Ocean Race Europe – Az IMOCA mezőny

300 mérföldnyire a cascais-i céltól

A várakozásoknak megfelelően az egyébként egymással nem versengő hajóosztályok közül az IMOCA 60-asok vitorláznak előrébb, mint a VOR 65-ösök. A rajt utáni gyenge szél még a hatvanötlábas versenyhajóknak kedvezett, de amint a második napon La Coruna közelében a hajók erősebb szeleket értek el, az emelőszárnyas és ezúttal ötfős csapatokkal vitorlázó IMOCA 60-asok megléptek előlük.

A pálya egyébként nem a legrövidebb úton vezet Cascais felé, hanem a hajóknak egy (virtuális) pályajelet kellett kerülniük, mintegy 500 tengeri mérföldnyire a spanyol partoktól a nyugati 20. hosszúsági és északi 47. szélességi körök metszéspontjában.

Ezt a pályajelet az 11th Hours Racing érte el elsőként két és fél nappal a rajt után, május 1-én éjfél után 2 óra tájt (UTC), 3,6 tengeri mérfölddel megelőzve a LinkedOutot, illteve a 30-35 mérfölddel hátrébb vitorlázó Corum L’Épargne és Bureau Vallée csapatokat. A VOR 65-ösök között járt ekkor hatvan mérföldnyire a pályajeltől az Offshore Team Germany, amely az egyetlen nem emelőuszonyos IMOCA 60-as a mezőnyben.

300 mérföldnyire a céltól a hajók várhatóan kiérnek a frissebb szélből, tehát a part felé közeledve a gyengülő szélben történhetnek még meglepő dolgok a célig. Időközben a Bureau Vallée megelőzte a Corum L’Épargne-t.

A VOR 65-ösöket a fordulónál, 530 mérföldnyire a céltól a Miropouri vezette az Akzo Nobel és a Team Childhood előtt. A VOR 65-ös csapatokat egy következő cikkben mutatjuk be.

Az IMOCA 60-as mezőny

A hajókat ötfős csapatok vitorlázzák, közülük egy mindig nő, illetve egy fő a korábbi Volvo Ocean Race-eken bevált módon a kommunikációért, a közvetítésért felel. A szkipper minden futamon ott lesz a hajón, de az éppen résztvevő csapattagok a benevezett keretből választhatók.

11th Hours Racing

Charlie Enright, Justine Metraux és Pascal Bidégorry a kokpitban

A Charlie Enright vezette amerikai csapat készül a legrégebben együtt a majd 2021-ben rajtoló Ocean Race-re. Enright és a hajó, amely egyébként Alex Thomson régi, a 2016-17-es Vendée Globe-on második helyen célba ért IMOCA 60-asa, nem is indult az idén célba ért 9. kikötés nélküli szóló földkerülőn.

Rendkívül tapasztalt óceáni vitorlázó a navigátor Simon Fisher. Hat földkerülés, közte öt Volvo Ocean Race (egy győzelemmel fűszerezve) van a tarsolyában. A két fő versenyző az első szakaszon pedig Pascal Bidégorry és Justine Metraux.

Pascal húsz éve gyűjtögeti az óceáni trófeákat. Kétszer vett részt Volvo Ocean Race-en, egyszer győztes csapatban. Vagy harmincszor vitorlázta át versenyben az Atlanti-óceánt.

A svájci Justine Metraux a Mini Transatban tűnt fel a tehetséges óceáni vesenyzők között. 2014-15-ben tagja volt a Sam Davies vezette tisztán női csapatnak (Team SCA) a Volvo Ocean Race-en és két szakaszon ott volt 2018-ban a Dongfeng csapatában, amikor a kínai zászló alatt vitorlázó csapat megnyerte a földkerülőt.

A médiafelelős a hajón az amerikai Amory Ross. Ha jövőre is a csapatban lesz az Ocean Race rajtjakor, akkor a negyedik földkerülő versenyét kezdi majd.

LinkedOut

Thomas Ruyant és csapata – Fotó: Pierre Bouras

A hajóra és szkipperére jól emlékezhetünk az idén célba ért 9. Vendée Globe-ról. Thomas Ruyant vezetett is sokat, peches is volt, hiszen megsérült az egyik emelőuszonya, és végül a 4. helyen végzett az egy nap alatt nyolc célbafutós szóló földkerülőn.

A hajója Guillaume Verdier tervezésű második generciós foiler IMOCA 60-as. A LinkedOut társulata sem szűkölködik nagy nevekben. Kezdve rögtön a női csapattaggal. Clarisse Cremer Vendée Globe 9. és a szóló földkerülő női rekordtartója a februári célba érkezése óta.

A hajó társ-szkippere a 34 éves Morgan Lagraviere is indult már Vendée Globe-on, bár kiesett. Ám számos nagy sikerrel büszkélkedhet a Figaro sorozattól a Transat Jacques Vabre transzatlanti versenyekig.

