Transat Jacques Vabre: Ez nem a Hugo Boss versenye lesz

Az új IMOCA 60-asok első éles találkozója a 2020-as Vendée Globe előtt

Október 27-én a normandiai Le Havre elől három kategóriában – Class 40, Multi 50, IMOCA 60 – 59 hajón 118 vitorlázó vágott neki az Atlanti-óceánt átszelő versenytávnak. Amint arról előző cikkünkben is írtunk, az első napokon rögtön döntő stratégiai kérdésekről kellett dönteniük a kétszemélyes csapatoknak.

A legtöbb figyelem természetesen a 2020-as Vendée Globe-ra készülő IMOCA 60-asokra irányul. A 29 hajós mezőnyben már ott van jónéhány új hajó, a legújabb fejlesztésű foilerek és világsztár vitorlázóik. Az új hajók közül a legerősebb reklámkampányt most is az Alex Thomsont segítő Hugo Boss végezte. A hajó extrém külsejű, sok jellemzőjében eltér a francia hajóktól, ráadásul nagyon szeretnék megtörni a francia Vendée Globe hegemóniát. Deklaráltan a győzelem a céljuk és ha ez sikerül, akkor Alex Thomson lesz az első nem-francia győztes a kikötés nélküli szóló földkerülőn.

A Transat Jacques Vabre az új hajók premierje. Először versenyeznek egymás ellen.

Ez az Azori High keletről kerülendő

A spanyol partok, La Coruna magasságának elérése előtt a csapatoknak dönteniük kellett, milyen módon akarják megkerülni az éppen rendkívül erős Azori magasnyomású időjárási rendszert, amely szélcsendes magjával elzárta az ideális útvonalat a versenyzők elől. Az Azori High déli oldalán ilyenkor határozottan fúj a délkeleti passzátszél. Akik azt elsőként elérik, nyert ügyük van.

Mivel a magasnyomású rendszer középpontja október 28-29-én határozottan a spanyol partok felé mozgott, akadtak olyan csapatok, akik a rajt utáni cirkálás  során azonnal dél felé, sőt dél-délkelet felé indultak. Ők úgy számolták, hogy még éppen átcsusszanhatnak elegendő széllel a szűk résen a spanyol partok  közelében, mielőtt azt elzárná a kelet felé mozgó anticiklon. Az IMOCA 60-asok közül erre ment például a nagy esélyesnek tartott Charal, vagyis Jeremie Beyou és Christopher Pratt, az Apivia Charlie Dalinnal és Yann Elies-vel a fedélzetén, ai Initiatives-Coeur Samantha Davissel és Paul Meilhat-val, illetve a Banque Populaire, amellyel a Vendée Globe címvédő Armel Le Cléac’h vitorlázik Clarisse Cremer társaságában.

Ezzel a csoporttal szemben Alex Thomson és Neal McDonald a Hugo Bosson úgy ítélte meg az időjárási helyzetet, hogy célszerűbb nyugat felé törni és az északi oldaláról kerülve az anticiklont csak valahol nyugatabbra jutva délre fordulni. Ám az elmúlt két napban a helyzet nem az ő számításaik szerint alakult. Nagyon nem! A nyugati „kapu” bezárult miközben a korábban délre indult csoport számításai váltak valóra.

A verseny ötödik napján az éllovas Apivia, a Charal és a Banque Populaire már Madeirától délre járnak és a Kanári-szigetek felé közelednek. Eközben a Hugo Boss és az északi csoport még csak az Azori-szigetek vonalában jár. Ráadásul nekik szembeszél fúj, míg a déliek az anticiklon délkeleti oldalán már bőszélben rohannak.

A déli csoport Madeirától délre, Thomsonék az Azori szigeteknél járnak. Fekete színnel jelölt hajók délen a Charal, északnyugaton a Hugo Boss

És az olló tovább nyílhat majd, hiszen ők elérhetik a friss passzátszél övezetet, miközben az üldözőknek csukódik a jószeles átjáró a keletre mozgó Azori High révén.

Alex Thomson – akiknek ráadásul egy fontos bőszeles vitorlája is elszakadt – jobb híjján arról ír, hogy:

… kiváncsi a rögbi világkupa döntőre, ahol az angol csapatnak drukkolhat. Hát, feltehetően ezen a versenyen más módon nem sok örömre és sikerélményre számíthat…

A verseny honlapjának angol nyelvű része elérhető ITT. Nyomkövető pedig ITT.

Ruji

Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!