek szerint az esély 60-40 arányban Litkeyéké.
Ruji
Ez a cikk folytatódik (14 győzelemre esélyes katamarán bemutatása): következő oldal >