Ki lesz az idei, 51. Kékszalag győztese?

Az egyszerű válasz a kérdésre természetesen az, hogy jó eséllyel mindenki, aki részt vesz a versenyen

Bármennyire banális is ez a mondat, valóban így van. Hiszen a tókerülő futam minden versenyzőnek egyedi élményt nyújt, még ha ez esetenként végül nem is a legszebb, legkellemesebb, legsikeresebb, ám az emlékek végül a többséget előbb-utóbb arra késztetik, hogy jövőre újra jöjjenek. De most ebben a cikkben arról lesz szó, hogy abszolútban ki érhet elsőként a célba. Az eredeti 1934-es kiírás is elsősorban a Balaton leggyorsabb hajójának a megtalálásáról szól, még ha a sok kategória révén számos hajó csapata nevezheti magát Kékszalag győztesnek.

Talán igaz az a mondat is, hogy a mostani 51. Kékszalag Nagydíj minden idők legizgalmasabbjának ígérkezik a sok esélyes hajó miatt. Indult már korábban létszámban több katamarán is, de a mostaniak mind erősek, nincs köztük sokkal kisebb, sokkal lassabb. Persze a legerősebb élmezőnyről szóló kijelentés jó eséllyel igaz lesz jövőre és azután is, mert a csúcstechnológiát képviselő hajók száma évről-évre növekszik.

Olyan külföldről érkező menő többtestűről, mint a tavalyi győztes svájci Safram (amely egyébként már magyar tulajdonba került) jelenleg nem tudok. Így idén 10 győzelemre képes magyar katamarán lesz a rajtvonalon és a várhatóan gyenge szélben sokak szerint még a leggyorsabb egytestűeknek is van halvány esélyük arra, hogy lépést tartsanak velük. Hiszen az előrejelzések szerint nem számíthatunk erős szélre.

Várható időjárás

Csütörötökön és a verseny további idején is Közép-Európában nyugodt körülmények várhatók. A Brit-szigetek felett tanyázó alacsonnyomású és a spanyol atlanti partoknál lévő magasnyomású időjárási rendszerek középpontja alig mozdul, hasonlóan az Oroszország felett lévő alacsonnyomásúhoz. Így a Balatonon is elsősorban lokális szelek érvényesülhetnek. Mindezt persze egészen apró változások, például egy felhősödést okozó áramlás vagy éppen a tiszta ég adta lehetőségek befolyásolhatják. A Kárpát-medence mindig is nehéz feladat elé állította a felszíni előrejelzésen dolgozó meteorológusokat. Ez persze vigaszul is szolgálhat, ha a számítások éppen nagyon gyenge szeleket várnak. A délies légáramlatokból lehetnek óriási szélcsendes lavórok éppúgy, mint gyönyörűen kifújt délnyugati szél.

fotó © HAJOZAS.HU

A várható élmezőny

A tíz gyors katamarán mezőnye áll a kétárbócos rekordtartó Pauger 50-50 mellett, két America’s Cup 45-ösből, három Decision 35-ösből, két így-úgy módosított Ventilo M1-es katamaránból és két Extreme 40-esből. Mellettük két Libera, az immár ősellenfeleknek tekinthető Raffica és a Principessa, illetve a náluk nehezebb, de kis szélben gyors, egykor sokszoros győztes Lisa szállhat harcba a egjobb helyezésekért.

Roland Gaebler szerint a tíz minőségi katamaránnak köszönhetően az eddigi  legizgalmasabb verseny várható

A többieket sem lebecsülve három csapat kiemelkedik az esélyesek közülük: az Opel Fifty-Fifty, és két Decison 35-ös, a Prevital Litkey Farkas csapatával és a New Black Jack egység Roland Gaebler vezetésével.

Opel Fifty-Fifty

fotó © HAJOZAS.HU

A Kékszalag rekordtartót nem kell bemutatni. A sebességpotenciálja óriási, talán csak nagyon gyenge, 0-5 csomós szélben van hátránya, különösen, ha egy szélcsendes lavórban teljes megállásra kényszerül, és a lengedezve újra ébredő szélben meg kell indítani. Plusz a két árbóca és sok vitorlája miatt a legnehezebben kezelhető hajó a tíz közül. Ám Józsa Márton legénysége nagyon összeszokott és kitűnően ismeri már a hajót.

