SailGP Plymouth – Izgalmas utolsó méterek a döntőbejutásért
Forgolódó, csíkos, pöffös szélben
Az utolsó keresztezésen, az utolsó métereken múlott a hármas döntőbe jutás. A szombati futamokon a szokottnál gyengébben teljesítő brit hajó vasárnap futamgyőzelemmel került esélyes helyzetbe. Az ötödik futamon az Új-Zélandiak már páholyból nézhették, ahogy a döntő maradék két helyéért küzdő négyes – az ausztrál, a brit, a francia és a dán hajó – között sűrűn változik a sorrend. A dánok nagyszerűen kezdtek, a britek pedig hátul rajtoltak. A franciák is és ott is maradtak, ők ezen a futamon nem tudtak versenybe szállni a döntőbejutásért. Ben Ainslie csapata viszont a hazai közönség nagy örömére egyre előrébb jött és az utolsó szakaszon már a biztos döntőt érő harmadik helyen száguldottak a cél felé.
Ám még egy utolsó halzolás után balcsapáson kellett elmenniük a Tom Slingsby vezette ausztrál hajó előtt. A manőverben a brit hajó kissé megtorpant. Szárnyon maradt, de nehézkesen gyorsult, miközben az ausztrálok jobbcsapáson, útjogosan rohantak feléjük. A britek nagyon szűken fértek el az ellenfél előtt. A közvetített képekből nehéz megítélni, hogy Slingsbyéknek kellett-e irányt változtatniuk ahhoz, hogy elkerüljék az ütközést. Ám a versenybírók műszerekre is támaszkodhatnak és azonnal büntetést róttak ki a brit hajóra, amelynek ezért be kellett engedni az ausztrálokat maguk elé a harmadik helyre.
Az eset
Így döntőbe jutottak az ausztrálok, míg a brit és a dán csapat pontazonossággal végezte az öt futamot. A SailGP-n holtverseny esetén nem a nemzetközi versenyszabályokban megszabott módon a jobb helyezések döntenek (Ainslie-ék nyertek futamot, a dánok nem), hanem azonnal az utolsó futam eredménye dönt. Így Nicolai Sehested vezetésével a dánok rajtolhattak a hármas döntőben.
Sir Ben Ainslie a mindent eldöntő szituációról: „Ez igazán elkeserítő. Úgy értem, a SailGP-ben minden nagyon szűk határok közt zajlik, ezért a helyzetek sokféleképp értékelhetők. Craig Mitchell főbíróval voltak nézeteltéréseink régebben is , és biztos vagyok benne, hogy lesznek még a jövőben is. Szerintem ez egy rossz döntés volt, számunkra rendkívül frusztráló, és nagyon csalódottak vagyunk. De, hát ez itt a vitorlás sport csúcsa, ami történt, el kell fogadnunk, és tovább lépünk.”
A győzelem feltételei: jó rajt, majd ki tud többet szárnyalni
Ahogy az egész versenyen a gyakran lyukas szélben itt Plymouth-ban az döntött, hogy ki tud a legbiztosabban, a legtöbbet a vízből kiemelkedve szárnyalni. Az utolsóelőtti szakaszon a dán csapat biztosan vezetett, ám egy forduló után a jobbcsapáson száguldó kiwikkel találkoztak. Ugyan még sikerült eléjük fordulniuk, ám a kétszeres America’s Cup győztes Peter Burling vezette új-zélandi hajó nagyobb sebességgel a dánok szél alatti oldalán belső helyre került és elsőként fordulhatott az utolsó szakaszra.
Ők végig szárnyon, kiemelkedve maradtak, míg a dánok hajója leült a vízre. Ezzel a verseny eldőlt.
Az első két SailGP fordulón a vártnál gyengébben teljesítő új-zélandiak most új névadó szponzorral érkeztek Plymouth-ba és egyenletesen jól teljesítve szolgálták meg az új támogató bizalmát.
És végre nem az első két SailGP évadot nyerő és a mostani harmadik szezon első két versenyén is diadalmaskodó ausztrál csapat győzött. A változatosság gyönyörködtet!
Ruji
Folytatás Dániában augusztus 18-19-én.
Plymouth SailGP végeredmény
1. Új-Zéland, 2-2-1-5-1-(1), 44 pont
2. Ausztrália, 6-1-4-3-3-(2), 38 pont
3. Dánia, 8-5-2-2-2-(3), 36 pont
4. Nagy-Britannia, 4-4-6-1-4, 36 pont
5. Franciaország, 3-3-5-4-9, 31 pont
6. Kanada, 1-9-3-9-7, 26 pont
7. Egyesült Államok, 9-6-7-6-5, 22 pont
8. Svájc, 5-7-8-8-8, 19 pont
9. Spanyolország, 7-8-9-7-6, 14 pont