Lezárult a vizsgálat a tankert süllyesztő szuperyacht ügyében

15 csomós sebességkülönbséggel érte utol a gázszállító hajót az Utopia IV.

Bő egy évvel ezelőtt 2021 karácsony szenteste a bahama-szigeteki New Providence-tő 15 mérföldnyire a 179 láb hosszú Utopia IV.. elsüllyesztette a 160 lábas Tropic Breeze nevű gázszállító hajót. Tankerölő szuperyacht címmel 2022 január 5-én írtunk a balesetről. Akkoriban, a sajtóban megjelent hírekből keveset lehetett tudni a történtekről. Most lezárult a hivatalos vizsgálat, amelynek eredménye már olvasható az interneten.

Az ütköző hajók

A 2018-ban Olaszországban épült, USA lobogó alatt hajózó 178,5 láb hosszú aluminium testű Utopia IV. szuperyacht 33 csomós sebességre képes. A baleset idején 20 csomóval haladt.

A Tropic Breeze és az Utopia IV. – Fotók: Capt. Chris Knowles és Rossinavi

A belize-i lobogó alatt hajózó Tropic Breeze acéltestű 159 láb hosszú gázszállító 1989-ben épült Hollandiánban. Eredetileg 135 láb hosszú volt, majd 1997-ben meghosszabbították. Mivel a hajó az 1990-ben tankerek építéséről hozott rendelet megszületése előtt épült, így nem volt duplahéjú teste. A Tropic Breeze rendszeresen szállított a bahamai Providence-szigetről egy bahamai finomítóba olajtermékeket. A hajót hivatalosan két héttel korábban vizsgálta meg a hatóság embere és nem talált hibát a hajó működésében.

Az események

Ez alkalommal december 23-án kelt útra és 5 csomós sebeséggel haladt New Providence-től 15 mérföldnyire észak-északnyugati irányban. A rakománya 122000 gallon tengeri gázolajból (MGO), 20 000 gallon benzinből és 8 500 gallon folyékony petróleum gázból állt. Hétfős legénység vitte a hajót.

Az Utopia IV. a New-Providence-szigetről tartott a Bimini-szigetre és 20 csomós sebességgel hajózott. 7 utast szállított és 12 fős személyzet szolgált a hajón. Az Utopia egyébként gyakorlott, a helyi vizeket jól ismerő kapitánya a baleset előtt tíz nappal vette át a hajó vezetését. A fedélzetmester hét napja szolgált az Utopián.

A helyszín

Bár az időjárás tiszta volt, de az Utopia IV. parancsnoki hídjának ablakára sok vízpermet került, mivel a hajó egyenes orra húszcsomós tempónál már felveri oda a vizet. Az ablaktörlők működtek. A hajó egyik radarjának (S-band) nem működött, a másik radar (X-band) 3 mérföldes területet mutatott.

Az Utopia IV. navigációs fényei közül az előrefelé világító fehér motorosfény világított, de egy műszaki hiba miatt ennek a fénynek a teleszkópos tartója nem volt a maximális magasságba emelve.

A baleset idején az Utopia IV. hídján a fedélzetmester tartózkodott, a kapitány hét perccel az ütközés előtt lement az utasokhoz. Előtte nem látott se vizuálisan akadályt, illetve a radaron és az AIS kijelzőn sem észlelt veszélyes közelségben haladó hajót. A kapitány azt mondta a nyomozóknak, hogy a fedélzetmestert felhatalmazta kitérő manőverre, ha a forgalom megkívánja. Ugyanakkor a fedélzetmester úgy értelmezte a parancsot, hogy előbb értesítenie kell, a kapitányt, hogy engedélyt kapjon a manőverezésre.

A Tropic Breeze hídján ketten tartózkodtak, egyikük a kapitány volt. A hajó AIS berendezése áramellátási gondok miatt csak időszakosan működött. A készülék javításához már várták a szakembert, aki viszont az akkor éppen érvényes Covid-korlátozások miatt nem szállhatott fel a hajóra. A vizsgálat megállapította, hogy az AIS már tizenegy hónapja nem működött.