Apropó legénység, hajóismeret és összeszokottság. Ez az egyik legfontosabb, döntő tényező ezek között a nagy sebességpotenciállal bíró versenygépek esetében. Ha a hajó kezelése már szinte motorikus, megszokott tevékenység a legénységének, ha pontosan tudják milyen szélben milyen szélszögön vitorlázhatnak a leghatékonyabban a cél felé, akkor egyre több idejük lesz „kinézni” a hajóból, magyarul a taktikára, az irányválasztásra koncentrálni. Ebben Józsa Márton csapata, akik a Wild Joe Mini-Maxin is együtt vitorláznak a mediterrán vizek nagy versenyein, a legfelkészültebbek egyike.

Tavaly új vitorlákkal indultak a Kékszalagon, amelyeket a rajtra nem tudtak megfelelően bevitorlázni, kiismerni. Ennek negatívumait főleg a verseny első felében és a szél gyengülésekor szenvedték meg. Akkor a nyugati medencébe már jelentős hátrányban vitorláztak a Saframhoz és a Previtalhoz képest, amelynek ledolgozására nem nyílt esélyük.

Józsa Márton elmondása szerint mára nagyot léptek előre ezen a téren és így most a gyengeszeles előrejelzések ellenére is bizakodással néznek a verseny elébe. Azt pedig sokszor láthattuk már, hogy 8 csomósnál erősebb szélben, bizonyos szélszögeken micsoda elképesztő sebességre képesek. Így idén is ők az egyik legnagyobb esélyesek.

Én speciel már csak azért is drukkolok nekik, mert ez a hajó a Kékszalag történetének egyetlen színmagyar győztese. Esetükben nem csak a hajó épült Magyarországon, de a kétárbócos koncepció, illetve a hajó tervei is teljesen egyediek. Paulovits Dénes ötlete, tervei alapján született a kápolnásnyéki Pauger műhelyben. Máshol, más vizeken ilyen különlegesség nem vitorlázik. Büszkék lehetünk rá.

Prevital – Decision 35

Litkey Farkas elképesztő mennyiségű Kékszalag győzelméből kettőt (2016, 2017) már ezzel a hajóval érte el, és kétszer végzett a második helyen. Az ő vitorlázó tudása kiemelkedő, tókerülő tapasztalata utolérhetetlen, hiszen csak versenyben – a szólóvitorlás tókerüléseit is számítva – már több, mint harmincszor teljesítette a tókerülő pályát. Ráadásul kevés nála higgadtabban taktikázó vitorlázó akad Magyarországon, aki ráadásul hozzá hasonló sikeres olimpiai kishajós eredményekkel is bírna.

A csapata is rendkívül összeszokott, az elmúlt években bizonyosan a legtöbbet edzettek a D35-össel. Pontosan kidolgozhatták már a hajó úgynevezett „target táblázatát”, vagyis azt, hogy az adott vitorlázattal, adott szélben milyen szélszögön kell vinniük a hajót, hogy a tőlük telhető leghatékonyabb módon haladjanak a legközelebbi célpontjuk felé. Mindezek miatt talán ők látnak kifelé a legtisztábban a hajóból, nekik vonja el a legkevesebb energiát a manőverek végrehajtása vagy a hajó sebességének optimalizálása.

Idén a felkészülésben és várhatóan a versenyre is külföldről erősítettek nagynevű katamarános menővel, ami jól is elsülhet, meg rosszul is, bár ez utóbbira kicsi az esély.

Nekik is drukkolok persze (nem játszom el a független megfigyelő szerepét), mert Farki finnes korunkból eredő évtizedes haverom, és imádom látni (ellenfélként utáltam nézni) azt ahogy a szigorú, fegyelmezett taktikázásába olykor művészien meglepő és kápráztató elemeket lop. Amelyeket mire megért az ellenfél, cselekedni ellene már túl késő.

A két D35, fotó © HAJOZAS.HU

New Black Jack – Decision 35

A kormányos/skipper német Roland Gaebler 2010-ben első Kékszalag fellépésekor egy kisebb katamaránnal győzött, pedig akkor legendás nevek is voltak a mezőnyben (Roman Hagara, Andreas Hagara, Mitch Booth). A Kékszalag és a Balaton szerelmese, aki a többtestűek kánaánjának tartja a tavunkat, és nem múló lelkesedéssel jön versenyezni, egyre több időt töltve nálunk. Nem mellesleg a jelen mezőny legsikeresebb katamarán versenyzője, hiszen tízszeres világbajnok kisebb osztályokban. Ötszörös olimpikon, egyszer Tornadóval bronzérmes is volt, 2000-ben Sydney vizein. De vitorlázott ő sebességi világrekordot 2001-ben Steve Fossett legendás Playstation katamaránján, és több éven át versenyzett az Extreme Sailing Series versenysorozaton is. Ahogy ő vezeti a katamaránt az egy külön klasszis.

