44 Cup – zajlik a szezon az RC44 osztályban – túl a második versenyen

Életben maradni

A 44 Cup sorozatot februárban 10 csapat kezdte meg Lanzarotte vízein a 44 Cup Calero Marinas versenyen. Ám a flotta ezután kényszerűen lecsökkent, tekintve, hogy három orosz tulajdonú hajó is volt a mezőnyben. Az orosz sportolókra kivetett tiltás által a putyini támadó haderőket ért súlyos sokkhatás RC44 oldalról egyharmadával csökkent, amikor a három egység közül a 2021-ben még orosz rajtszámú Nika mégis csak versenyben maradhatott, a tulajdonos kettős állampolgársága (Vlagyimir Poriskin idén bolgárként versenyez) illetve a monacói hajólevél és rajtszám változás után.

Ám a mezőny így is vészesen csökkent. Szerencsére időközben egy svájci vitorlázó Christian Zürrer úgy döntött, hogy a GC32 katamarán osztályból a csapatával átáll az RC44-esek közé. A Black Star Sailing Team a cascais-i második kupaverseny még kölcsönhajóval versenyzett, és majd a marstrandi harmadik fordulóra (Június 29 – július 3.) készül el a sajátjuk, egy eddig parton tárolt, nem használt RC44-es.

Az új svájci csapat a Black Star Sailing

Az RC44 (Russel Coutts 44)  hajókkal futott immár hagyományos versenysorozat 14. szezonjában így jelenleg 9 csapat vesz részt. Az első bajnokságot 2008-ban rendezték. 2020-ban a járványhelyzet miatt elmaradt (babonások figyelmébe) a 13. szezon, de 2021-ben az is megvolt. Most a bojkott nehézségein jutnak túl. Mert a hajótípus kiváló, a versenyek jól szervezettek és a mezőny, bár szűk, de kifejezetten minőségi.

A 44-es

Napjainkban már nem RC44-nek nevezik a hajótípust a honlapjukon és a marketinganyagokban. Ennek az okát nem tudom, de túlzottan nem is lényeges. Az biztos, hogy a hajót annak idején a Finn dingi osztályban olimpiai bajnok majd az America’s Cup versenyek történetében skipperként futamban is veretlen Russell Coutts (csak Charlie Barr és ő ilyen az AC-skipperek közül, akik egynél több AC versenyen vettek részt) új-zélandi vitorlázó tervezte.

A tervek kivitelezésében a szlovén Andrej Justin segítette, majd az összes karbon kompozit hajótest, mind a létező 27 darab a magyar Pauger Carbon üzemben épült. Az RC44 kiváló csapathajó flottaversenyzéshez és match race küzdelmekre egyaránt. Jelenleg a 44Cup mellett ezekből a hajókból alkották az 56 ország részvételével induló Star Sailors League Gold Cup mezőnyét (még ha ők 47-esnek nevezik is), amelynek első selejtező sorozata holnap, május 19-én kezdődik Svájcban a Neuchatel-tavon. (A Berecz Zsombor vezette magyar csapat a kiemeltek között, csak novemberben kezdi a versenyzést.)

Az SSL Gold Cup felvezető edzőversenyen szél felől a magyar hajó

Mindez annak köszönhető, hogy az RC44-es kiváló konstrukció, az egytestű vitorlás nagyhajózásban úttörő, dingikhez méltóan mozgékony, nagyszerűen kezelhető vitorlás. Ráadásul a hajó a hátsó spoiler lecsatolásával és szétszedhető árbóccsövének köszönhetően egy a részek összecsomagolására kialakított 40 lábas nyitott kontérbe csomagolható és így nagy távolságra is gazdaságosan szállítható.

A tulajdonosi osztály nagy találmány

A hajóosztály úgynevezett “owner’s class”, vagyis tulajdonosi osztály. Ez azt jelenti, hogy a kormányos csak a hajó tulajdonosa lehet. Ilyen osztály például a Balatonon a NAU370-es vagy az X-35, a nemzetközi versenyek színpadán pedig a Swan 36 és a Melges 32, hogy csak olyanokat említsek, amelyekben van magyar résztvevő csapat.

