A legnagyobbak is hibáznak – leszakadt a tőkesúly
Senki sem sérült meg
Ez előre bocsátandó, mert nem szándékozunk bulvárhírt írni.
A Sailing Anarchy beszámolója szerint július 2-án Ausztráliában 15 mérföldnyire Wollongongtól a HMAS Brisbane romboló legénysége két vitorlázót mentett ki a tőkesúlyát vesztett és ezért felborult hajójuk fenekéről. A hadihajó mentőcsónakja 30 csomós szélben (56 km/ó) kétméteres hullámok között segített a bajbajutottakon. A két vitorlázó 15 órát töltött a felborult hajó fenekén, ám ennek ellenére kifejezetten jó állapotban vészelték át a kalandot. A romboló Sydney-be vitte őket.
Az akciót a mentőközpont (Joint Rescue Coordination Centre) kezdte, miután a Nexba eltűnt. A Brisbane egy óra múlva már a 60 négyzetmérföldes keresési területre ért. A felfordult vitorlást a fenekén két személlyel az MV Arietta Lily kereskedelmi hajó észlelte és az általuk adott koordináták révén érkezett a helyszínre a Brisbane.
A Nexba nevű Farr X2 típusú 30 lábas új vitorlás csapata éppen azt a 100 tengeri mérföldes menetet igyekezett teljesíteni, amely a július 30-án rajtoló, kétszemélyes csapatok számára kiírt Sydney – Gold Coast verseny rajtjogának megszerzéséhez szükséges.
A hajót azóta megtalálták Sydney-től délre a tengerparton, miután árbóc és vitorlák nélkül partra sodródott (címképünkön). Vizsgálják, hogy a kíl letört vagy egyszerűen kiesett. A hajósok nem ütköztek semmivel. A 205 ezer dollár értékű hajó feltehetően javíthatatlan.
A Farr X2 egészen új típus, a Nexba az 1-es sorszámú hajó. A tervező honlapján az X2-est úgy hirdetik, mint a “világ legnagyobb kihívást jelentő nyílt tengeri versenyeinek is megfelelő robosztusra tervezett” vitorlást.
Júniusban készült videó a Nexba Farr X2-esről
A hír nem szenzáció
Bármennyire kellemetlen is ez a tőkesúly-vesztés a hajótervezés élvonalába tartozó világhírű Farr Yacht Design, a hajó építője vagy a forgalmazója számára, ilyesmi előfordul. A versenyre is épített hajókban kisebbek a biztonsági tartalékok, illetve a legpontosabban megtervezett szerkezeten is találhat olykor hibát a tenger ereje.
A Sailing Anarchy honlapján a hír alá írt megjegyzések között akad egy bölcs is: “Amíg az esetet teljesen ki nem vizsgálják, legjobb esetben is spekulálunk, legrosszabb esetben pedig esztelenül pletykálunk.”
Hátráltathatja ez az eset az új hajótípus majdani eladását?
Ha a vevőknek van egy csepp eszük, akkor nem. Mert az biztos, hogy ezek után minden Farr X2-es tőkesúlya sokkal erősebben lesz rögzítve, mint más hasonló típusoké!
Ruji