Golden Globe Race: fogyatkozó mezőny, keményedő időjárás

A jó hírrel kezdve: Kopár István egyre jobban közeledik a mezőnyre.

Az elmúlt két hétben a rendezőség által közzétett rádió interjúkban nem említett komolyabb műszaki problémát a Puffin fedélzetéről, és a gps nyomkövető tanúsága szerint is egyre jobban halad. Fokozatosan csökken az első hetekben a nem működő szélkormánya miatt begyűjtött lemaradása. Az elmúlt napokban pedig a vetélytársakhoz képest kifejezetten jól jött keresztül a Szent Heléna magasnyomású övezeten és az Atlanti óceán déli vízein már jó szélben és bíztató pozícióban, ígéretes nyomvonalon vitorlázik a Jóreménység-fok felé. Jónéhányan, akik még előtte vannak a sorrendet mutató listán, még a magasnyomásban, gyengébb szélben és kedvezőtlenebb helyzetben vannak hozzá képest. Persze a java, a verseny igazán kemény része csak most következik.

Annál is inkább, mert a GGR résztvevői nem a gyors földkerülő versenyeken szokásos módon a déli félteke november-decemberi nyarában vitorláznak majd az Indiai-óceánon, hanem ott most kora tavasz van. Ami sokkal keményebb szelek veszélyét jelenti. A rajt előtt István mondta a várható időjárási nehézségekről: “Minél gyorsabb vagy, annál keményebb időbe érkezel! Ha gyorsan leérsz a déli óceánokra, még elkapod a télutóját és a kora tavaszt. Nyilván a Dél-Atlanti és az Indiai-óceán keményebb lesz a Vendée Globe-on szokottaknál. Elvileg – hangsúlyozom elvileg – a Csendes-óceánnak és a Horn-foknak majd jónak kell lenni hozzánk. De hogy az előtte lévő rész rumlisnak tűnik, az tuti!”

Márpedig a mezőny jelentősen gyorsabban vitorlázik, mint 50 évvel ezelőtt Robin Knox Johnston a Suhailin. Az éllovas Van Der Heede 34 napnyival jár előrébb pedig csak 55 nappal ezelőtt rajtoltak.

A versenyrendezőség tisztában van azzal, hogy extrém időjárással néznek szembe a résztvevők, ezért a múlt héten tovább korlátozta a déli vizeken a versenyzők mozgását. Eddig csak a déli 42. szélességi fok alá nem mehettek a GGR résztvevői, de most már a 40-nél húzták meg a határt!

Van Der Heede a neki éppen fújó 30 csomós szélhez képest nagyon kemény hullámzásról számolt be. Ennek fő oka a Jóreménység-fok közelében a hajózást gyakran nehezítő Agulhas-áramlat, amely a 3-4 csomóval szembe folyik az éppen délről fújó szélnek, amitől a hullámok röviddé és magassá válnak. Ráadásul arrafelé rövidesen 40-50 csomós szelek várhatók.

A mezőny pedig a kezdeti 17-ről már 12 hajósra fogyatkozott!

A sokáig éllovas Philipp Peché bő egy hete 45-50 csomós szélben kormányzásra képtelenné válva sodródott. Eközben szatelit telefonon felhívta a rendezőséget, majd a partnerét is. Kezdetben azt lehetett tudni, hogy megállni készül Fokvárosban. A  telefonálása miatt először csak 18 órás időbüntetést szántak az azóta jó tempóban tovább vitorlázó franciának. Később jelezte, hogy kiköt, ami a versenyszabályok értelmében a Chichester osztályba sorolta volna. Viszont az is kiderült, hogy a haváriája óta immár vagy negyvenszer használta a telefont a partnerét hívogatva. Így kizárták a versenyből. Most már a Chichester Classban sem folytathatja.

A francia Antoine Cousot, aki egy megállás miatt már a Chichester osztályban vitorlázott, bejelentette, hogy kiáll, és a Trinidad-sziget majd Rio de Janeiro felé tart. Elfáradt, bokasérülése van és műszaki nehézségei. Elege lett.

A versenyben lévőknek is vannak problémáik. Susie Goodall a Rustler 36-osán úgy véli, hogy megmozdultak a vantnitartói és két centiméterrel magasabban vannak az eredeti helyzetüknél. Ha ez igaz, akkor elég kockázatos lenne nekivágnia az Indiai-óceánnak! A hajó ereszt is a bekötéseknél. Egyelőre azt mondta, hogy figyeli a problémát.

A finn Tapio Lehtinennek lényegében nincs elektromos áram termelési lehetősége. Az erre szolgáló motorja elromlott, a 300 Watt teljesítményre tervezett napelemei pedig öt százalékon dolgoznak. Kérte a rendezőséget, hogy kikapcsolhassa az áramot használó eszközeit, vagyis a gps nyomkövetőjét is. Ha ebbe beleegyezik a rendezőség eltűnik a térképről, legfeljebb az akkor kötelező napi egy pozícióküldése alapján lesz nyilvántartva.

A francia Loïc Lepage-nak kifogyóban az édesvize, mert a doldrums zónában a várakozásaival ellentétben egyáltalán nem esett. Valószínűleg kiköt majd Fokvárosban (ahol egyébként a hétvégén havazott!).

A második helyen vitorlázó holland-ausztrál Mark Slats gondja ennél kisebb, de épp elég kellemetlen. Érthetetlen módon elfelejtett kesztyűt csomagolni az útra! Mivel az elővitorlái nem betekerősek, hanem felcsatolósak, igen kellemetlen lesz a jeges vizeken számára egy-egy vitorlacsere és általában a fedélzeti munka. Igaz, a kétméteres jól megtermet szólóvitorlázó jól bírhatja az extrém terheléseket, hiszen ő tartja a szóló evezős transzatlanti rekordot!

Ruji
Fotó: Christophe Favreau /PPL / GGR

A verseny honlapja: http://goldengloberace.com/

A Golden Globe Race 2018 állása 2018. augusztus 23-án UTC 8.00 órakor

Skipper Távolság a célig (tmf) Megtett tmf utolsó 24 órában Hátrány az elsőhöz képest (tmf)
1. Jean- Luc VDH (FRA)  18772  151  0
2. Mark Slats (NED)  19282  139  510
3. Are Wiig (NOR)  19462  128  690
4. Gregor McGuckin (IRE)  19496  141  724
5. Uku Randmaa (EST)  19603  67  831
6. Susie Goodall GBR)  19879  59 1107
7. Tapio Lehtinen (FIN)  20341  21 1569*
8. Abhilash Tomy (IND)  20012 128 1240
9. Loïc Lepage (FRA)  20138  76 1366
10.  Igor Zaretskiy (RUS)  20180  35 1408
11.  Istvan Kopar (USA)  20478 128 1706
12. Mark Sinclair (Aus)  20704  89 1932

*Tapio Lehtinen pozícióadata augusztus 20-i.

 

CAROZZO osztály
1 Francesco Cappelletti (ITA) Endurance 35 007 tmf a célig

KIÁLLTAK

Ertan Beskardes (GBR) Rustler 36 Lazy Otter
Kevin Farebrother (AUS) Tradewind 35 Sagarmatha
Nabil Amra (PAL) Biscay 36 Liberty II
Philippe Péché (FRA) Rustler 36 PRB
Antoine Cousot (FRA) Biscay 36 Métier Intérim

 

Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!