Transat Jacques Vabre – Együtt a mezőny

Gyengeszeles menet

A verseny történetében a mostani, a 15. Transat Jacques Vabre az egyik legkevésbé szeles, tekintve, hogy az időjárás kifejezetten szokatlanul viselkedik. Már a Mini Transatot figyelve is láthattuk, hogy az Azori High, vagyis az általában az Azori-szigetek magasságában uralkodó magasnyomású anticiklon már jó ideje nagyon gyenge, így a szokottnál bizonytalanabb a délkeleti passzátszél, amely ilyenkor novemberben rendre segíti a vitorlásokat az atlanti átkelésben. Így viszont nem csak a verseny a lassabb a szokottnál, de eddig mindössze három hajónak kellett feladnia a küzdelmet. Két IMOCA 60-asnak árbóctörés miatt kellett kiállni, míg egy Class 40 hajó (HBF-Reforest’Action –  Kito de Pavant és Gwen Gbick) a tizenegyedik napon kötött ki a La Palma-szigeten, mert húszcsomós szélben széttört az orrsudaruk, amely nélkül nem tudják használni a bőszeles vitorláikat.

A Bureau Vallée 3 első napi árbóctöréséről beszámoltunk. Nagy kár értük, mert Louis Burton hajójára – a nagyobbrészt Kápolnásnyéken a Pauger Carbon műhelyében épült, a legutóbbi Vendée Globe-on Armel Tripon által vitorlázott IMOCA 60-asra – erre a versenyre készültek emelőszárnyak a kormánylapokra is, amitől a Sam Manuard tervezésű, amúgy is gyors hajó még markánsabban képes kiemelkedni a vízből. Jó lett volna látni, hogy így mire képes a hajó és csapata Louis Burton és Davy Baudart. Az első pár órában gyorsak voltak és a második helyen vitorláztak, amikor eltört az árbócuk. A hírek szerint az állókötélzetben keletkezett a hiba.

A Bureau Vallée 3 már nincs versenyben, de érdemes megnézni a videót, hogy miként szárnyal úgy, hogy már a kormányán is van emelő profil

A másik kiesett IMOCA 60-as pedig az 11th Hours Racing Team Alaka7 (Justine Mattraux és Simon Fisher), az egykori Hugo Boss, az, amelyikkel Alex Thomson az egyik emelőszárny elvesztése után is második tudott lenni 2016-ban a Vendée Globe-on.

Helyzetkép a 11. napon

Az aránylag békés, a szokottnál gyengébb szeles meneteken az egyes mezőnyök nem szakadtak szét, a küzdelem általában még nyílt, még többen esélyesek a győzelemre is. Az osztályok sebességeik szerint beosztva háromféle pályán vitorláznak. A legkisebbek, a Class 40 hajósai a  Zöldfoki-szigeteknél vitorláznak, ott a Sal-szigetet kell dél felől elhagyniuk. Az Egyenlítőt is átlépők közül az Open Fifty trimaránok most kerülik a Fernando De Noronha szigetet és már Martinique, a cél felé fordultak. A velük azonos pályán vitorlázó IMOCA 60-asok legjobbjai ettől a “bójától” még 650 mérföldnyire még az északi féltekén vannak. A legnagyobb és leggyorsabb hajók, az Ultime Trimaránok közül pedig négyen már kerülték a déli 20. szélességi fok közelében lévő pályajelet, a Trinidade-szigetet és Martinique felé tartanak.

Ultime

A Maxi Edmond de Rothschild – fotó: Eloit Stichelbaut

Az élen a papírformának megfelelően a Maxi Edmond de Rothschild vitorlázik (Franck Cammas és Charles Caudrelier). A közvetlen üldözők újabb hajók, tehát még messze nem teljesíthetnek maximumon. Hajósaiknak, csapataiknak még hosszú tanulási és hajótuningolási folyamaton kell végig menniük, mire kihasználhatják a gépeikben lévő sebességpotenciált. Ez igaz a második helyen vitorlázó Banque Populaire-re, de még inkább a legfrisebb SVR-Lazartigue-re. Természetesen nagy nevek versenyeznek ezekkel a hajókkal is, Vandée Globe győztesek az első embereik – Armel Le Céec’h illetve Francois Gabart – , de 400-500 mérfölddel délebbre vannak a most éppen egyenesen északra vezető úton, mint Franck Cammas-ék.

A legújabb Maxi Ultime as SVR Lazartique

 

Az Ultime trimaránok többsége már észak felé száguld

Az utolsó helyen a Sodebo Ultime 3 halad, még javában délre tartva, de ők még korábban megálltak Madeira-szigetén miután valamivel ütközve megsérült a jobboldali emelőuszonyuk.

Ocean Fifty

Az 50 lábas többtestűek között a Primonial vezti a mezőnyt

A kisebb többtestű osztály, az ötvenlábas trimaránok közt szoros a verseny. Az első és az ötödik között (összesen heten vannak) a különbség alig töb 100 tengeri mérföldnél. Most éppen a Fernando de Noronha szigeteket elhagyva hátszélben haladnak Martinique felé, ami ugyebár ilyen gyors hajóknál hasonló cirkálással és taktikázással jár, mint a széllel szembe vitorlázás. Vagyis mg bármi megtörténhet a célig, a helyezések változhatnak.

