Neszmély és Dunaradvány között új kompjárat köti össze Magyarországot Szlovákiával
Átadták az új kompjáratot a magyarországi Neszmély és a szlovákiai Dunaradvány között, ami kiválóan példázza a jószomszédi kapcsolatokat és a remek határ menti együttműködést – közölte Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter csütörtökön a helyszínen.
A minisztérium közleménye szerint a tárcavezető az avatóünnepségen stratégiai jelentőségű kormányzati feladatnak nevezte a minél több határátkelő nyitását, kiemelve, hogy 2010-ben huszonkét átkelőpont volt a két ország között, ami mára harminchatra nőtt Orbán Viktor magyar és Robert Fico korábbi szlovák miniszterelnök megállapodása nyomán.
“Ez jó Szlovákiának, jó Magyarországnak, jó a szlovákoknak és jó a magyaroknak” – húzta alá. “Minden egyes ilyen átkelési pont létrehozása megszabadít minket egy méltatlan helyzettől” – közölte. “Az mégiscsak egy méltatlan helyzet, hogy a miniszter úr megnézte a dunaradványi oldalt, majd kellett jönniük autóval körülbelül egy órát, hogy ideérjenek egy olyan pontra, amit láttak a másik oldalról. És ezzel így voltak a határ túloldalán élő emberek az elmúlt években, évtizedekben” – folytatta. “De itt nem állunk meg, idén még négy új átkelési pontot át fogunk adni szlovák barátainkkal közösen. Közülük három Ipoly-hidat és egy útkapcsolatot az ország keleti felében. Így negyven átkelési pont lesz összesen az esztendő végére a két ország között” – jelentette ki. “Mindez tehát világosan bizonyítja azt, hogy mind szlovák, mind magyar oldalon stratégiai jelentőséget tulajdonítunk a kétoldalú együttműködésnek” – mondta.
Szijjártó Péter arról számolt be, hogy a mintegy 2,2 milliárd forintos, európai uniós társfinanszírozással megvalósult beruházással üzembe állított hajó 80 embert vagy 40 főt és nyolc gépjárművet szállíthat.
Az utasok a szolgáltatást hétköznapokon nyolc, hétvégi napokon tizenhat alkalommal vehetik igénybe. Az átkelés ideje hat-tíz perc lesz, de ez függ a vízállástól és a sodrás sebességétől is – tájékoztatott.
Peter Balík szlovák beruházásért felelős miniszter az avatóünnepségen úgy fogalmazott: a kompátkelővel egy olyan fejlesztést adnak át, amely a Duna mindkét oldalán megkönnyíti az emberek életét, legyen szó iskolába, munkába járásról, családlátogatásról. Ráadásul egy olyan időszakban történt a megvalósítása, amikor abnormális mértékben megnőtt az építőanyagok ára – hívta fel a figyelmet.
A szlovák tárcavezető – aki maga is Dél-Szlovákiában nőtt fel, így tapasztalta az ott élő magyarok nehézségeit – örömét fejezte ki, hogy az egymás kölcsönös tiszteletén, és a dialóguson alapuló együttműködés gyümölcsöző eredményeket hoz.
Czunyiné Bertalan Judit, a térség országgyűlési képviselője felidézte: még 2014-ben fogalmazódott meg a komp megvalósításának ötlete, amellyel a települések közti korábbi egyórás út percekre rövidül. Hozzátette: mivel a környéken sok a napi ingázó, az új átkelő támogatja majd munkába járásukat, de turisztikai célokat is szolgál, hiszen gyalogosan, kerékpárral és autóval is használható.
A komp hétköznapokon Neszmélyből 6-8 óra, valamint 16-17 óra közt óránként, napközben kétóránként közlekedik egész órakor, Dunaradványból pedig negyed óra múlva indul vissza. Hétvégén reggel 6-8 óra, valamint 16-17:30 óra közt félóránként, napközben óránként jár minden egész órakor, Dunaradványból pedig negyed óra múlva indul vissza.
Neszmélyi komp műszaki adatok:
- A hajó neve: Neszmély
- A hajó típusa: Önjáró komp
- Épült: 2022, Wiking Hajógyár Horány
- Legnagyobb hossz: 28 m (+ 2*7 m kompkapu)
- Legnagyobb szélesség: 7 m
- Legnagyobb merülés: 1,25 m
- Hordképesség: 25 t
- Befogadóképesség: 8 autó + 40 utas vagy autók nélkül 80 utas
- Személyzet: 2 fő
- Főgépek száma: 2
- Főgépek teljesítménye: 2×210 kW
- Főgépek típusa: Doosan L086TIH
- Propulzió száma: 2
- Propulzió típusa: DWG DUO-200-FP
- Segédgép típusa: Solé Diesel 17 GT
- Kormányberendezés: a 360°-ban körbeforgatható hajtóművek biztosítják
Érdekességek:
- 100 %-ban magyar tervezés és építés,
- 12 hónap alatt épült,
- egy 8 tengelyes, tengelyenként külön kormányozható kerekekkel rendelkező trélerrel került ki a gyárépületből, amelynek a kapuját is ki kellett bontani és egy újat építeni, hogy kiférjen,
- acél hajótest és alumínium felépítmény, illetve kormányállás,
- hidraulikával és manuálisan egyaránt mozgatható kompkapuk.