Maxi Yacht Rolex Cup magyar résztvevőkkel

Ideális vitorlás helyszínen tökéletes széllel

A világ legszebb vitorlás versenyhajóiból 8 kategóriába sorolva 50 versenyez szeptember 2-ától 7-ig Szardínián Porto Cervo kikötőjéből indulva, jórészt a környék sziklaszigeteivel kijelölt pályákon vitorlázva. A versenyen ezúttal magyar résztvevők is vannak. A Mini Maxi Racer 2  osztályban versenyzik a 60 lábas Wild Joe Józsa Márton csapatával illetve egy új egyedi építésű 80 lábas Grand Soleil, a legnépesebb Mini Maxi – Cruiser/Racer kategóriában versenyző Essentia fedélzetén Dénes Bence a profi csapat tagja. Az első futamon mindkét hajó az abszolút sorrendben elől ért célba osztályos ellenfelei előtt, ám az előnyszámítás hátra sorolta őket. Erről bővebben lejjebb.

A verseny felvezető videója:

Ez a 30. Maxi Yacht Rolex Cup

A Yacht Club Costa Smeralda (YCCS) a Nemzetközi Maxi Szövetséggel karöltve 1980-ban rendezte meg először ezt a versenyt, amelynek 1985 óta névadó főtámogatója a Rolex. Nem véletlenül, hiszen az elegáns és méregdrága órákhoz hasonlóak az itt résztvevő hajók: a legdrágább és részben a legmodernebb tengeri versenyvitorlások. Azért csak részben a legmodernebbek, mert az egyik osztály a J-Class típusú hajóké. A harmincas évek America’s Cup yachtjai régi pompájukban tündökölve vetélkednek itt, és a siklatós bőszeles meneteket leszámítva a sebességükre sem lehet panasz a modern csodák között.

A hajók 8 kategóriára osztva futnak partmenti pályaversenyeket. Olykor bójákkal jelölt krajc-hátszél pályákon vitorláznak, gyakrabban a Szardínia körüli szigetek körül kijelölt pályákon teljesítenek navigációs futamokat. Az első napon Mini Maxi Racer 1 osztályba sorolt öt 72 lábas hajó futott két “up and down”, vagyis krajc-hátszél futamot, míg a többiek a szigetek körül vitorláztak 30 tengeri mérföldes, a Maxi Racerek (J-Class) és a Wally kategória 34 és fél tengeri mérföld hosszú pályákon.

A Maxi Yacht Rolex Cupon szombatig zajlanak a futamok. Ha minden a tervek szerint alakul, akkor csütörtökön pihenőnapjuk lesz a versenyzőknek.

Az első napi győztesek: SuperNikka (Mini Maxi R2), Wallyño (Mini Maxi Racer/Cruiser), Six Jaguar (Mini Maxi Cruiser/Racer), Rambler (Maxi Racer),  All Smoke (Maxi Racer/Cruiser), J Class Topaz (Supermaxi), és a WallyCento Magic Carpet Cubed (Wally Class). Részletes eredmények ITT találhatók.

Brad Butterworth háromszoros America’s Cup győztes, a Rambler taktikusa mondta az első futamról: “Tökéletes nap volt a Porto Cervónál tipikus időjárással. Frissülő misztrál, majd egy szélváltó a befutónál. A szigetek körüli pálya tökéletes volt, ideális körülményekkel, egy gyönyörű cirkálással fel a Bomb Alley-n és egy szép bőszeles vágtával vissza a Monaci-sziget felé.

RAMBLER 88 a Maxi Racer osztály nagy esélyese és az első futam leggyorsabbja – Fotó: Carlo Borlenghi

Magyarok elől és mégis hátul

A hajók az osztályokon belül sem egyformák, itt egyedi yachtok vetélkednek, így a végeredmény nem azonos a befutási sorrenddel, hanem a versenyzők pályán töltött idejét a hajók előnyszámaival szorozva születik meg az adott futamon a csapatok számított menetideje. A Maxi Yacht Rolex Cupon természeresen nem egy olyan szubjektív elemeket tartalmazó gyenge rendszertalkalmaznak, mint a balatoni nagyhajós versenyeken leginkább használatos yardstick, hanem a tengeri versenyzésben legjobban bevált IRC előnyszámítást, amely szigorúan a hajók technikai paraméterei és felszereltsége alapján állapít meg előnyszámot. Nyilván ez sem tökéletes, ez sem szűrheti ki teljesen a technikai különbségeket. IRC előnyszámítással sem lehet elérni, hogy az eredmény csakis a csapatok vitorlázó teljesítményétől függjön, hiszen minden szélben tökéletes előnyszámítás nincs. Mindenesetre ez a magyar yardstick számításnál azért messze jobb, igaz lényegesen költségesebb is. De, amint az a hajókat nézve is elég nyilvánvaló, az itt versenyző csapatok más költségtartományban élnek…

Az első 30 mérföldes pályán a Wild Joe elsőként ért célba a kategóriájában, de az időeredménye végül a negyedik helyre volt elég olasz, spanyol és brit hajók mögött. A ketegóriában 60-68 lábas Mini Maxik versenyeznek. A Wild Joe 2017-ben lett modernizálva többek között egy DSS szárnnyal, ami nagyot javít a hajó teljesítményén 15 csomós szél felett, de természetesen rontotta az előnyszámukat.