Így a költséges hajókat megvásárolni és futtatni képes jómódúak a versenyzésre szerződtetett és jól fizetett profik mellett nem csak mellékszereplők a saját hajóikon. Főszereplők, akiket a profiknak meg kell tanítaniuk úgy hajót vezetni , vitorlázni, hogy együtt győzhessenek. Ám így sokkal több a vitorlázásba érthető módon nem tinédzserként beszálló ember költi a pénzét erre, minek következtében az olimpiai és minőségi versenysportban éveket eltöltött vitorlázók közül is mind több hasznosíthatja a nem kis energia ráfordításával szerzett szaktudását.

Az RC44-ben rengeteg szupersztár is megfordult az osztály versenyein a csapatokban. Csak idén olyan nagy nevek tűnnek fel taktikusként, mint Francesco Bruni (Team Nika), Giles Scott (Peninsula Racing), Cameron Dunn (Black Star) vagy Hamish Pepper (Charisma).

A Nika csapatban a kormányos előtt Francesco Bruni taktikusként

A versenyeik általában nagyon szorosak és az utolsó pillanatig sokesélyesek. Az idei Calero Marinas Kupa tíz futamán hét csapat is képes volt legalább egyszer elsőként célba érni, és hat futam után már mind a tíz csapatnak volt dobogós futameredménye. Vagyis a versengés a 44-es Kupán rendkívül izgalmas és szórakoztató.

Az elmnúlt két évtizedben a versenyek nehéz közvetíthetősége miatt rövidültek le a vitorlás pályák és kerültek előtérbe a látványosan száguldó hajók. Mert ha fröcsög a víz, égnek a zsírpárnák és pörög az akció, az bemutatható. Viszont a szellemi játék, a finom sakkozás, a millió apró elem, ami különösen a lassabb hajótípusok esetében megszabja a test test elleni taktikát, az nem.

A versenyvitorlázás azért (is) közvetíthető nehezen a médiában, mert a hozzá nem értők számára nem látható, érthető, hogy két bója között mi a sorrend. Ez még a kis, zárt pályákon mindenféle grafikai módszerrel úgy-ahogy megoldható. Az apró húzások, a taktikai finomságok pedig végképp nem nehezen közvetíthetők. Ráadásul gyakori, hogy az adásokat létrehozó tévéseknek sincs fogalmuk ezekről. Ez nyilvánvaló, ha rendre olyankor váltják a képet, amikor egy fontos vagy döntő szituáció van kialakulóban, ám a közvetítést vezető ebből mit sem észlel és képet vált. Mintha fociban szögletkor a beívelt labdáról a kép a bíró arcára vagy az eredményjelzőre váltana, és az akció kimentelét sosem mutatnák meg. Bizony aktív versenyvitorlázónak néha nagyon komoly lelki terhelés egy vitorlás futamot televízióban nézni…

Az RC44-esek versengése, a 7-8 fős csapatok manőverek idején pörgős munkája már elég látványos a közvetíthetőséghez. Ezért válhatott az SSL Gold Cup hajótípusává.

2022-es évad

Öt esemény alkotja a szezont. Az első februárban zajlott Lanzarotte-ban, a második a hétvégén ért véget az Atlanti-óceánon Cascais-nél. Június végén a svéd Marstrand-szigeten találkozik újra a mezőny, majd októberben a szlovéniai Portorozsban lesz az osztály világbajnokságának is nevezett esemény. Végül a kupasorozat december 7-11-én Ománban zárul.

A versenyek általában nagyon szorosak és az utolsó pillanatig sokesélyesek. Az idei első regattán a Calero Marinas Kupa tíz futamán hét csapat is képes volt legalább egyszer elsőként célba érni, és hat futam után már mind a tíz csapatnak volt dobogós futameredménye. Vagyis a versengés a 44-es Kupán rendkívül izgalmas és szórakoztató.

A Cascais-ben hétvégén zárult második verseny kirívóan egyoldalú volt. Ugyanis Nico Poons csapata a Charismával az első napon mindhárom futamon győzni tudott. Ugyan a második napon az ellenfele felzárkóztak és szorongatták a holland tulajt és csapatát, de az utolsó két futamon ismét domináltak és magabiztosan győztek a szlovén Ceeref előtt. A harmadik helytől az ötödikig viszont pontazonossággal végzett a Nika, az Aleph és az Artemis Racing.

Az AC44 Kupa sorozata június 29-én folytatódik Marstrandon.

Ruji

A 44 Cup honlap
SSL honlap


 

 

Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!