Majthényi és Domokos az élen a balatonföldvári Európa-bajnokságon

Erős, majd egyre fogyatkozó szélben három futam szerdán

A balatonföldvári FD Európa-bajnokság harmadik versenynapján az előző napi szélcsend után az eredetileg tervezett kettő helyett három futam megtartására készült a rendezőség és a versenyzők. Ehhez jó muníciót ígért a reggeli erős északi szél.

16 nemzet 67 hajója érkezett a Spartacus Vitorlás Egylet vitorlástelepére. A hétfői első versenynapon gyenge szélben sikerült lebonyolítani a tervezett két futamot. Ezek után a dán Jörgen Boysen-Möller kormányozta hajó vezetett a tizenháromszoros világbajnok szparis kettős, Majthényi Szabolcs és Domokos András előtt. Kedden aztán nem fújt elegendő szél ahhoz, hogy a Fluck Bence vezette rendezőség vízre küldhesse a mezőnyt.

A szerda reggeli 20-25 csomós (Beaufort 6-os) északi szél hét gyakorlatlanabb párost visszatántorított a kihajózástól. Saját képességeik pontos ismeretében feltehetően ők döntöttek jól. Ugyanis, elsősorban a mezőny hátsó feléből néhány csapat túlzottan bátornak bizonyult. Már a rajt előtt is akadt boruló hajó, többen pedig a futamon versenyezve estek nagyot. Ez fokozott kockázatot jelent a sekély vízű  Balatonon, ahol a hajók hosszú árbóca könnyen belefúródik az iszapba, aminek jó eséllyel árbóctörés a vége. Mindenesetre a Spartacus VE mentőmotorosai a megszokott profi szaktudásukkal remek munkát végeztek, és mindenkinek időben segíteni tudtak a hajók visszaállításában, és  néhány elfáradó versenyző partra jutásában. De olyan versenyzők is akadtak, akik új árbócot a hajójukba szerelve még visszatértek a következő futamra.

A magyar világbajnokok átvették a vezetést

Nagyon nehéz nap volt, amelyen a körülmények folyamatosan változtak, miközben a délelőtti, kezdetben csaknem viharos erejű szél a második futamra jelentősen legyengül és hektikussá vált. A napi harmadik futamon pedig a rendezőség még pályarövidítést is elrendelt, nehogy a szél teljesen elfogyjon mielőtt a versenyzők a célvonalhoz érnének.

Majthényi és Domokos legnagyobb ellenfele ezen az Európa-bajnokságon az olimpiai bajnok és bronzérmes, kilencszeres világbajnok dánok mellett elsősorban a rostocki Borowski-testvérek kettőse ás a holland Kramer-Geelkerken egység. Ám Olcsiék az első erősszeles futamon nagyon leiskolázták a mezőnyt. Remek rajt után a mezőnyt lekeresztezve, az ellenfeleket kontrollálva már az első cirkálószakaszon látványosan nagy előnyt szereztek, amelyet aztán még növelve magabiztosan győztek. A nagy ellenfél dánok csak 5. helyen értek célba, így az első napi kocka máris fordult és a magyar hajó került az összetett lista élére.

A tizenháromszoros világbajnokok bőszélben

Kellett a nagy előny, hogy az utolsó körben kímélhessék a hajójukat, mivel a Hollandiban erős szélben fontos alsó vantnijuk behúzója elszakadt. Kibírták, győztek, majd rohanniuk kellett a partra a hajót szerelni, hogy a következő rajtra visszaérjenek.

A második futamon már nagyot csökkent a szél ereje, óriásiakat fordult és egyre több gyengeszeles folt vándorolt a pályán. Egy rajt utáni szélforduló Majthényiéket is kedvezőtlen helyzetbe hozta, így egész futamon kapaszkodniuk kellett előre, hogy az eközben élen vitorlázó legnagyobb ellenfelek nehogy nagy pontelőnyt gyűjtsenek. Fokozatosan jöttek előre és célvonalon centikkel előzve egy német hajót a 3. helyre értek. Ezen a futamon a Borowski-testvérek győztek.

Jörn és Bodo Borowski – az EB negyedik futamának győztesei

A következő, még hektikusabb szélben vitorlázott futamon viszont végig az élen vitorlázva újra visszaszerezték az összetett első helyet a dánoktól.

Öt futam után a pontszámításban már egy kieső is van, vagyis mindenkinek a legrosszabb eredménye nem számít. A pénteken befejeződő Európa-bajnokságot kilencfutamosra tervezték. Nyolc futam lebonyolítása után már két rossz eredmény is ejthető.

