Évszázados szuperyacht

Még az eredeti gőzgépeivel hajózik

A mai modern yachtok jobban hasonlítanak egy extrém szállodára, mint tengert járó hajóra. Nem is mennék egyikkel se szívesen viharos tengerre… Ám itt van még köztünk egy bő száz évvel ezelőtt született klasszikus yacht, amely felújítva eredeti pompájában és nem utolsó sorban az eredeti gőzgépeivel hajózik. Az SS Delphine az Egyesült Államokban született, kalandos életet élt és most Európában, Monaco kikötőjéből indulva szolgálja utasait. Amikor született, még nem létezett ilyen kategória, de a méretei alapján ma a szuperyachtok közé sorolnánk.

Izgalmas élet, történelmi anekdotával

1921-ben bocsátották vízre

1921-ben E.J. Gielow tervei alapján Michiganben épült az autóiparos Horace Dodge számára, 2 millió dollárért.  Dodge, aki főszerepet játszott a hajó különleges és nagyszerűen sikerült gőzgépeinek a fejlesztésében nem  érte meg a hajó elkészültét. A Delphine-t 1921 április 2-án bocsátották vízre.

Az 1950 tonnás yacht hossza 257,7 láb, vagyis 78,5 méter, 11,3 méter széles és 5 méter mélyre merül.  Két csavarját két darab egyenként 1500 lóerős függőleges négyszeres expanziós Great Lakes Engine Works gőzgép hajtja, amelyhez három Babcock és Wilcox kazán termeli a gőzt.

A gőzgépe rendkívül hatékony, halk és mindenféle vibrációtól mentes, hosszútávú utakon nagyon gazdaságosan üzemeltethető. A Delphine csúcssebessége 16 csomó.

Az eredeti gőzgépei hajtják ma is

Alig ötévesen 1926-ban a Hudson-folyón kigyulladt és elsüllyedt. Négy hónapon át feküdt a folyó fenekén, majd kiemelték és 750 ezer dollárért rendbe hozták. 1940-ben zátonyra futott a Huron-tavon, de csak kisebb sérüléseket szenvedett.

USS Dauntless

USS Dauntless – Ágyúja volt, de sosem harcolt

1942 január 21-én akvirálták az amerikai haditengerészetbe. Ágyúkat és szürke festést kapott, valamint átkeresztelték a USS Dauntless névre. PG 61-es sorszámmal szolgált. Soha nem vett részt akcióban, ám mégis megtette a magáét, beírta a nevét a történelembe. Állítólag a Dauntless fedélzetén találkozott Franklin D. Roosevelt, Sir Winston Churchill a szovjet külügyminiszterrel Vjacseszlav Mihajlovics Molotovval, és ott a yacht fedélzetén egyeztetve alakították ki azt a megállapodást Európa jövőjéről, amelyet aztán az 1945 februárjában lezajlott jaltai konferencián írtak alá a győztes szövetségesek.

A yacht 1946 júniusában került ki a haditengerészeti regiszterből és vissza eredeti tulajdonosaihoz a Dodge-családhoz. Ujra Dolphine lett a neve. 1968-ban a Lundeburg tengerésziskolához került, akik ismét átkeresztelték Dauntless-re és ez maradt a neve közel harminc éven át.

Európai charteryacht

Felújítva, eredeti pompájában hajózik

1997-ben adták el Európába egy belga üzletembernek és a yacht Európába költözött, Bruges-be, ahol öt éven át tartó felújítása vette kezdetét. 40 millió Eurót költöttek rá és hosszas kutatások után állították vissza a belsejét az eredeti állapotába. 2003-ban készült el és akkor kapta vissza immár harmadszor is az eredeti nevét. Vízrebocsátásakor az újrakeresztelést Stéphanie monacói hercegnőre bízták. Az SS Delphine ma Monaco kikötőjében lakik és bérelhető is. 28 utas szállítására, kiszolgálására alkalmas.

A honlapja: ss-delphine.cruises

Az SS Delphine gőzsípjának hangja hallható a következő videón

Kisfilm a hajó történetéről

Részlet fotók a felújított SS Delphine-ről

 

 

Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!