Neszmély és Dunaradvány között új kompjárat köti össze Magyarországot Szlovákiával

Átadták az új kompjáratot a magyarországi Neszmély és a szlovákiai Dunaradvány között, ami kiválóan példázza a jószomszédi kapcsolatokat és a remek határ menti együttműködést – közölte Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter csütörtökön a helyszínen.

A minisztérium közleménye szerint a tárcavezető az avatóünnepségen stratégiai jelentőségű kormányzati feladatnak nevezte a minél több határátkelő nyitását, kiemelve, hogy 2010-ben huszonkét átkelőpont volt a két ország között, ami mára harminchatra nőtt Orbán Viktor magyar és Robert Fico korábbi szlovák miniszterelnök megállapodása nyomán.

“Ez jó Szlovákiának, jó Magyarországnak, jó a szlovákoknak és jó a magyaroknak” – húzta alá. “Minden egyes ilyen átkelési pont létrehozása megszabadít minket egy méltatlan helyzettől” – közölte. “Az mégiscsak egy méltatlan helyzet, hogy a miniszter úr megnézte a dunaradványi oldalt, majd kellett jönniük autóval körülbelül egy órát, hogy ideérjenek egy olyan pontra, amit láttak a másik oldalról. És ezzel így voltak a határ túloldalán élő emberek az elmúlt években, évtizedekben” – folytatta.  “De itt nem állunk meg, idén még négy új átkelési pontot át fogunk adni szlovák barátainkkal közösen. Közülük három Ipoly-hidat és egy útkapcsolatot az ország keleti felében. Így negyven átkelési pont lesz összesen az esztendő végére a két ország között” – jelentette ki.  “Mindez tehát világosan bizonyítja azt, hogy mind szlovák, mind magyar oldalon stratégiai jelentőséget tulajdonítunk a kétoldalú együttműködésnek” – mondta.

Neszmély, 2023. június 29. Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter, Peter Balík szlovák beruházásért felelős miniszter és Czunyiné Bertalan Judit, a térség országgyűlési képviselője (b-j) a Neszmély és a szlovákiai Dunaradvány között elkészült új kompátkelőhely átadásán a neszmélyi kompállomásnál 2023. június 29-én. fotó: MTI/Bodnár Boglárka

Szijjártó Péter arról számolt be, hogy a mintegy 2,2 milliárd forintos, európai uniós társfinanszírozással megvalósult beruházással üzembe állított hajó 80 embert vagy 40 főt és nyolc gépjárművet szállíthat.

Az utasok a szolgáltatást hétköznapokon nyolc, hétvégi napokon tizenhat alkalommal vehetik igénybe. Az átkelés ideje hat-tíz perc lesz, de ez függ a vízállástól és a sodrás sebességétől is – tájékoztatott.

Peter Balík szlovák beruházásért felelős miniszter az avatóünnepségen úgy fogalmazott: a kompátkelővel egy olyan fejlesztést adnak át, amely a Duna mindkét oldalán megkönnyíti az emberek életét, legyen szó iskolába, munkába járásról, családlátogatásról. Ráadásul egy olyan időszakban történt a megvalósítása, amikor abnormális mértékben megnőtt az építőanyagok ára – hívta fel a figyelmet.

A szlovák tárcavezető – aki maga is Dél-Szlovákiában nőtt fel, így tapasztalta az ott élő magyarok nehézségeit – örömét fejezte ki, hogy az egymás kölcsönös tiszteletén, és a dialóguson alapuló együttműködés gyümölcsöző eredményeket hoz.

Czunyiné Bertalan Judit, a térség országgyűlési képviselője felidézte: még 2014-ben fogalmazódott meg a komp megvalósításának ötlete, amellyel a települések közti korábbi egyórás út percekre rövidül. Hozzátette: mivel a környéken sok a napi ingázó, az új átkelő támogatja majd munkába járásukat, de turisztikai célokat is szolgál, hiszen gyalogosan, kerékpárral és autóval is használható.

Neszmély, 2023. június 29. fotó: Szijjártó Péter Facebook

A komp hétköznapokon Neszmélyből 6-8 óra, valamint 16-17 óra közt óránként, napközben kétóránként közlekedik egész órakor, Dunaradványból pedig negyed óra múlva indul vissza. Hétvégén reggel 6-8 óra, valamint 16-17:30 óra közt félóránként, napközben óránként jár minden egész órakor, Dunaradványból pedig negyed óra múlva indul vissza.

Neszmélyi komp műszaki adatok:

  • A hajó neve: Neszmély
  • A hajó típusa: Önjáró komp
  • Épült: 2022, Wiking Hajógyár Horány
  • Legnagyobb hossz: 28 m (+ 2*7 m kompkapu)
  • Legnagyobb szélesség: 7 m
  • Legnagyobb merülés: 1,25 m
  • Hordképesség: 25 t
  • Befogadóképesség: 8 autó + 40 utas vagy autók nélkül 80 utas
  • Személyzet: 2 fő
  • Főgépek száma: 2
  • Főgépek teljesítménye: 2×210 kW
  • Főgépek típusa: Doosan L086TIH
  • Propulzió száma: 2
  • Propulzió típusa: DWG DUO-200-FP
  • Segédgép típusa: Solé Diesel 17 GT
  • Kormányberendezés: a 360°-ban körbeforgatható hajtóművek biztosítják

Érdekességek:

  • 100 %-ban magyar tervezés és építés,
  • 12 hónap alatt épült,
  • egy 8 tengelyes, tengelyenként külön kormányozható kerekekkel rendelkező trélerrel került ki a gyárépületből, amelynek a kapuját is ki kellett bontani és egy újat építeni, hogy kiférjen,
  • acél hajótest és alumínium felépítmény, illetve kormányállás,
  • hidraulikával és manuálisan egyaránt mozgatható kompkapuk.

Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!