Mégsem bontják meg a hidat Rotterdamban a milliárdos Jeff Bezos hajója miatt

Dobáljuk meg záptojással!

A Marine Trade News szerint sok rotterdami polgár tiltakozása miatt mégsem bontják meg Königshaven hidat Rotterdamban. Amint arról februárban hírt adtunk, a rotterdamiak által De Hefnek nevezett építményt a világ egyik leggazdagabb emberének tartott Jeff Bezos új yachtjának szállítása miatt kellett volna megbontani. Az Oceanco gyárban épülő Y721 gyártási névre hallgató 127 méter hosszú szuperyacht háromárbócos vitorlás, és az árbócai több, mint 40 méter magasak. Emiatt a hajógyártó megegyezett a rotterdami önkormányzattal, hogy saját költségükre ideiglenesen elbontják az 1878-ban épült híd középső részét, és vissza is állítják az eredeti állapotába. Most visszavonták ezt a tervüket.

Rotterdamban építik a világon a legtöbb szuperyachtot, és a holland ipar fontos részét jelentik ezek a gyárak. A híd 2017-es felújítása óta a hajógyárak – nem csak az Oceanco és nem csak ehhez az egy projekthez – tárgyalásokat folytattak arról a városvezetéssel, hogy a hidat évente egy alkalommal két-három hétre meg lehessen bontani, megkönnyítve a nagyméretű hajók elszállíthatóságát.

Ám a Bezos-yacht hír hallatán idén sokan felháborodtak és megmozdultak a híd elbontása ellen tiltakozva. (Ilyenkor a híradások úgy szólnak, hogy “tiltakoznak a rotterdamiak”. Szokás szerint ez sem pontos. Sokan tiltakoznak, de nem általában a rotterdamiak…) A hír megjelenésekor politikusok és újságcikkek kitértek az Amazon, vagyis Jeff Bezos cégének kizsákmányoló személyzeti politikájára, valamint a tulajdonos adó- és szabályozás elkerülési törekvéseire.

Így felépül az emberekben, hogy az érintettet nem szeretjük, és tennünk kell valamit. És sokan nagy örömmel fűrészt ragadva elkezdik vágni az ágat, amin mindanyian ülnek. Igaz, hogy le fog szakadni alattuk, de addig is rossz lesz annak szemétnek!

Ez esetben többek között a Facebookon egy Pablo Strörmann nevű honpolgár “akciót” hirdetett: „Hozz magaddal egy doboz záptojást, és dobjuk tömegesen Jeff szuperjachtjára, amikor az áthajózik a rotterdami De Hefnél! Rotterdamot a rotterdamiak építették romokból, és nem szedjük szét egy megalomán milliárdos falloszszimbóluma érdekében! Nem adjuk magunkat harc nélkül!”
Háromezerkilencszázan jelezték, hogy csatlakoznak a “harchoz”.

Jeff Bezos megajachtja Rotterdamban épül

Végül az Oceanco most bejelentette, hogy visszakoznak a híd már engedélyezett elbontásától, mert tartanak a vandál akcióktól és a munkásaikat fenyegető attrocitásoktól. A hajó nyilván elszállítható az árbócai nélkül is, és akkor átfér a híd alatt. Az árbócok majd máshol kerülnek a helyükre.

Az értelmetlen tömeges idiotizmus mintapéldája

Félreértés ne essék! Nem arról van szó, hogy Jeff Bezos “pártjára” állnék! Isten ments! Egy a napjainkban oly értelmetlen, ám már szinte általános gyakorisággal megjelenő, a szokott módon demokratikusnak álcázott esztelen akción, az értelmes gondolkodás ismételt semmibe vételén szomorkodom.

Hogy is megy ez?

Elolvassuk a hírt, miszerint megbontják a hidat a valóban sokaknak talán joggal ellenszenves gazdag embernek a hajója miatt. Viszont amelynek építéséből, illetve más szuperyachtok gyártásából is, mellesleg ezrek élnek Rotterdamban. A városban az ilyen szuperyachtok gyártása sokakat érintően a mindennapi kenyérkereset létfontosságú eleme, vagyis fontos az egész közösség számára. De még ez sem számít, minden mindegy, mert utáljuk a gazdagot, mert ő gazdag és mi nem vagyunk azok. Semmi sem számít, az első az érzelem, a gondolkodás nélküli, becsületnek álcázott (a valódi becsületet amúgy lejárató) nagy hevület. Felháborodunk tehát és a közösségi hálón híveket szerezünk a tiltakozáshoz. Amely többek közt vandál erőszakkal fenyegetőzve sikert ér el, ezért az ellenfél visszakozik. Hurrá! Győztünk!

Visszakozik, tehát a hajó 40 méteres árbócait külön speciális járművekkel kell elszállítani (ami miatt majd szép csendben szintén bontani kell ezt-azt). Hirtelen nem számít a “karbon-lábnyom” sem, noha az így elkerülhetetlen extrém közúti szállításokkal jó nagy pofont kap a máskor oly fontos környezetvédelem. Bonyolult lesz a logisztika, hiszen nem csak a három árbócot kell átszállítani máshová, de még rengeteg gépet és felszerelést is, hogy majd azon a másik, a tojásdobálóknak is tetsző helyen befejezzék a hajó építését. Persze nagyobb költséggel, aminek csak egy részét tudják Jeff Bezosra hárítani, vagy semennyit, tehát kevesebb lesz a hajógyár bevétele és könnyen lehet, hogy több dolgozó számíthat a vártnál kevesebb prémiumra, mint ahányan büszkén feszülő mellel (mert mi milyen jót teszünk a közösségnek és megmutatjuk!) tojást dobálnának.

Egyszerűen fogalmazva: a tiltakozó akció eredményét, annak költségeit egyenetlen eloszlásban, de egész Rotterdam fizeti meg, akár tetszik, akár nem.

Ki kérdezi, hogy mit jelentene híd bontása?

Ja, az speciel senkit nem érdekel!

A Königshaven híd 1878-ban épült és fontos szerepet játszott a holland vasúthálózatban. Ma már nem erre járnak a vonatok, a híd elsősorban műemlék. Kezdetben a középső hídszakasz egy oszlopon elforgatható volt (swing bridge), ám például 1918-ban beakadt a szűk átjáróba a Kandelfels nevű 128 méter hosszú, 17 méter széles teherhajó.

1918-ban a Kendelfels teherhajó elakadt a hídnál. Ezután alakították emelhető szerkezetűre

Ezért is a De Heftet 1927-ben átalakították. Ekkor, vagyis kilencvenöt éve épült a két magas pillér, amelyek között a híd középső része azóta magasra felhúzható szerkezet lett (lift bridge).

Ezt a magasra húzható szerkezetet kellene egyben elbontani, majd az Y721 áthajózása után visszaszerelni. Egyébként úgy, ahogy azt a híd 2017-ben történt felújításakor  az alábbi fotón látható módon meg is tették!

A középső hídszelvény visszaemelése 2017-ben a híd felújításakor . Ugyanez lett volna a teendő most is

Vagyis nem arról volt szó – ahogy azt persze a hatáskeltő, embereket hergelő bulvárcikkekben érzékeltették -, hogy egy ezeréves műszaki műemléket tönkre kell tenni a csúnya milliomos (amúgy nekem sem rokonszenves a pali) miatt. Mindössze a híd egy részének szétszedése majd újra összerakása történt volna…

Így most sokkal több gond és főleg kár keletkezik, de nem számít, az a fő, hogy diadalmaskodott a patyolatfehér tudatlanság!
És mennyi minden megy így!

Ruji

Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!