Nyaralóhajózás a Tiszán, ahogy azt bárki megélheti

Már kíváncsian vártam a lehetőséget, hogy kipróbálhassak egyet a nemrégiben üzembe állított tiszai nyaralóhajók közül. Ezek a hajók komoly hiánypótlást jelentenek a tiszai vagy tisza-tavi idegenforgalomban.

Ez most szép marketingesen hangzott, emberi nyelven úgy mondanám, hogy eddig esélye sem volt kicsit is idegennek ezeken a tájakon bérelt hajóval barangolni.

Én sem vagyok gyerek és sokan vagyunk, akik egykor szívesen mentünk a Tiszára csónakokkal túrázni. Éppen csak időközben arrébb csusszantunk egy generációnyival és a sátras-bográcsos lesz, ahogy lesz élményeket már inkább az asztal mellett idézzük vissza. Ha barátokkal megyünk hajózni, kirándulni, akkor többnyire már ott van a család, a gyerekek. Vagyis igazából már a kirándulóhajó való nekünk.

Hajóvezetői engedély nélkül

Amikor a MAHART-nál még csak tervezték a nyaralóhajózási programot, sokakból máris harcos felháborodást váltott ki a hír, hogy ezeket nagy hajókat majd egy rövid helyszíni oktatást követően hajóvezetői engedély nélkül lehet vezetni. Én másképp gondoltam és gondolom a mostani tapasztalataim után is. Őszintén megvallom, nem vagyok nagy véleménnyel a hazai kedvtelési célú hajóvezetői engedélyhez szükséges tudásról, a gyakorlati vizsgához bizonyítandó hajózótudásról.

A fiam a minap vizsgázott gyakorlati vitorlás hajó vezetésből és körülötte az aznapi csoportban többen megbuktak. Az egyik elhasalt kuncsaft némi felháborodással a hangjában azt magyarázta az oktatójának, hogy a vizsgán használt hajóban – bár ugyanolyan típusú és felszereltségű volt, mint amivel addig gyakorolt – más színű volt a sott, vagyis a nagyvitorla behúzókötele, ami őt megzavarta, így hát teljesen érthető, hogy megbukott. Na most, ha józsibogár netán ezzel az irdatlan nehezítéssel valahogy megbirkózott volna és átmegy a vizsgán, akkor ő a jogsijával már egy olyan képzett hajós, aki embereket vihet magával a vízre bátran szembenézve minden váratlan fejleménnyel?

Ezzel a példával (és még anekdotázhatnék tovább ilyen témában órákig…) azt akarom mondani, hogy sok hajósnak van papírja, de attól bizony még nem hajós. Itt legalább a bérlő kap egy a lehetőségekhez képest alapos, a hely és a hajótípus sajátosságait tanító elméleti és némi gyakorlati oktatást. Lehet, hogy ezután sokszor többet tud induláskor, mint jónéhány hajóvezetői engedéllyel régóta bíró, ezért a vízen jártasnak tekintett polgártársunk.

Amúgy Nyugat-Európában egy bérelt csatornahajó átvételekor sem kérnek hajóvezetői engedélyt és az oktatás a legtöbb helyen közel sem olyan alapos, mint itt.

Bemutató és oktatás

Mindenesetre úgy kezdtük a napot (ketten voltunk a próbán), hogy kértük a teljes oktatást, tekintsenek minket zöldfülűeknek!

A következő másfél-két órában azt kaptuk, amit vártam. Alapos, vetítéssel fűszerezett elméleti oktatást a hajó használatáról, kezeléséről, a hajózási szabályzatról, a lehetőségekről és a helyes cselekvésről, ha éppen a folyón akár komolyabb hajókkal, például kötelékben, vontató vagy tolóhajó által mozgatott uszályokkal találkozunk (nagyon ritkán fordul elő a Tiszán). Vagy szó volt arról is, hogy éppen mi a teendő, mire kell figyelni, ha kompátkelőhöz érkezünk. Kaptuk ezt az oktatást annak tudatában is, hogy jelenleg a Tisza-tavat nem hagyhatjuk el, mert a tiszalöki duzzasztó felújítása miatt idén nem átjárható a zsilip. Ha ez a felújítás befejeződik, akkor Kisköréről egészen Tokajig hajózhat majd a bérlő és akár be a Bodrogra is, mi ezt most két napban külön tettük meg.

A hajóvezetői engedélyhez szükséges vizsgán is kérdeznek annak a helynek a sajátosságairól, ahová majd a vezetői engedély érvényes lesz. De ki emlékszik azokra mondjuk félév után? Itt ezekről a jellemzőkről, beleértve a kikötési lehetőségeket vagy a segélykérés módját, rengeteg konkrét és hasznos információt kaptunk.

