kossuth-muzeumhajo-duna-budapest-gozhajo-etterem-hajozashu

Kossuht Múzeumhajó a Vigadónál

Fotó: Kardos Ildikó

A Vigadótérnél sétálva különleges múzeumhajóra bukkantunk. A több mint száz éves Kossuth gőzhajó mára az egyetlen eredeti formájában fennmaradt termes személygőzös Magyarországon. A fedélzetére lépve visszacsöppentünk a magyar hajózás fénykorába.

A hajó 1913-ban készült a Ganz Danubius gyárban a Magyar Királyi Folyam-tengerhajózási Rt. részére, és az idők folyamán több névváltozáson is átesett. Első nevét Ferdinánd Főherceg után kapta. Majd 1919-ben, a Habsburg-ház trónfosztását követően – mint minden Habsburgokhoz köthető hajó, ez is madárnevet kapott – Rigóra keresztelték át.

Eleinte kofahajó volt, Mohácsról szállította fel az árusokat a nagyobb városokba.

Az 1920-as években komolyan megsérült, amikor összeütközött egy cseh motoros hajóval. 1930-ban pedig Leányfalu névre keresztelték át egy az abban az évben elsüllyedt hajó után.

szállásfoglalás hotelek wellness ajánlatok utazás szállásvadász

A Leányfalu a Budapesti Eucharisztikus Világkongresszuson is fontos szerepet kapott 1938-ban. A megnyitó ünnepség fő attrakciója egy esti hajókörmenet volt. A főhajó után következett a Leányfalu ötven harsonással az orrán, szerzetesnőkkel a fedélzetén.

A parton háromezer fáklyás levente alkotott sorfalat, mögöttük imádkozó és éneklő tömeg kísérte a hajókat.

Az egész város díszkivilágításban izzott. A Margitszigeten cserkészek sorfala állt, a csúcsán pedig egy hatalmas égő máglya világított.

kossuth-muzeumhajo-duna-budapest-gozhajo-etterem-hajozashu

A hajó a II. világháborúban is kapott szerepet. 1940-ben a Leányfalu négy másik hajóval segítette a besszarábiai németek áttelepítését a III. Birodalomba. Következő év április 5-én katonai szolgálatra hívták a délvidéki hadműveletekhez, majd két nappal később vissza is küldték, mert alkalmatlannak találták a katonai szolgálatra. A kivonuló német csapatok 1944-ben az összes magyar hajót – köztük a Leányfalut is – elvitték Linzbe a személyzettel együtt. Kétévi fogság után végül az amerikaiak engedélyezték a magyar hajók hazatérését. A Leányfalu az elsők között tért vissza Budapestre 1946 decemberében.

A hajó 1953-ban nyerte el jelenlegi állapotát, ekkor építették át születési helyén, az újpesti hajójavítóüzemben. 1955-től a Mahart tulajdonába került, és megkapta mai nevét: Kossuth hajó lett.

Tíz éven át budapesti sétahajóként üzemelt, amíg 1976-ban le nem selejtezték. Ezt követően hosszú ideig csak lakó-, illetve étkezőhajó volt Újpesten.

Az első hajózási kiállítást 1980-ban rendezték a Kossuthon. Négy év múlva pedig a Közlekedési Múzeum állományba került, és így műemlék védelmi státuszt kapott. Átalakították múzeumhajóvá, majd több felújításon is átesett, mire 2008-ra elnyerte valaha létezett legszebb formáját.

A Kossuth fedélzetére lépve megcsodálhattuk a hajózás számos érdekes relikviáját.

Megnéztük a hajó teljes egészében megmaradt gőzgépét és lapátkerekét, sőt: még a hajó “szervokormányát”, a gőzműködtetésű kormányszerkezet is. A múzeumi hangulatot árasztó belső terekben és a gyönyörűen berendezett, lépcsőkkel tagolt szinteken járva szinte visszacsöppenünk a magyar hajózás dicsőséges múltjába.

írja a szeretlekmagyarorszag.hu

Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!