Új orrsudárral vág neki a Kékszalagnak az Extreme Sailing Team
fotó © HAJOZAS.HU
Napjaink trendje, hogy a hosszú távú tavi, tókerülő versenyeken a katamaránoké a főszerep.
A magyarországi Kékszalagon is már évek óta ezek a rohanógépek dominálnak.
Kaiser Kristóffal az Extreme Sailing Team csapat kormányosával beszélgettünk
Arra kértük a beszélgetés elején, hogy mesélje el milyen fejlesztésekkel készültek az idei Kékszalag Nagydíjra.
Tavalyi évben vásároltuk a hajót, és kezdtünk el katamaránnal vitorlázni. Azért esett az Extreme 40 típusra a választásunk, mivel ezt egy jó “tanuló” hajónak vélem és relatíve olcsón elérhető, de tudtuk hogy vannak gyengei pontjai ennek a típusnak.
Tavalyi év egy mondhatni gyakorló év volt, ahol megtapasztaltuk, hogy kisebb szélben nem volt hatékony a hajó, ez a megfelelő vitorlázat hiányára vezethető vissza.
Egy év tapasztalat után úgy döntöttünk, hogy fejleszteni szükséges az európai tavak gyenge széljárása miatt a hajót ha továbbra is az élmezőnyhöz szeretnénk tartozni, és a győzelemért vitorlázhassunk minden versenyen ahol elindulunk.
2017-re lett meg az anyagi forrás az általunk vízionált új orrsudárra.
A csapat úgy döntött, hogy egy olyan külföldi szakértői gárda végezze el a mérnöki tervezést, fejlesztést, kivitelezést akinek van már komoly tapasztalata katamarán építésben, így esett a választásunk a svédországi Marstrom Composite gyárra, 2008-ban ők gyártották a hajót.
Az én elképzelésem az volt, hogy szükségünk van egy jó nagy, 2 méterrel hosszabb orrsudárra, jó nagy vitorlákkal.
A svédországi gyár számítógépes modellei amik a tervező programban kijöttek, azt mondták, hogy nem érdemes növelni az orrsudár méretét, inkább a feszítő rendszert érdemes fejleszteni.
- A mérnökök győzködtek, hogy higgyük el, hogy ennél hosszabb orrsudárral nem lesz annyival gyorsabb a hajó mint amennyi kompromisszummal jár.
Egy kicsi gondolkodás után, ez volt az a pont amikor hallgattunk a mérnökökre, és elengedtük az általunk elképzelt plusz 2 méter méretű orrsudarat.
A versenytársak amikor meglátták az elkészült új orrsudarunkat ami hosszúságában megegyezik a régivel, akkor nevettek, hogy kidobtunk egy kisebb vagyont egy fejlesztésre ami mondhatni hogy ugyanolyan mint a régi.
Ez nem csak a látványról szól …
Miután az új orrsudár beépítésre került, a sok edzés után viszont kiderült, hogy a fejlesztés megérte. Az Extreme 40-es katamarán egy lomhán reagáló hajó, ezt sikerült egy kicsit felélesztenünk, és jobban kipengézni.
Az árbócot tartó rod rendszer tavaly sok energiát elvesztett, de az új fejlesztés hatására feszesebb lett a rig.
Mit is jelent ez?
Amikor jön egy pöff sokkal gyorsabban reagál a hajó mindenre, és kis szélben jobb lett a gyorsulása.
Amit még ezzel a fejlesztéssel nyertünk az pedig az, hogy feltudunk húzni egy olyan top jib-et amivel ellenfelei tudunk lenni az Opel 5050 Fifty-Fiftynek és Litkey Farkas hajójának, mivel mindkét hajó rendelkezik olyan orrvitorlával ami jóval nagyobb mint az Extreme 40-es katamaránoké, ez kis szélben nagyon fontos.
Új vitorlák
Az új orrsudár rendszerhez igazítva úgy lettek idén a vitorlák is fejlesztve, hogy ne legyenek nagyon extrémek, hanem legyen egy átfogó vitorlázat ami mondhatni mindenhol jó, és nem kell annyira figyelni arra, hogy mikor szakadna esetleg szét. Az edzések, és a rengeteg teszt azt mutatja, hogy a fejlesztések, és a vitorlák is bírják a terhelést.
Sikeres versenyt kíván a Hajozas.hu csapata az Extreme Sailing Team-nek.
Július 6-án, most csütörtökön reggel Kékszalag rajt Balatonfüreden.
A versenyről folyamatosan beszámolunk élő közvetítésekkel az oldalunkon és a Hajozas.hu Facebook oldalon is.