A Tropic Breeze bekapcsolt automata kormánnyal már jó ideje változatlan irányban haladt.  A tankeren is volt két radar. Egyik szintén kikapcsolva, a másik kétmérföldes pásztázásra állítva, ám a hajó hátulján léávő árbóc miatt a aradarnak hátrafelé volt egy vakterülete. A kapitány nem látta a radaron a közeledő Utopiát.

21.55-kor a hídon szolgáló matróz körbejárta hajót, ellenőrizte a motorházat, a navigációs fényeket és az elektromos kapcsolótáblát.

Valamivel 22 óra előtt az Utopián a fedélzetmester az óránkénti hajónapló bejegyzéssel kezdett foglalkozni. Körülbelül ugyanekkor a Tropic Breeze kapitánya a híd közelében lévő kabinjába tartott pihenőre.

A két hajó és az ütközés ábrája

22.00 óra és 48 másodperckor az Utopia IV. hátulról nekiütközött a Tropic Breeze tatjának, a hajó tengelyétől kissé balra. A két hajó közötti 15 csomós sebességkülönbség következtében az Utopián többen elestek, három fő a legénységből könnyebb sérüléseket szenvedett.

A Tropic Breeze főgépésze észlelte, hogy a víz gyorsan emelkedik a gépházban. Tizenöt perccel az ütközés után a hajó motorjai víz alá kerülve leálltak. A kapitány VHF rádión leadta a vészjelzést és elrendelte a hajó elhagyását. Vízre tették a hajó mentőmotorosát és mentőtutaját.

Az Utopia főgépésze újraindította a yachtnak az ütközéskor leált motorjait. A hajót a Tropic Breeze közelébe manőverezték mentési szándékkal, és ezért leengedték a taton lévő fürdőplatformot. Ám a hullámzás és a platform magasság nem tette lehetővé, hogy itt a Tropic Breeze hajósai felszálljanak. Végül őket a helyszínre érkező Amara szuperyacht vette a fedélzetére.

A Tropic Breeze 25 perccel az ütközés után elsüllyedt.

Károk

Az ütközéskor az Utopia IV orra átvágott a Tropic Breeze 3,9 méter hosszú üres hátsó ballaszttartályán, így a víz elöntötte a tartályt és a gépteret is. Az 5,1 millió dollár értékű Tropic Breeze 9300 méteres vízben süllyedt el. Az elveszett rakomány értéke 343 881 dollár, nem volt visszaszerezhető.

Az Utopia IV sérüléseket szenvedett, beleértve a hajótest borításának megrepedését a vízvonal felett és alatt, a vázszerkezet törését, a dupla fenekű ballaszttartályt, a sérült hídablakokat, valamint az elmozdult és megsérült nyílásokat, szerelvényeket és felszereléseket. A teljes kár 2,4 millió dollárra becsült.

Hibák

Az Utopia IV-en a kapitány elhagyta a hidat, miközben a fedélzetmesternek nem volt megfelelő képesítése a hajó önálló vezetésére. Ráadásul több feladatot kellett ellátnia, például óránként megtenni a hajónapló bejegyzést a pozíció rögzítésével.

Az Utopia 15 csomós relatív sebességgel csapódott a tanker tatjába. Ekkora sebességgel a 3 mérföldes sáv, amit a radarja pásztázott 12 perc alatt hajózható. Viszont mindkét hajón a hídon szolgálók azt állították, hogy az utolsó 12 percben nem látták a másikat a radaron. A Tropic Breeze árbóc által takart radar-vakfoltja létezhet, ám a szuperyacht nem pontosan tengelyből érkezett. Vagyis feltehetően egyik hajón sem figyelték megfelelően a radart.

A hátulról érkező és előző Utopiának kellett volna kitérnie. Viszont nem követtek el mindent annak érdekében, hogy lássák és figyeljék maguk előtt az utat. A Tropic Breeze-en is, ha észlelték volna a közeledő yachtot talán adhattak volna fényjelzést, hívhatták volna rádión az Utopiát, de ők sem figyeltek hátra.

Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!