Pár éve a Black Jack csapathoz csatlakozott és vitte a hazai versenyeken az SL33-as katamaránt, amely azonban bizonyos szelekben hátrányban volt a leggyorsabbakhoz képest. Idénre a Balatonra hozták a Genfi-tóról az egykor Phaedo 2 névre hallgató Decision 35-öst. Vagyis a New Black Jack ugyanolyan hajó, mint a Litkey csapaté.

New Black Jack, fotó © HAJOZAS.HU

A Décision 35-ös talán a legsokoldalúbb típus, ezért a leginkább való a Balatonra. Nagy sebességpotenciállal bír gyenge és erős szélben egyaránt. Ez a katamarán típus másfél évtizede legyőzhetetlen a Genfi-tavi tókerülőn, a Bol d’Oron.

Ugyanakkor új, fiatal, tapasztalatlan csapattal vitorlázik. A fejlődésükre rengeteg időt fordított, április óta minden hónapban edzőtáboroztak a Balatonon, így egyre összeszokottabbak. Roland feladatának tartja fiatal vitorlázók tudásának fejlesztését. Rendkívül kommunikatív, vidám, optimista és energikus ember.

Elmondása szerint nem a győzelemre hajtanak, de szeretnének legalább dobogóra kerülni. Ez szép, szerény nyilatkozat, de tudjuk jól, láttuk, milyen versenyfarkassá válik, ha kormányt ragad. Így aztán biztos, hogy a maximumot hozza ki a lehetőségeiből a tókerülőn, ami pedig elegendő lehet a győzelemre is.

Persze, hogy nekik is drukkolok, Roland Gaebler – őszintén szólva német vitorlázóknál ritkán tapasztalható – egyszerűen barátságos és fékezhetetlenül lelkesedő természete miatt, amiért és ahogy szereti a Balatont, minket és a vitorlás életet.

Az én titkos favoritom

Persze, hogy van legalább egy titkos favoritom is! Az idén Magyarországra került katamaránok egyike, a most Nanushka Safranek néven versenyző Ventilo 35-ös nem más, mint a tavalyi győztes svájci Safram. Ez persze csak azt bizonyítja, hogy az elsősorban gyenge szélre még a Gautier-csapat által feltuningolt hajó képes a Kékszalag győzelemre.

Safranek, fotó © HAJOZAS.HU

Nekem azért a titkos favoritjaim, mert Váradi Szabó János kormányozza, akinek tapasztalt legénységéhez az egyik legsokoldalúbb magyar vitorlázó Goszleth Marcell csatlakozott. A Bimbi becenévre hallgató Váradi Szabó János mindezidáig egy Ventilo 28-assal szedte olykor darabokra az ellenfelek idegeit a versenyeken.

Vagyis ő az egyik legtapasztaltabb magyar katamarán kormányos és a csapata is összeszokott. Ellenük szól, hogy a hajó csak egy hónapja érkezett meg. Bár a régi svájci tulajdonos itt töltött pár napot és átadott a hajó beállításával és kezelésével kapcsolatban minden lehetséges információt, ám az ilyesmi nem egyszerűen leírható adatok és megfogalmazható tudás, hanem azt rengeteg vitorlázással kell hatékony használatra érlelni. Mindenesetre Goszleth Marci elmondása szerint Bimbi jól ráérzett a hajóra, remekül vezeti, és ugyan nem tartják még magukat esélyesnek, azért érzik, hogy nagyon erős gépen ülnek.

Én pedig bízom abban, hogy az átkeresztelt Saframot már csak megszokásból is az élre viszik! Meg aztán szeretek egy kicsit esélytelenebb kedvencet választani.

A többiek

Remélem nem sértek meg senkit azzal, hogy a fenti négy hajót esélyesebbként kiemeltem a tízből. Ez nem a többiek kritikája. Ám a most következő hat hajót valamilyen hiányossága miatt kevésbé esélyesnek gondolom, és ebben még bőven tévedhetek is, hiszen nem figyelem őket nap mint nap. Van, ahol a csapat új, vagy éppen a hajó ismeretlen nekik. Ilyen a harmadik Decision 35-ös a Racing Django, amelyen a Petrányi Zoltán vezette csapat versenyez. Bármennyire jó vitorlázók is alkotják a legénységet egyelőre a másik két D35-öshöz képest csak töredéknyi időt edzhettek az új katamaránjukkal.

