Hajó okozta környezeti katasztrófahelyzet Sri Lankánál

A három hónapos hajó menthetetlen

Egy hete ég mind fékezhetetlenebbül az X-Press Pearl konténerszállító hajó. A tűz május 20-án csütörtökön keletkezett feltehetően az egyik a fedélzeti szint fölötti kontérneben. A hajó rakománya állítólag kozmetikai kézítményekből és veszélyes vegyszerekből áll.

A veszélyes anyagokkal való érintkezés súlyos allergiát és egyéb veszélyes egésszségügyi betegségeket okozhat.

A hajót a tűz kitörése óta természetesen nem engedik be semmelyik kikötőbe. A helyzet azonban odáig fajult, hogy a sri-lankai hatóságoknak felhívást kellett közzétenni, hogy a hajóról immár a partra is sodródott tartályokat, hulladékokat ne gyűjtögessék, mert azok az emberi egészségre rövid és hosszútávon is komoly veszélyt jelentenek. Ennek ellenére a nagyon szegény ország lakosai a parton gyakran a gyerekeikkel együtt szednek össze minden fellelhető és értékesnek gondolt hulladékot.

A sri lankai rendőrség letartóztatott néhány embert gyűjtögetés közben a járványügyi karantén szabályok megsértése miatt, de se ez, se a felhívások nem riasztják vissza a környékbeli lakosokat a veszélyes anyagok gyűjtésétől.

Május 25-i légifelvétel az égő hajóról

A múlt hét csütörtökön kitört tűz elől a hajó 25 fős, filippínó, kínai, indiai és orosz nemzetiségű tagokból alkotott legénységét öt nap után kimentették a hajóról, miután május 25-én robbanás történt a hajó belsejében. Két főt kellett kórházba szállítani.

A hajó a május 25-i robbanás előtt

Három hónapos hajó

Az X-Press Pearl 186 méter hosszú és 34 méter széles Kínában épült konténerszállító, amelyet alig három hónapja indítottak eső útjára a Szingapurban bejegyzett X-Press Feeders cég tulajdonosai.

A hajó fedélzetén 25 tonna savat, valamint kozmetikai szereket és más mérgező vegyianyagokat tartalmazó 1486 konténnerből álló szállítmányával május 19-én érkezett meg a sri lankai Colombo kikötője elé. A tűz másnap tört ki a fedélzeten, miközben a hajó 9,5 tengeri mérföldnyire Colombo kikötőjétől a behajózására várt.

Tim Hartnoll, a hajótulajdonosz X-Press Feeders ügyvezető elnöke elmondta, hogy a rossz csomagolás a megindult savszivárgás oka. A bajt a legénység még az Arab-tengeren észlelte, miközben Srí Lankától több ezer kilométerre jártak. Ezt követően a hajó kapitánya felvette a kapcsolatot két kikötővel, az India nyugati partján lévő Hazirával és a katari Hamaddal -, amelyben a szóban forgó konténerek kirakodását kérték. A kérelmeket elutasították, és a hajó,  Srí Lankára indult.

Szétszóródó veszélyes anyagok és olajszennyezés

A május 25-i robbanás után konténerek estek a fedélzetről a tengerre és azokból kihulló tartályok sodródtak szét és jutottak partra is. A katasztrófa most már olajszennyeződést is okoz, amle a hajó esetleges elsüllyedése után nagymértékben fokozódhat.  Az X-Press Pearlön 378 tonna olaj volt, amelynek  a fele a tűz végeztével kimosódhat a tengerbe akkor is, ha a hajó a víz felszínén marad. A rossz időjárási körülmények eddig nem tették  lehetővé vízfeszíni olajfogó és gyűjtő felszerelések telepítését.

Május 21-én a hatóságok még azt jelentették, hogy sikerül úrrá lenniük a tűzön, ám a május 25-én történt robbanás és a május 26-i felvételek alapján ez már biztosan nem fedi a valóságot. A hajó tulajdonos X-Press Feeders cég immár a háromhónapos hajó és rakománya teljes elvesztésével számol.

 

Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!