Lillafüred – a legfiatalabb 75-ös cirkáló
A Lillafüred 75-ös cirkáló Schärenkreuzerből – amilyen ez a vitorlás is – Skandináviában, Svájcban és Németországban számos darab épült, míg Magyarországon összesen három (a legendás Nemere II. és a Sirocco 75-ös cirkáló testvére).
Nevében a szám arra utal, hogy oldalról nézve elvileg ekkora – négyzetméterben számított – vitorlafelület látható. Más kérdés, hogy ez a tervezéskori állapotra igaz, a jelenlegi Lillafüred nagyobb vitorlázattal rendelkezik.
A három hajó építése 1944-ben kezdődött a Balatonfüredi Hajógyárban, 1944-ben tették vízre a Nemere II-t, 1946-ban a Big Boyt (ez ma a Sirocco), utolsóként pedig a Lillafüred 75-ös cirkáló készült el 1950-ben. A Lillafüred 75-ös cirkáló klasszikus, faépítésű vitorlás jacht. Első vízre bocsájtását követően kisebb javítások mellett folyamatosan a Balatonon használták turistahajóként. Az utóbbi években azonban leromlott az állapota, ezért vált szükségessé a felújítása, amely 2009 márciusában kezdődött el, mégpedig a másik két hajót korábban felújító Navalia Kft. veszprémi műhelyében, Cittel Lajos irányítása alatt.
A hajó újjáépítése az eredeti, klasszikus stílusban történt, ám a mai legmagasabb technológiai szinten, a legnemesebb anyagok felhasználásával.
A rudazat karbonból készült, a vitorlázat szintén a kor követelményeinek megfelelő szabással és anyagokból. A gondos felújításnak köszönhetően hamisítatlanul klasszikus megjelenésű, ám a mai vitorlázó élmezőnyben is versenyképes, sőt esélyes jacht lett a Lillafüredből. A munka nagysága és jellege miatt inkább újraépítésről, mintsem egyszerűen felújításáról volt szó. Gondos bontást követően az eredeti tervrajzok szerint, illetve a megmenthető hajógerinchez és hajóbordákhoz illeszkedve épült a vitorlás. A régi hajók restaurálásánál ez bevett és elfogadott módszer, és az így újraépített hajót jogosan tekintik eredetinek, még akkor is, ha a tőkesúlyán és gerincén kívül akár nem is marad több valóban eredeti elem.
A Lillafüred építőanyaga vörösfenyő, ennek köszönhetően mindössze 7,6 tonna a súlya veretek és motor nélkül. A hajótest külső felújítása a Nemere II és a Sirocco restaurálásának minőségében történt. Fedélzete ugyanúgy teak és mahagóni kombinációja mint azoké, de a hajó teste fehér. Ez az eltérés egyben megkönnyíti a Lillafüred megkülönböztetését a Nemere II-től a Siroccótól, amelyek hajóteste mahagóni színű.
A Lillafüred paraméterei:
- Hajótest hossza: 18,55 m
- Hajótest szélessége: 2,65 m
- Tömege: 10 t
- Befogadóképesség: 12 fő
- Tőkesúly tömege: 4,8 t
- Merülés: 1,85 m
- Árboc hossza: 21,70 m
- Baum hossza: 6,20 m
- A felújítás több mint 100 millió forintba került.