Opel Fifty-Fifty: Finomhangolással a Kékszalagért

Józsa Mártont a hajó tulajdonosát és kormányosát kérdeztük idei terveikről

– Kevés időnk van a katamaránnal vitorlázni, mert idén a Wild Joe-val sűrű programot tervezünk a tengeren (Erről később, egy külön cikkben írunk!). A Fifty Fiftyre fordítható időnket viszont igyekszünk nagyon hatékonyan tölteni.

– Milyen újításokat terveztek a hajón? 

– Lényegében semmilyen nagy újítás nem lesz idén. A meglévő vitorláinkat próbáljuk hatékonyan kihasználni és készül egy-két új darab is. Az új Hunsails grószaink, amelyeket Keló (Kelemen Tamás) tervezett és készített, ugye tavalyiak, de akkor az 50. Kékszalag előtt nem volt időnk normálisan kiismerni, beállítani őket. Most három napot edzettünk velük és nagyon sokat léptünk előre. Két gyengeszeles napunk és egy frisebb szeles volt. Talán, ha erre lett volna időnk, vagyis a gyengeszeles sebességét megtalálni a grószoknak, akkor jobban mentünk volna a Kékszalagon is. Ott abban az 5-7 csomós széltartományban nem igazán jöttek a számok, nem volt jó a tempónk. Akkor kicsit laposnak éreztük, de most beállítottuk az árbócokat és némi trimmeléssel baromi jó számokat kezdtünk hozni az edzésen. Jobbakat, mint a régi grósszal. Terveztünk egy párhuzamos tesztet, összehasonlításképp fel akartuk húzni azokat is, de semmi szükség erre, az újakkal már sokkal előrébb tartunk.

Menyit tudtok majd edzeni a Fiftyvel a Kékszalag előtt?

– A katamáránnal a jövő hét végén lesz még edzésünk és aztán majd júniusban, amikor hazajövünk a Rolex Giraglia Cup után, akkor fogunk edzeni még. Sajnos sok időnk nem lesz, mert a Wild Joe-val nagyon intenzív szezont tervezünk a Földközi-tengeren és az Adrián. Azért annak is van haszna a katamaránon, hiszen a Fifty vitorlázói mind főszereplők a Wild Joe-n is. Ott ugye tavaly elkészült a DSS a Middle Sea Race előtt, de aztán egy műszaki hiba miatt ki kellett állnunk. De sokat remélünk a Wild Joe-n végzett fejlesztésektől és az idén még egy nagy lehetőségünk is adódott, amitől előrelépést várunk.

– Köszönöm és rövidesen folytatjuk a Wild Joe-val, ahol idén egy igazi világsztár is segíti a fejlődést és az eredményességet!  De előbb még kérdezek Kelemen Tamástól az Opel Fifty Fifty taktikusától és grósz-trimmerétől is, természetesen az általa tervezett és készített nagyvitorlákról.

– Keló, miben mások az Opel Fifty Fifty új Hunsails nagyvitorlái a korábbiaknál?

– Egyrészt új a formájuk, alapvetően laposabbak a régieknél. Másrészt újfajta úgynevezett monolit membrán technlógiát alkalmaztunk, amelyben a szálak megszakítás nélkül folyamatosan tartják a vitorlán ébredő erőket. Ennek az a fő haszna, hogy még kevésbé deformálódik a profil formája egy-egy erősebb pöffben, amikor az erők hirtelen növekednek. Ez pedig segíti a gyorsulást és a nagyobb sebesség elérését és fenntartását.

Ruji

Az alábbi fotókat 2019. április 21-én készítettük az Opel Fifty Fifty edzéséről, amelyről hamarosan egy VIDEÓ is érkezik.

A Fifty egyedi építésű 50 láb testhosszúságú, két árbocos katamarán, melyet a Pauger Carbon Kft. készített Paulovits Dénes tervei alapján.

Hajó adatok:

  • Hossz: 15m
  • Szélesség: 9m
  • Árbocok magassága: 2x19m, WING – forgatható, 2x20nm hasznos felület
  • Anyag: Carbon

Vitorlázat (négyzetméter)

  • Grósz: 2 x 72 ( 2 reffsorral )
  • Fock: 2 x 46
  • Reacher: 2 x 90
  • Szél felé összesen: 236 + 40 árboc
  • Bő szélben: 324 + 40
  • Legénység: 8 fő

A cikkben szereplő fotók 2019. április 21-én készültek a Balatonon, a Magyar Turizmus Média Kft. tulajdonát képezik, azokat interneten, nyomtatott formában, vagy bármilyen más módon megjelentetni, másolni, közölni tilos. A fentiektől eltérni csak a www.hajozas.hu oldal üzemeltetőjének írásos engedélyével van lehetőség.

Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!