Az Ocfean Fifty trimaránok java a záró szakaszon vitorlázik Martinique felé

IMOCA 60

A várakozásoknak megfelelően az ismerten leggyorsabbak vitorláznak az élen. Azok a hajók, amelyek nem a legfiatalabbak, de csapataik, különösen az első számú versenyzőik már jól kiismerhették őket. A Linked Out (Thomas Ruyant), a Charal (Jeremie Beyou) és az Apivia (Charlie Dalin) vezetik a mezőnyt.

11 nappal arajt után a Charal mögött az Apivia

Nagyszerűen jön 100 mérfölddel mögöttük a sokkal öregebb és utólag szárnyassá alakított hajójával Samantha Davies, akinek várhatóan ez az utolsó nagy versenye a jelenlegi Initiatives Coeurrel, hiszen már épül neki az új hajója – hol is?. Hát Kápolnásnyéken, hol máshol! Az új hajó A Bureau Vallée 3 testvérhajójának tekinthető, bár akad rajta akár lényeges különbséget is jelentő változtatás az egykori L’Occitane en Provence-hoz képest. Sam már azzal a hajóval fog versenyezni a következő Vendée Globe-on. Erről bővebben majd máskor!

Samantha Davies utolsó nagy versenye az öreg hajójával, mert épül már neki az új Kápolnásnyéken

Az Initiatives Coeur mögött 50-70 mérdölddel pedig a legutóbbi Vendée Globe-on balszerencsés Arkea Paprec (Sebastien Simon)  halad szinte együtt a legfrissebb IMOCA 60-assal. Az 11th Hours Racing Team Malama már elsősorban a 2022-es Ocean Race-re, vagyis nem szólóvitorlázásra, hanem ötfős csapatos menetre tervezett IMOCA 60-as. A csapatából a skipper, az amerikai Charlie Enright  viszi a hajót Pascal Bidegorry társaságában. Ahogy az Ultime mezőny újdonságaira, úgy rájuk is igaz, hogy hosszú még az előttük álló út a hajójuk sebességpotenciáljának kiaknázásában.

Az 11th Hours Racing Team Malama a legújabb IMOCA 60-as. A hasas orrot már átvették a Sam Manuard tervezésű hajót látva

Az IMOCA 60-asoknál három bevált, földet került hajó szárnyal az élen

Még egy érdekesség az IMOCA 60 mezőnyből: Ott vitorlázik az egykori Spirit of Hungary, amellyel Fa Nándor a 2016-os Vendée Globe-on nagyszerű 8. helyet ért el. Most a neve Les Laboratoires de Biaritz – No Limit 4 Us és az új tulaja a belga Dennis Van Weynbergh vitorlázza Tanguy Le Turquais társaságában. A minden ízében hosszúnevű hajó jelenleg a 19. a versenyző 20-ból és a mezőnyben való helyéből látszik, hogy Fa Nándi már nincs a fedélzeten…  Jó,jó, igazságtalan vagyok. A maga idejében éppen rosszkor született – még nem szárnyas, de az építése közben változó és rá már vonatkozó szabályváltozások miatt a nála egy-két évvel öregebb IMOCA 60-asoknál nehezebb – hajó mára a sebességpotenciáljával is a mezőny végébe való, ráadásul az új tulajdonosa sem egy nagy múltú versenyző. De akárhogy is van, a No Limit 4 Us jelenlegi produkciója Nándi vitorlázó tudását értékelő, ki nem  mondott dícséret .

Class 40

A legkisebb és több egyszerűsítést előíró osztályelőírásuk miatt értelemszerűen a legolcsóbb hajók a most versenyzők közül a Class 40-esek. 45-en rajtoltak és egy híján most is versenyeznek.

A Class 40 hajók a Zöldfoki-szigeteknél járnak

Az időjárás most talán nekik a legzavarosabb a feljebb már említett szokatlan körülmények miatt és egyhamar nem is lesz könnyebb a helyzetük. Még legalább egy napnyi vitorlázás áll előttük ahhoz, hogy elérhessenek egy a szokásos passzátra valamelyest hasonlító szelet.

A Class 40 mezőnyt a Zöldfoki-szigeteknél a belga Jonas Gerckens hajója a Volvo vezeti, amely

 

A Class 40 élmezőny teljesen együtt van, a listán olvasható sorrend inkább csak tájékoztató jellegű, mert sok függ attól, hogy ki, mikor ér majd bele frissebb, egyenletesebb szélbe. Így hát a következő egy-két nap eseményei döntő fontosságúak lesznek a végső sorrend kialakulásában. Az első tizenöt hajó vitorlázik egymáshoz képest 100 mérföldön belül.

Ruji

A verseny honlapja: Home – Transat Jacques Vabre – Site Officiel
Nyomkövetős térkép és eredménylisták: Race Tracker – Transat Jacques Vabre – Site Officiel



Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!