175. hajózási szezon – Hertelendy Károly emlékezete

Sok mindenre másképp emlékezünk

A múlt a maga teljességében láthatatlan, hiszen csak az emlékeinkben él. Ezeket viszont az idő múlásával a visszaemlékezők – akiknek a vallomásai leírt és elszemélytelenedő forrássá válnak – néha sajnos szándékosan, ám ugyanúgy jóindulattal, szándéktalanul is, de egyre jobban torzítják. Aztán a késői korok még ezek közül is kiemelnek vagy elhalványítanak tényeket és ezáltal fontos események vagy éppen emberek emlékét.

A népszerű vagy népszerűvé tett nagy emberek tettei gyakran túlsúlyba kerülnek, hiszen a neveikhez köthető dolgok is népszerűbbek, nagyobb érdeklődést keltenek. Mint, ahogy egy mozifilm is több érdeklődőt vonz, ha világsztár vezeti a szereposztást.

Hertelendy és Széchenyi

A balatoni gőzhajózás megalapításának ötletét Gróf Széchenyi Istvánnak tulajdonítjuk, aki természetesen főszerepet játszott abban, hogy a Balatonon elindult a menetrendi hajózás és megépültek ehhez a kikötők is. De röpiratának első mondatában ő maga is közli, az ötlet nem az ő fejéből pattant ki, hanem Hertelendy Károly (1786 – 1861) lesencetomaji földbirtokos, politikus, táblabíró, a zala megyei konzervatív nemesek egyik vezéralakja indította el a folyamatot, amikor 1837-ben, a balatonfüredi panaszkönyvben írta le a balatoni gőzhajózás gondolatát.

Neve ma méltatlanul elfeledett, legalább is bő másfél évszázadra háttérbe szorult. Pedig Hertelendy az ellentéteik ellenére is nagyszerűen együttműködött Széchenyivel, amikor már tettekre került sor és haláláig meghatározó szerepet töltött be a Balatoni Gőzhajózási Társaság életében.

Balatoni Gőzhajózási Rt. részvény a Kisfaludy gőzhajó rajzával

Hertelendy Károly munkásságát nagy részletességgel a 2017-ben elhunyt dr. Lichtneckert András történész, levéltáros tárta fel és tette közzé. Én először Győrffy Árpád írását olvastam 2016-ban a balatontipp.hu oldalon Hertelendyről és Lichtneckertről. A történész 2016 októberében a Balatoni helytörténészek 3. szakmai tanácskozásán tartott fontos előadást.

Azóta megmozdult valami, egyre több szó esik Hertelendyről. Például a Kossuth Rádióban is elhangzottak fontos részletek a munkásságáról a „Regényes történelem” sorozatban 2021 június 11-én, Vágner Mária meghallgatásra érdemes érdekes műsorában, amely elsősorban a Kisfaludy gőzös történetéről szólt, de Katona Gábor történész méltó módon emlékezett Hertelendy Károly szerepére is.

Lichteneckert András 2016-ban írt tanulmányában így foglalja pontokba Hertelendy érdemeit:

  • akiben 1837-ben megszületett a balatoni gőzhajózás gondolata,
  • 1845. szeptember 1-jei felhívásával elindította a vállalkozást, és a társaival együtt összegyűjtötte a részvényeseket,
  • 1847-ben szervezte a hajókikötők építését, és kiharcolta a menetrendszerű hajóközlekedés elindítását 1847. március 29-én,
  • a szabadságharc bukása után életben tartotta a vállalatot, és ellenállt annak, hogy a Kisfaludy gőzöst elvigyék a Dunára.

Nem utolsó sorban Hertelendy Károly érdemei közé sorolandó, hogy azokban az években tudott együttműködni Széchenyivel, amikor annak csökkenő népszerűsége és betegsége igencsak megnehezíthették a vele való egyetértő munkálkodást.

Hertelendy Károly megérdemelné, hogy egyszer majd egy komoly balatoni hajót nevezzenek el róla.

Az eredeti Kisfaludy gőzösre valamelyest hasonlító, új hajó szállt vízre a Balatonon 2015 júliusában –  Fotó: Wikimedia Commons

Ruji



Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!