Bureau Vallée

A legkerekebb orrú IMOCA 60-as most már a Bureau Vallée 3 névre hallgat

Louis Burton csapata vásárolta meg a Vendée Globe-on még L’Occitane en Provence néven versenyző 2020-ban elkészült hajót, amelynek karbon kompozit teste Kápolnásnyéken, a Pauger Cabon műhelyben épült. A Sam Manuard tervezte hasas orrú IMOCA 60-as bizonyította kiemelkedő képességeit, bár Armel Tripon a földkerülőn csak a 11-ként ért vele célba. Bizonyíték erre, hogy a 3. helyen végzett Louis Burton ezt a hajót választotta következő projektjeihez, az Ocean Race és a következő Vendée Globe részvételre.

Mindebből is következően Burton még kevéssé ismerheti a hajót, a csapata is újonnan állt össze, így feltehetően bőven van bennük fejlődési lehetőség.

Az Ocean Race Europe-on régi barátja a szintén francia Davy Beaudart a hajó navigátora, aki jó hírnevét Mini Transat eredményeinek köszönheti, akárcsak Louis Burton felesége, a csapat női résztvevője, az óceáni versenyzésben igen tapasztalt Servane Escoffier.

A Bureau Vallée csapatában benevezték Pip Hare-t is. Vele bizonyára egy későbbi futamon találkozhatunk.

Corum L’Épargne

A Corum L’Épargne – fotó: Eloi Stichelbaut

ÍA kétszeres szóló Figaro-győztes Nicolas Troussel és a Vendée Globe rajtja előtt nem sokkal elkészült Corum L’Épargne volt a verseny első kiesője, árbóctörés miatt. Így Troussel korán elkezdett készülni az Ocean Race-re és annak előversenyére az Ocean Race Europe-ra.

A hajót Juan Kouyoumidjian tervezte, aki extrém ötleteiről is ismert, így bizonyára akadnak olyan szél- és hullámviszonyok, amikor kiemelkedően gyors lesz a Corum L’Épargne. Testvérhajója az Arkée Paprec és Sébastien Simon jól teljesítettek a Vendée Globe-on, amíg a hajót sérülései Fokvárosnál kikötőbe nem kényszerítették.

Troussel társ-szkippere az IMOCA világ egyik legismertebb alakja Sébastien Josse, akit aligha kell bemutatni. A 2004-es Vendéen ötödik, Fastnet Race, Transat Jacques Vabre győztes. Az eredménylistája végtelen hosszú.

Marie Riou és Benjamin Schwartz részt vett a 2018-as Ocean Race-en és 2020-ban együtt versenyezve megnyerték a Luka 30-asokkal futott első vegyespáros offshore Európa-bajnokságot.

Offshore Team Germany

Szűkös az IMOCA kokpit öt embernek – Offshore Team Germany – Fotó: Felix Diemer

Az IMOCA 60-asok közül a legöregebb hajó a németeké. 2011-ben épült és Acciona néven versenyzett a Vendée Globe-on is. A 2012-13-as Vendée Globe-ra épült Owen Clarke tervezésű hajó, természetesen hagyományos egyenes uszonyokkal voitorlázik, nincsenek szárnyai. Javier Senso a földkerülőn nem ért körbe, a 84. versenynapon felborult vele az Atlanti-óceánon.

Az Offshore Team Germany szkippere Robert Stanjek talán kevésbé ismert az offshore versenyekért rajongók körében, de az egyik legsikeresebb német versenyvitorlázó. Star világbajnok és olimpiai hatodik helyezett volt. Kétszer győzött a Fastnet Race-en. Amikor Jochen Schümann leszerződött a 100 lábas Esimit Europe 2-re, akkor Stanjeket hívta el helyettesének.

Élettörténetéből ítélve színes egyéniség lehet a női versenyzőjük Annie Lush is, aki tagja volt a Sam Davies féle Team SCA-nak az Ocean Race-en, majd 2017-ben a Team Brunelhez csatlakozott. Közben eredményesen szerepelt a World Match Racing Touron is. Érdekesség? Egyetemista korában a Cambridge csapat egyik evezőse volt, amikor 2001-ben legyőzték az Oxfordot!

És további nagy nevek is vannak a csapatlistán. Benjamin Dutreux a legutóbbi Vendée Globe nagy felfedezettje, aki egy hagyományos hajóval végig az élmezőnyben tudott vitorlázni.

A 27 éves Philipp Kasüske pedig a legjobb német finnes volt, komoly olimpiai álmokkal, amelyről az Olimpia elhalasztásakor mondott le. Akkor váltott az offshore versenyzésre a német csapathoz csatlakozva.

 

Az Ocean Race mezőnye Cascais felé közeledve sűrűsödik. Holnapra kiderül, mely hajók nyerik az első nyílttengeri szakaszt.

Ruji

Honlap: The Ocean Race 2022-23

GPS nyomkövető térkép: Tracker – The Ocean Race 2022-23

YouTube: https://www.youtube.com/theoceanrace




Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!