IMOCA – Elrajtolt a Retour a la Base szóló transzatlanti, amely fontos Vendée Globe kvalifikációs verseny

Nagyon fontos verseny, néhány versenyzőnek muszáj legalább elrajtolnia

Martinique-szigeténél ma startoltak az IMOCA szólóvitorlázók – köztük Weöres Szabolcs a New Europe-pal – arra a transzatlanti mentre, amelyre még két olyan hajó is megérkezett, akik nem versenyeztek a Transat Jacques Vabre-on, a kétszemélyes futamon, amellyel a hajók átvitorláztak Európából Martinique-re. Különösen fontos a Retour a la Base verseny azoknak, akik még nem szereztek Vendée Globe kvalifikációt. Az Európába visszatérő szóló transzatlanti futam mérföldgyűjtő verseny a földkerülő limitált létszámú mezőnyébe való kerüléshez, de emellett az utolsó alkalom 2023-ban teljesíteni azt a követelményét a Vendée Globe versenykiírásnak, amely előírja a legkésőbb ezen a versenyen való indulást azzal a hajóval, mint amelyikkel a vitorlázó majd 2024 novemberében a földkerülőn is vitorlázna.

A Holcim PRB immár Nicolas Lunvennel, akinek okvetlenül rajtolnia kellett a kvalifikációhoz – Fotó: Anne Bauge

Vagyis vannak még olyanok, akik ugyan jól állnak a mérföldgyűjtésben, vagy új hajós projektjükkel beletartoznak az ezen a jogcímen 13 lehetséges kedvezményezett, mérföldgyűjtés alól felmentett közé, de eddig más hajóval vettek részt az IMOCA versenyeken. Ilyenek például Nicolas Lunven a Holcim PRB-vel. Ez a hajó ugyan megszerezte a kvalifikációt, de Kevin Escoffier-vel, akit az Ocean Race után igen demokratikus módon a “cancel culture” fejlett “demokráciákban” manapság bevett stílusának megfelelően bírósági tárgyalás és hivatalos vizsgálat nélkül kitöröltek az IMOCA világból. Nem tudhatni, hogy pontosan mit is csinált, de törölték. Lásd, mint Johnny Depp, vagy Kevin Spacey színészek esetei. Aztán majd pár év múlva esetleg kiderülhet, hogy a vád, a hír igaz volt-e vagy sem, és akár egy bírósági ügy alapján még rehabilitálhatják az érintettet, de most a vád elég ahhoz, hogy a közösségi megvetés eltűntesse a versenyzőt. Így viszont a helyére lépett Nicolas Lunvennek ezen a versenyen el kellett rajtolnia ahhoz, hogy minősülhesssen az új foiler hajóval.

Jean Le Cam új IMOCA 60-asa_nem-foiler, hanem hagyományos uszonyos, Eric Bellion hajójának testvére – Fotó: Christian Charadon

Vadonatúj hajójával, az “egyszerű” nevű “Tout Commance en Finistere – Armor Lux” nevű hagyományos uszonyos IMOCÁ-val először rajtol Jean Király, vagyis Jean Le Cam, aki ha most teljesíti a minősítést, akkor jövő év novemberében  már a hatodik (!) Vendée Globe részvételére készülhet. Ő még nem érkezett meg Európa felől, vagyis amint Martinique-re ér máris fordul és indul a többiek után.

A kvalifikációra három újhajós versenyző nem érkezett meg

Charlie Dalin betegsége miatt felmentést kapott ez alól. Még a Transat Jacques Vabre rajtja előtt találtak a számára a kvalifikációs kiírásban egy olyan pontot, hogy ha a TJV versenyen ér valakit sérülés, annak elengedik a Retour rajtkötelezettséget. Így Charlie az új hajójával  a MACIF-fal elrajtolt a Transat Jacques Vabre-on és azonnal vissza is tért a partra. A 2024-ben következő két transzatlanti szólóverseny egyikén célba is kell érnie. Akkor neki már nem lesz elég a rajt, mint a többieknek, akik már teljesítették a minősítést.

Feltehetően ugyanezt a kedvezményt megkapja Eric Bellion, akinek a hajója valaminek ütközve megsérült a Transat Jacques Vabre verseny első napjai során.

Sajnos nem érkezett meg Martinique-ra Phil Sharp sem a legújabb, az utolsóként vízre szállt OceansLab nevű IMOCA-val. Elindult át az Atlanti-óceánon, ám eltört az orrsudara, ezért vissza kellett fordulnia Európába. A TJV rajtot még nem érte el, így ő tulajdonképpen a kiírást szigorúan olvasta elbukta azt a lehetőséget, hogy rajtjogot szerezzen a Vendée Globe-ra. Viszont remélem, hogy talál lehetőséget az indulásra és ehhez a rendezőség is partner lesz. Jelenleg ugyan 45 versenyző pályázik a lehetséges 40 rajthelyre, de lehet még kiesés, visszalépés is 2024 novemberéig. Illetve egy darab versenyzőt a rendezőség is betehet a rajtolók közé.

Phil Sharp hajója nagyon feszített tempóban épült, de nem jutott el a martinique-i rajthoz

Harmincan rajtoltak el, harmincketten lesznek

November 30-án helyi idő szerint 11 órakor 30 IMOCA 60-as vágott neki a 3500 tengeri mérföldes a francia Lorient-be vezető távnak. Ketten még úton vannak Martinique felé. Ők pihenés nélkül fordulnak vissza Európa felé. Egyikük a már említett Jean Le Cam. A másik elkéső Tanguy Le Turquois, aki még ma odaérhet a rajtvonalhoz.

Néhányan, akik versenyeztek a Transat Jacques Vabre-on, nem indulnak a keletre tartó transzatlanti versenyen. Nekik már megvan a szükséges kvalifikációjuk és a mérföldgyüjtő versenyben is nagyon jól állnak. Ezek a versenyzők: Justine Mettraux, Benjamin Dutreux és Giancarlo Pedote.

A mezőnyben természetesen ott vitorlázik a New Europe-pal Weöres Szabolcs. Számára az a feladat, hogy egyben, épségben megérkezzen a célba, és elkönyvelhesse magának a Vendée Globe kvalifikációért zajló versenyhez az ezért járó 3464 tengeri mérföldet. A rajt után egy nappal a 24. helyen vitorlázik.

A kép közepén a New Europe – Fotó: Anne Bauge

A harminc IMOCA gyenge keleti szélben rajtolt, és az első napokban mindenki észak felé tart. Előttük az Atlanti-óceán északi felén kialakulóban, erősödőben van  egy magasnyomású anticiklon, amely keletre huzódva, megerősödve és kelet-nyugati irányban kiterjedve az Azori High lesz. Ennek az anticiklonnak kell az északi oldalára jutni, hogy ott bőszélben száguldva közelíthessék majd a hajók Európát. Az elsők legkorábban december 9-én érkezhetnek meg Lorient-be, vagyis a visszaút feltehetően gyorsabb lesz, mint a Transat Jacques Vabre-on a nyugatra tartó menet, amikor a győztes is közel 12 napot vitorlázott.

A verseny nyomkövető oldala ITT található

 

 

Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!