Ezután Katona György hajózási vezetővel, aki természetesen tősgyökeres és gyakorlott tiszai hajósember még egy félórás próbakört mentünk. A hajó helyszíni bemutatása után így pontosan ismertethette a hajó vezetését, jellemzőit, akár finomságokat is bemutatva. Ez a gyakorlati oktatás, ahol az oktató csak mondja, hogy mit kell csinálni, de mindent a bérlő végez, arra is alkalmas, hogy az oktatást végző felmérje a bérlő tudását és képességeit. Mivel ezt a bérbe vett hajón egy valóban hozzáértő végzi, ez a félórás oktatás vagy tízszer annyit érhet, mint egy hajóvezetői vizsga…

A navigáció

Mielőtt elindulnánk, fontos tudni, hogy a hajóhoz jár egy az alsó kormányállásba rögzített tablet, amelyen folyamatosan fut a nyaralóhajózási program számára fejlesztett és egyébként a Google Playből mobiltelefonra is szabadon letölthető NaviBoat program.

Olyan hajós navigáció, amelyen az aktuális pozíciónkkal, irányunkkal és sebességünkkel együtt folyamatosan láthatjuk, hogy hol járunk, és a térképen a számunkra hajózható vízterület határa egy határozott vörös vonallal folyamatosan jelölt. Ha megtervezzük rajta a napi utunkat, akkor a várható kikötőbe érkezési időt is kiszámítja. Szerepelnek benne a hajózási objektumok, és ha az ember használat közben valamilyen említésre méltóan veszélyes újdonságot észlel, azt a programot használók számára is láthatóan azonnal jelölni tudja.

A bázison természetesen a beépített nyomkövetővel folyamatosan látják a hajók helyzetét, illetve az éppen a tiszai nyaralóhajós program miatt, azzal párhuzamosan beindított vízimentő-szolgálat egységei is nyomon követhetik az összes kirándulóhajót. Így szükség esetén hatékonyan tudnak segíteni, riasztás vagy vészhelyzet esetén gyorsan megtalálják a keresett hajót.

A program emellett turisztikai információkat is bőséggel, ad, szinte idegenvezetőként működik. Kipróbáltuk, a Naviboat jól működik, nagy biztonságot nyújt. Ha a Balatonra is lenne egy ilyen fejlesztés, az óriási segítség lenne a hajósoknak, túrázóknak, az oda érkező külföldieknek is. De a Balatonra ilyen hajózási segítség még nincs.

A hajók

Háromféle méretű Nicols Estivale típusú kirándulóhajó bérelhető. Pontosabban kettő, csak a nagyobb típust kétféle elrendezés teszi 6+2 (6 felnőtt plusz 2 gyerek) vagy 8+2 főssé. Mi a legtágasabb 13,5 méter hosszú, 3,8 méter széles 10 tonnás, Kérész nevűvel hajóztunk pár órát. A hajótípusok megtekinthetők a nyaralohajozas.hu honlapon.

A hajót egy 80 lóerős dízelmotor hajtja. Egycsavaros, egy kormánylapáttal és orrsugár kormányokkal.

Az utazósebessége a kormányállásban feltüntetett 2200-as fordulaton 6-6,5 csomó.

Két összekapcsolt kormányállása van. Az alsó a szalonban jól műszerezett és ott a navigációs tablet is. A felső szabadtéri kormányállás nekem kényelmesebb volt (csak mert ott volt hova tenni a lábam), és persze jobban látni. A felsőben (alábbi fotónkon látható) viszont elkelne a telefonra letöltött navigációs alkalmazás, hogy ne kelljen lerohangálni. A navigációs tablet ugyanis lent fixen rögzített. Gondolom nem a lopástól tartanak – a kaucióból bizonyára borsos levonást jelentene a hiánya –, inkább attól, hogy valakinek az ide-oda hurcolás közben kieshet a kezéből. Ez pedig jogos óvatosság. Vagyis érdemes a telefonra vagy egy saját tabletre letölteni a NaviBoat alkalmazást. Vagy marad a lépcsőzés.

Meglepően fordulékony a szemre nagynak és nehézkesnek vélhető hajó. Körülbelül 18-20 méter sugarú körön megfordul egyszerű körbefordulással is. A kormánylapát mérete és elhelyezése pedig lehetővé teszi, hogy gázfröccsel hatékonyan lehessen fordítani még kisebb helyen is. Az orrsugár kormányok ugyan szinte helyben megfordítanák, ám ez esetben türelmesnek kell lenni és azokat csak 4-5 másodperces intervallumokban, szüneteket tartva kíméletesen használni, ahogy ez minden orrsugárral kormányzó motorra igaz.

Hátramenetben, amint az várható volt a kormányt el lehet felejteni, mert felgyorsulva sem hat semennyire sem. Ilyenkor egyszerűen a kormánykereket elengedve csakis a gázkarral és az orrsugárkormányokkal kell irányítani, ami viszont könnyen megy. Ha valakinek a méret nem zavaró, akkor nem nehéz precízen beállni egy kikötőhelyre. Persze mi szinte szélcsendben hajóztunk, így azt nem láthattam, hogy erős szélben mennyire sodródik a hajó.

