Hibrid személyhajók a Temzén
Akkumulátor és bioüzemanyag
Már épülnek az Uber Boat by Thames Clippers vállalat az Egyesült Királyság első nagysebességű hibrid személyszállító hajói, amelyek a tervek szerint 2022 őszén és 2023 tavaszán állhatnak forgalomba. A két új hajó az utasszállítók tervezésében és kivitelezésében élenjáró Wight Hajógyárban készül (a Wight-szigeteken).
A hibrid kialakítás lehetővé teszi majd, hogy az új nagysebességű katamaránok kizárólag akkumulátorról működjenek, miközben ingázókat és városnézőket szállítanak a Temzén a főváros központi vizein, a Tower és a Battersea Power Station mólók között. Amikor pedig hosszabb utakra indulnak, akkor a bioüzemanyaggal is működő motorjaik segítségével töltődhetnek fel. Vagyis a működésükhöz nem lesz szükség rendszeres parti áram feltöltésre, mert a hajók a biomotorok többletteljesítményét használhatják fel akkumulátorok újratöltésére.
Az új hajók jövőbarát megoldást kínálnak és a Thames Clippers Uber Boat legcsendesebb hajói lesznek.
„Az elmúlt két év kihívásai után, amelyeket a Covid a vállalkozások elé állított, különösen a közlekedési szektorban, rendkívül izgatott vagyok, hogy növelhetjük kapacitásunkat ügyfeleink és partnereink igényeinek kielégítésére” – mondja Sean Collins, az Uber Boat by Thames Clippers társalapítója és vezérigazgatója. „Ez a technológiai fejlődés lehetővé tette számunkra, hogy megtegyük az első nagyobb lépéseket jövőbeli környezetvédelmi elképzeléseink megvalósítása érdekében.”
Voltak hasonló tervek Budapesten a Dunára is
Egy bő évtizede lelkes tervek kerültek napvilágra a főváros vízi személyszállításának megreformálására, elsősorban a Budapest környéki településekről ingázóknak kínálva gyors közlekedést, csökkentve ezzel a közúti terhelést és az embereket nyomasztó dugókat, az azzal járó környezetszennyezésről nem is szólva.
Akkoriban a Götz Sándor vezetésével alakult Duna Expressz konzorcium nagyszabású javaslataiban 30 darab – kétféle típus, egy kisebb és egy nagyobb, max 160 fő befogadására alkalmas – nagysebességű katamarán megépítése és fotrgalomba állítása, valamint a gyors, rövid megállásokra alkalmas megállók kialakítása szerepelt. Sok szempontból hasonló rendszer, mint amilyet most a britek Londonban megvalósítanak.
A budapesti kezdeményezés nem valósult meg és mostanában nem hallani hasonló tervekről. Pedig – nem hozzáértőként, csak józan paraszti ésszel átgondolva – talán valóban segíthetne az emberi lelkeket zabáló áldatlan reggeli és délutáni budapesti közlekedési problémák megoldásának egy részén.
ruji