Majthényi Szabolcs a szerdai futamokról

“A végére keservessé vált a szélhelyzet. A mai harmadik futam rövidített befutójánál gyakorlatilag szélcsendben evickéltünk át a célvonalon. Aztán a mögöttünk jövőknek újra frisssült kicsit, de jó, hogy lerövidítették a futamot, mert már nagyon kiszámíthatatlan lett a szél. Így nem kellett még egy cirkálószakaszt kiszenvednünk. Jól ismerjük a helyi viszonyokat, de nem mindig lehet az emberfogást összeegyeztetni a széltaktikával. Már az előző futamban is az jelentett problémát, hogy az utolsó krajcban a mögöttünk vitorlázó két német két irányba indult. Mi a jobbikat választottuk, őket fogtuk, a széltaktika meg mást mondott. Látszott, hogy nem arról az oldalról fog megjönni a frissülés, amerre mi mentünk. A cél előtt az addig tartott ellenfelünk legalább öt helyet bukott, mi pedig a másikkal, akinek bejött a másik oldal, éppen együtt értünk a célvonalra. Azt nem tudom megmondani, hogy melyikünk volt előrébb, csak centiken múlhatott, ki lett a harmadik a futamban…”

Célfotónk

Fokozatosan gyengülő, olykor ki-kihagyó szélben zajlott a negyedik és különösen az ötödik futam

A legnagyobb ellenfél kormányos: Jörgen Boysen-Möller

Sokadszor jár Balatonföldváron a Repülő Hollandi osztály legendás versenyzője, nyert már itt világbajnokságot is. Még az FD olimpiai korszakában kezdte gyűjteni a világbajnoki és olimpiai érmeket. 1988-ban olimpiai bajnok volt Pusanban és világbajnok Medemblikben Christian Grönborggal az oldalán, majd bronzérmes lett Barcelonában az unokatestvéréverel Jens Boysen-Möllerrel vitorlázva. Összesen kilencszeres világbajnok. Az elmúlt húsz évben a testvérével Jacobbal versenyzett. Még idén a magyar bajnokságon is vele indult párban, de Jacobnak meg kellett műteni a térdét. Új mancsaft után kellett nézni az EB-re, és ki mást talált volna, mint újra csak a kuzint, Jenst.

“Jens-szel egykor nyertünk olimpiai bronzot és világbajnoki aranyat, de ő huszonhat éve nem ült Hollandiban. Mielőtt idejöttünk volna, még Dániában edzettünk újra két órát együtt, de hát azért akadnak gondjaink, különösen a mai első futamban, az erős szélben éreztük a kimaradt éveket. Kis szélben most jobb a sebességünk. FD-ben a mancsaft szerepe nagyon összetett. Egy jó legénység legalább annyira fontos a sikerhez, mint a kormányos. Neki nagyszerűek a képességei, valamint egyre jobban megtaláljuk az egykori összeszokottságunkat, de azért még jó pár óra közös edzés elkelt volna.

A mai első futamon erősebb szél fújt, mint vártuk, nem a megfelelő génuával rajtoltunk. A mai második futamunk jól sikerült, a harmadikban viszont nagyon rosszul rajtoltunk, hátulról kellett előre küzdenünk magunkat. Végül felértünk a hatodik helyre, ám lehetett volna jobb is. A cél előtt hátszélben már jártunk előrébb, de aztán beálltunk egy lavóraba, szélcsendes foltba.

fotó © HAJOZAS.HU

Ha jól számolom ötödször vitorlázom itt. Szeretem a Spartacus klubot, mindig jó itt lenni. Viszont a Balatonon nagyon nehéz jól menni. Erős szélben a rövid és magas hullámokhoz kell különösen jó hajóvezetés, na meg a szél nagyon sokat forog, és olykor, amikor legyengül, hatalmas lavórok vannak benne, mint ma is. ” – nyilatkozta a HAJOZAS.HU-nak az olimpiai bajnok vitorlázó

Öt futam után, egy kiesővel számolva Majthényi Szabolcs és Domokos András előnye Boysen-Möllerék előtt 5 pont. A verseny még messze nem dőlt el. A következőekben ismét gyengébb szél várható, amilyenben a dánok az első versenynapon már bizonyították, hogy nagyon jók. A magyarok közül még az élmezőnyben a kilencedik helyen áll a Ziegler János – Czeizel Balázs kettős.
Részletes eredmények olvashatók a verseny honlapján ITT.

Ruji

A verseny honlapja: https://www.fdeuro2019.com/
Facebook oldala: https://www.facebook.com/spartacusvitorlasegylet
Instagram: instagram.com/spartacus_ve
Twitter: https://twitter.com/sparifoldvar

Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!