Még markánsabb különbséget élhettek meg Dénes Bencéék a Marco Ceccarelli tervezésű Essentián.

Az Essentia 80 lábas egyedi építésű Grand Soleil első versenye a Maxi Cup. A legénység magyar tagja Dénes Bence

A vadonatúj 80 lábas egyedi Grand Soleil 3 óra és 15 percnyi vitorlázás után másodikként ért célba, ám a szorosan befutó mezőnyben ezzel a számított eredményben a 13., vagyis az utolsó helyre kerültek. Kategóriájukban övék a legnagyobb, leghosszabb vízvonalú hajó. A futamelső brit Anthony Ball 65 lábas Swan hajója a Six Jaguar hét és fél perccel utánuk ért be a célba.

A Wild Joe skippere Józsa Márton a futamról

“Elég érdekes nap volt. Bejött a misztrál, 10-12 csomóval fújt a rajtnál és fokozatosan erősödött. Jó volt a rajtunk és az első szakaszon krajcban jó oldalon mentünk. Csak az Ambersail 2  Volvo Ocean Racer 65-ös volt gyorsabb nálunk. Másodiknak kerültük az első pályajelet, ahonnan bementünk a szigetek közé. Ott elkövettünk néhány taktikai hibát és lemaradtunk. Ezután egy hosszú íven kellett kerülni a szigeteket az éles menettől egyre bővebb szélben haladva. Itt volt egy sikertelen próbálkozásunk a frakcionális Code Zéró felhúzásával, ami elakadt.  Így egyből az A2-vel kezdtünk menni. Mivel a szél eddigre 18-20 csomósra erősödött, tudtuk használni a foilunkat (DSS-szárny). Akkor viszont elég brutális sebességeket mutattunk! 

Az ellenfelek itt nagyjából öt perccel előttünk voltak. Az osztályban a legjobb előnyszámmal a Supernikka nevű Mills 62-es bír. Második ilyen szempontból a Mistral (Pelotari Project) 68 lábas Vismara, aztán az egyedi építésű 60-as Spectre jön. Nekik mind jobb az előnyszámuk, mint nekünk, míg ebben a legrosszabbul a VOR 60-as áll, az Ambersail 2. Nekik van magasan a legrosszabb szorzójuk.

A következő szakaszon a szárnyon repülve mindenkit visszaelőztünk. Akkor úgy mentünk, hogy a többi hajóról csak lestek, vajon mi mit csinálunk. 18-20 csomó közötti szél volt, mi pedig 22 csomókat repesztettünk. Szerintem azon a szakaszon a Maxi Racer éllovas Rambler után mi voltunk a leggyorsabbak a vízen. Ott minden ellenfelet, még a Volvo 65-öst is megelőztük. Ezután jött egy futtatott krajcos menet, ami nekünk határon volt a DSS-használatot tekintve. Amikor 60 foknyira vitorlázhattunk a széltől, akkor már dolgozott a szárny, élesebb menetben nem. Használtuk végig, de ott már nem volt sebességelőnyünk. Majd jött még egy öt-tíz perces bőszeles szakasz, ahol újra beindultunk, de utána a cél előtt sajnos totál leállt a szél. A misztrált itt elnyomta a beinduló helyi termikus szél, mindenki megállt, de eközben persze még a hátrébb fújó maradékkal mindenki utol is ért. A hátralévő rövid szakaszon ugyan sikerült még elsőként beérnünk a célba, de rövid időn belül befutottak a többiek is. Így az előnyszámok döntötték el a sorrendet. 

Stu Bannatyne és Józsa Márton a Wild Joe fedélzetén

Ahhoz, hogy előnyszámításos sorrendben is megverjük a többieket – különösen az itt már többször győzött Supernikkát -, ahhoz nagyon össze kell kapnunk magunkat. Nem férnek bele olyan hibák, mint amilyeneket ennek a futamnak az első felében vétettünk. Azt számolgattuk, hogy ha a szél nem áll el így nullára a végén, akkor talán megverhettük volna őket. Tehát elvileg az esély megvan.”

Második napi Wild Joe esélyek

A keddi előrejelzés közepes szelet ígér. A Mini Maxi Racer 2 osztály hajóinak egyszer sem lesz krajc-hátszeles pályaversenyük, minden futamukat a szigetek közti változatos pályán és hosszabb távon futják. Ez előnyös a Wild Joenak, amely a DSS-szárnyával és billenthető tőkesúlyával nem a sokmanőveres pályafutamokra termett.

A Wild Joe 2017-ben beépített DSS-szárnya (Dynamic Stability System)

Ha nem lesz technikai hibájuk, jó a taktikájuk és a bőszeles szakaszokon a szél 15 csomósra vagy afölé erősödik, akkor lehet esélyük a győzelemre is. Ahhoz viszont bőséggel, sok perces előnnyel kell legyőzniük a Supernikkát vagy a Spectre-t.

A versenynapokon terv szerint délben rajtoló futamok a verseny honlapján az Infók között található “Tracking system” menüpont alatt GPS-es grafikus nyomkövetőn élőben is figyelhetők.

Ruji

Porto Cervo kikötőjében a Maxi Yacht Rolex Cup mezőnye

Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!