Belül irdatlanul tágasak a kabinok, a két darab zuhanyzós toilette és a közös terek egyaránt. A hajó méreteit, kényelmét tekintve azt egy adriai chartervitorláshoz viszonyítás esetén (erről van a legtöbb hajósnak tapasztalata) legalább egy 45-50 lábas egytestűhöz vagy még inkább egy 35-42 lábas katamaránhoz érdemes hasonlítani.

A Kérésszel Kisköréről elhajóztunk Sarudra, kikötöttünk, ebédeltünk és visszatértünk a bázisra. A Tisza-tó rendkívül hangulatos hely, gyönyörű és változatos tájegységekkel, ekkora hajóval is járható zezgzugos átjárókkal. Az imént a hajó méretét egy adriai charterhajóhoz hasonlítottam és akadhat, aki felhorkan, hogy azért az Adria más! Valóban nagyon más, ezért nem is érdemes a különböző tájakat összehasonlításkor rangsorolni.

Az Adria gyönyörű, imádom, de ettől nem tetszik kevésbé a Balaton, amelynek csak a színe is elvarázsol, amikor a tengerről hazatérve először meglátom. A Tisza-tó megint nagyon más. Ez a táj is egyedi, csak ott megtálalható élményeket nyújt, vagyis mindhárom egyformán imádható. Szegényesebb az élete annak, aki rangsorolja a helyszíneket és csak az egyikre megy.

Kérdések, amelyek felvetődtek bennem

Ezekkel a nyaralóhajókkal csak napnyugtáig szabad hajózni, éjszakára meg kell állni. Ezzel nincs is semmi bajom, hiszen az éjszakai hajózáshoz már sokkal nagyobb gyakorlat, hajósbiztonság kell, mint amivel egy átlagos bérlő rendelkezhet.

Azt viszont nem értettem, hogy miért csak kikötőben szabad állni éjszaka. Alapvetően azt sem, hogy miért nem szabad horgonyozni vele. Ha megállunk fürdeni, akkor azt is csak úgy lehet, hogy a hajó vezetője ügyeletben marad és a hajó nem rögzített. De aztán megértettem az okokat.

Nos, például a Tisza-tavon például a horgonyzás azért nehézkes, mert a mesterségesen duzzasztott tó medrében a talaj nagyon sokféle. Sok helyen olyan növényzet maradék van, amelybe könnyen beakadhat a horgony és akkor megint csak itt van a gyakorlatlanság problémája, veszélye.

A másik okot először észre sem vettem. A hajókat eredetileg csatornahajózásra tervezték, ahol nem horgonyoznak. Horgonyuk van, de csak kézzel kezelhető. Nincs rajtuk motoros horgonycsörlő. A hajó nagyságát figyelembe véve viszont egy megfelelő nagyságú horgony kezelése, lerakása és különösen a felszedése már embert próbáló mutatvány és a nagy súly miatt veszélyes is lehet.

Sajnos erre a hajókat kiválasztó, megrendelő kereskedőnek kellett volna gondolni, mert egy tavon vagy folyón olykor nem pusztán kedvtelésből kell lehorgonyozni, hanem ezt követelheti meg a szükség vagy egy vészhelyzet. Ezzel a hiánnyal a hajókat bérlők és a bérbeadásban tevékenykedő hajósok is elégedetlenek lehetnek. Mindenesetre nem ártana megvizsgálni a lehetőséget motoros horgonycsörlők és könnyen lebocsátható horgonyok utólagos felszerelésére, még ha a hajótest nem is ennek megfelelően kialakított. De talán ezt meg is tették, és én csak okoskodom.

A kikötők mellett esteleg ki lehetne alakítani olyan megállóhelyeket egy-egy nádassal borított szakaszon, ahová ezek a hajók éjszakára beállhatnának, ott megfelelően kiköthetnének, és akkor mégis csak lenne lehetőségük a bérlő hajósoknak eltölteni egy-két a kikötői beállásnál egyedibb hangulatú éjszakát. Csak viseljék el, hogy a szolgáltatás mondjuk mindösszesen egy kikötőcölöp! Biztosan rögtön akadna, aki azon sírna, hogy hol az áram, és hol a víz. Mert, hogy a turista – tisztelet a kivételnek – ma már elég elkényeztetett…

Emellett még javítani kell a kaució fizetésének módján is. Megfelelő terminál híján most még a kaució összegét át kell utalni vagy készpénzben kifizetni a hajó átvételekor. Túl azon, hogy ez bizalmi kérdés is lehet egy bérlő részéről, esetleg lassabban kapja vissza a pénzét a hajó sértetlen leadása után. De tudtommal ennek csak technikai akadálya van és a megoldás már folyamatban.

A nap végén elautóztunk Tokajba, ahol tettük egy kora esti kört a Bodrogon is, az alábbi fotók ott készültek:

Összegzés

A hajók jók, a szolgáltatások, a körítés megfelelő és egyre javuló, a Tisza-tó és a Tisza gyönyörű és hajózni mindig különleges élmény, remek kikapcsolódás. Mi kell még?

Ruji

A cikket támogatta az Aktiv- és Ökoturisztikai Fejlesztési Központ és az aktivmagyarorszag.hu

 

Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!