Elviselhetetlen a dunai hajók légszennyezése

fotó © HAJOZAS.HU

A Személyhajósok Szövetségétől kapott adatok szerint a dunai személyszállító hajók kilencven százaléka motorcserére szorul.

Kevesen gondolnak a Dunán járó hajók környezetszennyezésére, pedig ezek részecskeszűrő nélküli dízelüzemű gépek, amelyek sokszor elviselhetetlen bűzt és zajt okoznak, nem beszélve egészségkárosító mivoltukról.

A budapesti lakosok egészségének megóvása mellett a vízi világbajnokság élvezhetősége érdekében is megoldást sürget a Levegő Munkacsoport a dunai személyszállító hajók szennyezésének megszüntetésére.


„Számos lakossági bejelentés, valamint saját tapasztalataink alapján arról győződtünk meg, hogy Budapesten a dunai személyszállításra használt hajók rendkívül egészségkárosító, nehezen elviselhető dízel-kipufogógázzal árasztják el a környezetüket” – írta Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszternek a Levegő Munkacsoport, haladéktalan intézkedését kérve.

A miniszter ugyan válaszában részletes tájékoztatást adott a problémáról, de semmilyen megoldást nem kínált – a szervezet szerint. Viszontválaszában a Levegő Munkacsoport több megoldást is javasolt, amelyekkel a hajók szennyezését kismértékű állami hozzájárulással egy éven belül jelentősen csökkenteni lehetne.


Az elavult motorok lecserélése hosszabb távon gazdaságilag is kifizetődő, hiszen az új motorok jóval kevesebb üzemanyagot fogyasztanak.

A bankok viszont nem hajlandóak erre hitelt nyújtani, mivel nem fogadják el a hajókat a hitel biztosítékaként.

A Levegő Munkacsoport ezért állami hitelgaranciát javasol a hazai hajózási vállalkozásoknak a korszerűsítésre. Szintén szükségesnek tart mintegy 600 millió forint állami támogatást, melyből a Duna budapesti szakaszán közlekedő hajókra részecskeszűrőket szerelnének. Jelentős zajt és légszennyezést okoznak továbbá azok a külföldi turistahajók, melyek szállodaként is üzemelnek, és éjjel-nappal működtetik az áramellátásukat biztosító dízelgenerátort. Ezért meg kell oldani, hogy a partról kapják az áramot. A szervezet halaszthatatlannak tartja a Dunán közlekedő hajók környezetvédelmi minősítési rendszerének kidolgozását is, hogy a kikötői díjakat annak megfelelően, differenciáltan lehessen megállapítani.


A 2017. január 19-én kelt, a fenti javaslatokat is tartalmazó második levélre a miniszter válaszát várják az érintett lakók is, akiknek a Levegő Munkacsoporthoz intézett panaszaiból itt idézünk:

„Újlipótvárosban lakom egy albérletben, és sokszor sétálok a Duna mellett a Szabadság híd és az Árpád híd közötti részen. Sajnos a kis turistahajóktól sokszor elviselhetetlen a levegő minősége, csak úgy árasztják magukból a bűzt (szinte csíp, ahogy belélegzi az ember). A belsőbb utcákban sem sokkal jobb a helyzet.”

„A nyári hónapokban a sűrűbb hajóforgalom miatt vágni lehet a kormot különösen Budapest belvárosi és margitszigeti részén.”

„Évek óta a Belgrád rkp. egyik gyönyörű bérházában dolgozom. A Duna közelsége, a Gellérthegy látványa lenyűgöző. Volt időm észrevenni és folyamatosan tapasztalom azt az egyre nyomasztóbb problémát, amit a Belgrád rkp. mellett üzemelő Nemzetközi Hajóállomás és a hozzá kapcsolt buszok forgalma jelent. A rakparti lakások túlnyomó része üres. Aki teheti, menekül innen.”

„A Parlament északi oldalára – ahol sok külföldi is megfordul – szoktunk kimenni estefelé, de néha nem lehet élvezni a látványt, mert a sok turistahajó dízelmotorja elviselhetetlen bűzt okoz.” – írja az nrgreport.com

Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!