Racing Django, fotó © HAJOZAS.HU

A két AC45-ös csak bizonyos szelekben elég gyors. Kaiser Kristófék MKB Extreme Sailing Team névre keresztelt hajója szárnyas, profilvitorlás repülő darab, de a mostani várható gyenge szél miatt, egyenes sverteket szereltek a hajójukba. A szárnyakkal parádés tempóban nyerték a Pünkösdi Regatta Földvár-Keszthely szakaszát, de a gyengébb szelekben elvéreztek, amikor a szárnyakat fékként vonszolták maguk alatt. Az egyenes uszonyok most előnyösebbek lehetnek számukra, de azt hiszem ez most egy nem kiérlelt újdonság nekik, és lesznek olyan időszakaik, amikor hátrányban lesznek a szerintem esélyesebbekként felsoroltakkal szemben.

RSM2, fotó © HAJOZAS.HU

A másik AC45-ös már Magyarországra érkezése után azonnal úszóra lett átépítve és hagyományos, ráadásul megnövelt felületű a vitorlázata. Már a tavalyi Kékszalagon is így szerepeltek. Gyenge szélben Vándor Robiék veszélyesen gyorsak lehetnek, de egy teljes Balatonkerülés során szerencséjük is kell legyen a győzelemhez. Arra meg nem lehet bazírozni.

A HUN3 Bogi néven futó sokszor átalakított Ventilo 35 Plus eddig még nem mutatott olyan kiugró teljesítményt, amitől beléphetne a nagy esélyesek közé. Ettől Büki Gáborék még meglephetnek mindenkit, de hát ezen a szinten általában nincsenek csodák.

HUN3 BOGI, fotó © HAJOZAS.HU

Az Extreme 40 katamaránok ezúttal ketten vannak, mert a harmadiknak az árbóca tört a Fehér Szalagon. Az indulók a Thunderbird Sailing Team Behek István vezetésével és a tavaly Centomiglia győztes, Roman Hagara-verő The Red, amelyet már Sárközy „Maugli” András kormányoz. Nekik inkább az erős szél kedvezne, de bizonyos szélszögeken vitorlázva még olyankor is sebességi hátrányban vannak az élre várható hajók többségével szemben.

RED, fotó © HAJOZAS.HU

Egytestűek

Amikor gyenge szél várható egész versenyen, akkor automatikusan rávágjuk, hogy a Liberák is esélyesek. Hiszen ilyen körülmények között Király Zsolték a Rafficával elverték a többtestűeket a Rund umon, a Boden-tavi tókerülőn. Ő poénkodva azt is mondta a minap, hogy elküldte már futni az embereit. Jó kondival jól tudnak majd pumpálni a flautéban, hogy szépen lekerülhessék a katamaránokat.

Raffica, fotó © HAJOZAS.HU

Akármennyire jó hajó és jó csapat vitorlázik a Rafficán, akármennyire komoly ellenfelük az Oroszlán Péter vezette Principessa, azok az idők, amikor a Liberáknak még komoly esélyük volt elcsípni a gyors katamaránokat, sajnos elmúltak. Pedig gyönyörű, amikor tizennégyen összedolgoznak a szárnyakon, hogy ezek a szép madarak szálljanak a vízen.

A Lisát jó látni, mint a múlt egyébként szépen megfiatalított győztesét, de Szloszjár Gábor csapatának az esélye a Liberákénál is kisebb. Még ha ott lesz a fedélzeten a híres Patucelli hajóépítő dinasztia ma aktív feje, akkor is.

Viastein Terkovek Lisa Epitok Kupaja 2018 Balatonfured Dronfoto HAJOZASHU

LISA, fotó © HAJOZAS.HU

De okoskodhatok én akármennyit! Holnap minden kiderül, és a sportban, a vitorlázásban meg különösen az a gyönyörű, hogy az élet sokkal ötletesebb és színesebb, mint a képzeletünk.

Ruji


Az 51. Kékszalag idején a HAJOZAS.HU fotósait a Pick Up 4 x4 Limitless terepjárói szállítják!

Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!